Handig axo,s voeren

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

Momenteel kweek ik jonge axo s alleen nog op met bevroren rode mug. Ik vries ze in ,in kleine blokjes. Haal deze dan uit de vriezer en knip get heel klein. Net uitgekomen axo s eten hiervan. En als je er larven van andere soorten bijzet leren deze het ook dood te eten.

Ik had dit al uitgeprobeerd metwat grotere dieren, maar het werkt ook met kleine larven. De axo larven leren de andere larven dood voer te accepteren. Behalve zelf invriezen kun je ook de rode mugblokjes kant en klaar kopen van een goede kwaliteit bij aquadip.nl

Wie weet trouwens wat er komt uit wit x koper ? Daar ben ik larven van aan het opkweken maar vraag me af wat het gaat worden.

En dan vraag je je af waarom ik axos kweek.  Natuurlijk om de andere larven te leren dood voedsel aan te nemen.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

StevenZ

Hey Harry, nog steeds actief dus?

Hier iets soortgelijks met de italicus larven, deze kunnen groot gebracht worden met fijngeknipte tubifex, alleen het aantal overlevenden is wel lager dan met watervlooien of artemia.

Harry

Met veel dood voedsel krijg je vervuiling, doordat de dieren er eerst aan moeten wennen en daardoor is de overlevingskans kleiner. Doordat axos heel goed dit dood voer eten heeft het toevoegen van een axolarf (van gelijke grootte) 2 voordelen. 
1. Eet de restanten op dus geen vervuiling
2. Leert de andere larven dood voedsel eten.

Mijn juveniele karelinii en dobrogicus, waarbij een evengrote axo zit, eet alleen nog maar bevroren mug en ze grooien als kool. Bovendien altijd schoon voer. De krant muggelarven eerst spoelen en dan in blokjes invriezen. En dan vooral een voorraad invriezen, wanneer de kwaliteit van de muggelarven goed is. Werkt super en hoef niet vaak voer te halen.


Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan