L. italicus er weer vroeg bij..

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Soest

Afgelopen weekend bij toeval weer de eerste eieren ontdekt. Duidelijk bevrucht dus naar ik vermoed alweer minimaal een week oud. De dieren staan (nog steeds) buiten, weliswaar beschut maar ik moest de afgelopen dagen 's ochtends toch een dun laagje ijs uit de bak halen hoewel dat weinig invloed op het afzetten lijkt te hebben.
Vorig jaar begonnen ze, na een vergelijkbaar zachte winter, omstreeks dezelfde tijd maar ik sloeg mijn aantekeningen er nog eens op na en tot mijn verbazing zag ik dat de laatste eieren rond 14 september zijn afgezet wat 8 maanden effectieve voortplanting betekent.
Wat me ook opvalt is dat één dier uitwendige kieuwen behoudt maar even groot of groter is dan zijn broertjes en zusjes. Is dit een geval van uitgestelde metamorfose of kan het een neoteen zijn? Voor de geinteresseerde kan ik proberen om er ter verduidelijking een fatsoenlijke foto van te maken..

Gr, Jan van Soest.

ANDRÉ-ARTHUR

Ja maak er een foto van ik ben benieuwd :-)
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

Jan van Soest

Ben een paar dagen niet thuis vanwege werk maar zal daarna eens een poging wagen.