Triturus marmoratus kweek 2015

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

StevenZ

De eerste man weer in het water gedaan, eens zien of het weer zo goed gaat als vorig jaar. Dit jaar staat het aquarium in de schuur, vorig jaar op mijn kamer. De dieren hebben vanaf eind oktober in de schuur gestaan in een landbak.

Niels D

Hopen op weer een vruchtbaar seizoen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

denny lambrechts

Die van mij zitten Nog steeds onder een stuk schors te luieren.  Staan ook in de schuur.  Het gehele jaar eigenlijk.
Moet ik ze het water in proberen te krijgen?
tips?
Er zit nog weinig beweging in.  Onverwarmde schuur.

StevenZ

Ligt eraan hoe oud ze zijn en hoe ze eruit zien, heb je een foto misschien?
Als ik ze het water in zet doe ik dat door ze eerst in de avond in een bak met een paar stenen die net boven het water uitsteken te zetten, met een waterstand van zo'n 5 cm. De temperatuur is dan zo'n 5-10 °C Als ze de volgende ochtend in het water zitten en niet op de steen zet ik ze in een aquarium met een stuk kurkschors en flink wat waterplanten. Ook de watertemperatuur in het aquarium is zo'n 5-10 °C. Iets warmer kan overigens ook, vorig jaar heb ik ze bij zo'n 12-15°C in het water gezet en dat ging ook helemaal goed. Als ik jou was zou ik nog even wachten tot de koude over is en ze dan in het water zetten.

De mijne doen nu ook niet zoveel nu het zo koud is, ze staan in een onverwarmde schuur.
Heb de vrouwen ook het water ingezet inmiddels.

StevenZ

Al zo'n week geleden zijn ze begonnen met leggen, schat dat ik nu zo'n 70 eieren heb.

Ron Duijn

Ik heb een groep van 8 dieren nu 2 weken in het water, één vrouwtje ploft bijna uit elkaar, zo dik is ze,
maar nog geen eitjes...
Cynops orientalis
Cynops cyanurus
Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
Triturus marmoratus
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Lissotriton italicus
Ambystoma mavortium
Ambystoma mexicanum
Salamandra algira tingitana

StevenZ

Mijn marmoratus vrouwen hebben al flink wat eieren gelegd nu, maar zijn ook nog steeds hardstikke dik.

david868

Citaat van: StevenZ op maart 15, 2015, 07:28:18 PM
Mijn marmoratus vrouwen hebben al flink wat eieren gelegd nu, maar zijn ook nog steeds hardstikke dik.

heb wel interesse in enkele dieren als ze groter zijn :)

denny lambrechts

Hmm die van mij zijn nu ook al 4 weken in het water. Nog steeds in de schuur maar er is maar een lichte kam ontwikkeling. Toen ze het water ingingen hadden ze nog helemaal geen kam ontwikkeling. Is dat iets wat in het water ontwikkeld of moet dat gedurende de rust op het land al beginnen?

van interesse in elkaar is geen sprake helaas. Ideeën?

StevenZ

@David868 Dat kan geregeld worden, ben nu zo'n 60 larven aan het opkweken en verwacht zo eind augustus-begin september dieren te kunnen gaan verkopen. Stuur me tegen die tijd maar een berichtje.

@Danny Lambrechts Toen mijn dieren op 2-jarige leeftijd het water ingingen had er één man amper kamontwikkeling, deze heeft uiteindelijk een grote kam gekregen, zie ook het kweekverslag van vorig jaar. Hoe oud zijn je dieren? Het kan zijn dat ze nog te jong zijn. Daarnaast schijnt een winterkoeling van enkele weken bij temperaturen onder de 15°C ook essentieel te zijn om te kweken.


denny lambrechts

Steven,
inmiddels zijn ze die jaar.  Vorig jaar overgenomen met een flinke kam.  De potentie is er dus. Jaar rond in de schuur.  Koud hebben ze het dus zeker gehad.  Maar misschien blijft het te koud?

Robert Jan

Kwestie van geduld. Temperatuur speelt zeker mee. Zorg voor voldoende afzetmateriaal. Flink voeren kan ook geen kwaad. Bij mij staat ook alles in een onverwarmde schuur. Ik heb ze op land laten overwinteren. Na zo'n 4 weken in het water beginnen ze nu driftig te leggen.
CB  Ambystoma andersoni
CB  Ambystoma mexicanum
WC/F1  Cynops pyrrhogaster Tohoku
CB  Hynobius dunni
CB  Hynobius quelpartensis
CB  Hynobius retardatus
CB  Salamandrella keyserlingii

RoyS

Ik blijf dit een van de mooiste soorten vinden, zou ze ook graag willen hebben.

Niels D

Dan is het mooi dat dit een soort is die redelijk goed te verkrijgen is!
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

RoyS

Citaat van: Niels D op mei 18, 2015, 02:21:27 PM
Dan is het mooi dat dit een soort is die redelijk goed te verkrijgen is!

Ik hoop een forumlid te vinden die mij er aan kan helpen. Hoor het dus graag.

gr