aqarium voor chinese vuurbuiksalamanders.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yarnick31

hallo allemaal

ik ben nieuw hier en hoop veel handige tips te krijgen.
ik heb nu een aquarium (heb al gerekend er kunnen ongeveer 3 salamanders in).
ik vroeg mij af hoeveel land er in moet en hoe hoog het water moet of ik bepaalde lampen moet hebben, of ik met een andere soort moet beginnen en ik hoor graag nog andere bruikbare tips.

Alvast bedankt
Vriendelijke groet Yarnick.

StevenZ

#1
Hey Yarnick, leuk dat je salamanders wilt gaan houden!

Chinese vuurbuiksalamanders (Hypselotriton orientalis) hebben geen speciale lampen nodig, net als de meeste salamanders. Een gewone tl-balk voor de plantengroei is voldoende. Chinese vuurbuiksalamanders hebben niet veel land nodig, een klein eilandje van kurkschors is voldoende.

Wat ik je wel wil aanraden is om voor nakweek salamanders te gaan, en dit is met salamanders uit een dierenwinkel vaak niet het geval. Ook verkopen dierenwinkels nog wel eens andere soorten met als naam "vuurbuiksalamander" terwijl dit dan helemaal geen Chinese vuurbuiksalamanders zijn. Nakweekdieren zijn vrijwel altijd sterker en hebben minder kans ziekten te dragen dan wildvangdieren. Enkele leuke en gemakkelijke soorten waar bijna altijd wel nakweek van te vinden is zijn de Spaanse ribbensalamander (Pleurodeles waltl), de zwaardstaartsalamander (Cynops ensicauda), de Italiaanse kamsalamander (Triturus carnifex), Cynops cyanurus en zoals je zelf al noemt de Chinese vuurbuiksalamander (Hypselotriton orientalis).

Succes!

Niels D

Zodra je een salamandersoort hebt gekozen stel ik voor dat je jezelf vervolgens goed inleest. Eerst zorgen dat je de bak draaiende hebt, voordat je de dieren in huis haalt. Dat voorkomt een hele hoop problemen. Ik denk dat de meesten hier het al een keer hebben ervaren hoe het is om slecht voorbereid met nieuwe dieren te zitten. Dit levert meestal bakken op die niet naar tevredenheid functioneren en zijn ingericht, omdat alles gehaast in elkaar geflanst moest worden en andere problematiek. Ik in ieder geval wel.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Yarnick31

Hallo

Ik heb op internet veel informatie gezocht, maar heb ook gekeken naar foto's van sommige salamander soorten en weet niet meer welke soort ik moet kiezen. Maar ben zeer geïnteresseerd welke soorten jullie het leukst en mooist vinden en hoe jullie je salamanderbak hebben ingericht,

Vriendelijke groet Yarnick