Een van mij axo's is tot metamorfose over gegaan?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bouffonne

 ik zag vandaag tot mijn verbazing dat 1 van mijn wildkleur axolotls is overgegaan tot metamorfose?
Hij is ongeveer 5 jaar oud.
De laatste 4 jaar plaats ik na de vorst (1/2 mei) de meeste axo's in een kleine vijver (zonder vissen)
waterdiepte is ongeveer 60cm met heel veel groen. Er komt een gaas overheen i.v.m de reiger. Heeft 4 jaar goed gegaan.
Had ze zo'n klein maandje weer allemaal uit de vijver gehaald en binnen in hun bakken geplaatst. merkte zo verder niets aan hun. Totdat 1 ervan niet meer wilde eten. had hem al apart gezet om hem beter te monitoren. Heeft ook ruim 2 weken niets meer gegeten, wat wel opviel dat zijn kieuwen kleiner waren geworden.
vandaag wou ik hem al in de koelkast plaatsen in wat zout water. maar metr hem uit de bak te halen zag ik dat zijn kieuwen nu geheel waren verdwenen. heb nu een land/water bak gemaakt. Hij heeft nu wel vandaag 2 wasmotten aangenomen.Snap er niets van, heeft altijd in ruim water gezeten?

bouffonne

Helaas heeft het dier het niet gehaald :'(
lag vanmorgen dood in de bak.
had wel de mogelijkheid om op land te kruipen.
ik hou de anderen nu goed in de gaten

Maxim M.

Raar, nog nooit gehoord dat een axo ging morphen.
Hoop dat de rest het verder goet blijft doen.

bouffonne

Zo te horen is dit bij Niels en Kimmy ook het geval deze leeft wel nog.
had gehoopt dat hij er door kwam, ,maar helaas :'(

Niels D

Ik ben het al weleens vaker tegengekomen op o.a. internet zoals op het "caudata" forum. Veelal zie je daar dat de dieren onder slechte omstandigheden worden gehouden. Ik heb ook gevallen gezien waarbij de condities goed waren. Zo ook hier. Ik hou de temperatuur en de waterwaardes altijd in de gaten. Hoewel ik geen aanwijzingen heb dat de condities slecht zijn vertoont één van onze axolotls tekenen van metamorfose. Ik heb echter niet het idee dat deze zich compleet zal voltrekken. Ik zal zsm een foto maken. Het dier heb ik nu tijdelijk in een kleine buitenvijver gehuisvest, omdat daar nu de temperatuur koeler is dan in de woonkamer.

Het dier zwom overigens al langer rond met opvallend kleine kieuwen en een kleine staartzoom. Het is van kleins af aan nooit een "mooie" axolotl geweest. Nu begin ik een verandering bij de ogen te zien, alsof er een aanzet tot oogleden ontstaat. Vandaar dat ik toch in actie ben gekomen. Ik hoop dat het dier aquatiel blijft, want de metamorfose brengt meestal een vroege dood met zich mee, tenzij deze plaatsvindt binnen de eerste twee levensjaren van het dier.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

lau44

Als het wel compleet voltrekt, wat gaat dat dier dan doen Niels. Ik bedoel het is een axo !  8)

Niels D

Dan zal het een landdier worden dat zeer veel lijkt op een tijgersalamander. In dit geval zal hij dan niet veel langer dan een paar maanden, hooguit wat jaren, leven. Nogmaals, in laboratoria zijn jonge axolotls binnen hun eerste twee jaar de metamorfose in gemanipuleerd d.m.v. hormoonbehandelingen en deze blijken langer te leven. Mogelijk dat deze dieren geen verkorte levensduur hebben. Er bestaat een artikel, maar dat zweeft ergens op het internet, mogelijk op www.caudata.org Check deze site ook voor meerdere gevallen van gemetamorfoseerde axolotls.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Roy van Grunsven

De Axolotls in gevangenschap zijn ook genetisch onzuiver. Ze hebben vrijwel allemaal een deel Tijgersalamander DNA. Het kan zijn dat dat ook een rol speelt.