Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Wie weet het?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerda

Een nieuwbie hier.
Ik weet al een tijdje dat mijn tuin erg salamanderrijk is. Ik ben geen kenner, maar de kleintjes die ik tot nu toe was tegen gekomen, kende ik vooral nog van vroeger als kind.

2 weken geleden ben ik echter met het verplaatsen van stenen een salamander tegen gekomen die in mijn ogen enorm leek. Ik had ze nog niet eerder zo groot gezien. Ik schat van staartpunt tot kop tussen de 15 en 20 cm.

Natuurlijk ben ik al het e.e.a. op google rond gaan kijken, maar ik kom er zelf niet uit.
Hebben jullie enig idee welk soort dit is?

Groet,
Gerda

bouffonne

lijk mij de grote watersalamander.
Heb ze hier ook zitten, maar die zitten rond 12-15cm ;D
schijnbaar dan een goede eter geweest ;D ;D ;D
Gewoon weer terug zetten waar je hem gevonden.
ze zitten nu vrijwel allemaal al op het land.

Gerda

Thanx Bouffonne voor je snelle reactie.
Nu gericht kunnen zoeken en lezen. Interessant :).

Ik begrijp wel dat deze salamander onder de categorie valt die dreigt uit te sterven?

Wat ik eigenlijk ook eigenaardig vind; zelf heb ik geen vijver in mijn tuin. In direct aansluitende tuinen is ook geen vijver te vinden. Wel is mijn tuin rijk aan stenen en vooral op de plekken waar de zon bijna niet kan komen, erg vochtig (mos groeit op die plekken weelderig tussen de stenen door  ;D). Kennelijk is de habitat in mijn tuin een aangename omgeving. Ook de kleintjes doen het er goed  :D

StevenZ

Een kamsalamander (vrouwtje) inderdaad, ook wel grote watersalamander genoemd.
Ze zijn vrij zeldzaam, mag je trots op zijn!
Hoop dat ze hier in de tuin ooit ook nog komen, eerst maar eens een grotere vijver maken.  ;D

Het gaat dacht ik niet heel geweldig goed met de kamsalamander, maar van dreiging tot uitsterven
is geen sprake. Dat is wel bij de vuursalamander in Nederland het geval.

Gerda

Wikipedia:

CiteerDe kamsalamander wordt in Nederland en Belgiƫ beschouwd als ernstig bedreigd en is beschermd, de soort staat op de Rode Lijst. De salamander wordt door de IUCN echter als niet bedreigd beschouwd.[

CiteerIn Vught werd een bouwproject afgeblazen omdat larven van de kamsalamander werden aangetroffen in een nabijgelegen sloot.

Ik vrees dat ik nu ook mijn tuinverbouwing stil moet leggen?  ;)
Of toch maar die vijver?
Nah...We gaan de winter in. Maar ik hoop hem (haar?) volgend jaar weer tegen te komen  :D

bouffonne

Citaat van: Gerda op oktober 17, 2014, 05:52:15 PM
Thanx Bouffonne voor je snelle reactie.
Nu gericht kunnen zoeken en lezen. Interessant :).

Ik begrijp wel dat deze salamander onder de categorie valt die dreigt uit te sterven?

Wat ik eigenlijk ook eigenaardig vind; zelf heb ik geen vijver in mijn tuin. In direct aansluitende tuinen is ook geen vijver te vinden. Wel is mijn tuin rijk aan stenen en vooral op de plekken waar de zon bijna niet kan komen, erg vochtig (mos groeit op die plekken weelderig tussen de stenen door  ;D). Kennelijk is de habitat in mijn tuin een aangename omgeving. Ook de kleintjes doen het er goed  :D

Ik heb hier wel grote vijver en daarbij een grote rotstuin, dus bij mij ook veel schuil mogelijkheden voor deze mooie aparte beestjes.
Vroeger zelf hier heel veel vuursalamanders gehad, maar die zijn allemaal verdwenen, je vind ze maar heel zelden en meestal in natuurgebieden waar ze zijn uitgezet,ik heb er dit jaar nog geen enkele gezien.

lau44

Ja, hij ziet er ook goed uit op de foto.