triest, veel verlies van dieren, ben er kapot van

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bouffonne

Ik was i.v.m werk met de warme dagen helaas niet thuis.
Dacht alles goed geregeld met de salamanders en padjes betreft, water temperatuur, en voer.
Mijn axolotls en tijgersalamanders stonden in de kelder, konden wel een aantal dagen zonder voer
Had bewust de overige dieren in de stal geplaatst in curverbakken.
De stal is in het algemeen best koel.
Heb dit de laatste 3 jaar in de zomerperiode zo gedaan, is koeler als in huis
Had extra nog een grote ventilator erbij geplaatst.

Door het hevige onweer was de stroom uitgevallen en door de sterke wind het raam open gesprongen.
Kwam pas weer de woensdag na de Pinksteren weer thuis en zag de ellende.
Veel dieren dood en ook veel verdwenen.
Er lagen ook 2 bakken op de grond.
Ik heb een vermoeden een fret of katten.
De enige dieren die ik nog levend heb terug gevonden waren 2 bombina's, 2 Tylo's en 1 walti de rest waren dood of verdwenen.
Was er helemaal kapot van en uit mijn doen en wilde zelfs stoppen met deze hobby.
Daarom heeft het ook even geduurd voordat ik hiermee op het forum kom.

Maar heb nu toch overwogen om dan toch weer verder te gaan met het houden van salamanders, kikkers en padden en natuurlijk mijn axolotls en tijgers waar alles is mee begonnen.
heb hier nu 15 lege bakken staan, die moeten weer met en met gevuld worden.
ik hoop dat ik dan op de landdag weer een aantal diertjes kan kopen om een aantal bakken weer te kunnen vullen.










lau44

Wat bááálen !!! Kop op , hier kunnen we allemaal van leren.

Niels D

Dat is echt zuur zeg. Het gebeurt vaak dat er grote tegenslagen zijn, maar dit is wel heel massaal.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

MartinS

Dat is echt verschrikkelijk vervelend, sterkte ermee. Er valt je weinig te verwijten, de bedoelingen waren goed.
Probeer weer te gaan genieten van de dieren die je nog hebt, want de hobby is te mooi om in de prullenbak te gooien ;)
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Monique

Oh wat erg! Wat ben je dan van slag he.  Heel veel succes met je nieuwe opstart.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Hein


Ron Duijn

Da's klote zeg...
Kop op, ik denk dat er vast wel leden zullen zijn die wat dieren over hebben.
Mocht je interesse hebben in marmoratussen of italicus, daar heb ik genoeg nakweek van.
Die kun je zo van me krijgen. :)
Cynops orientalis
Cynops cyanurus
Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
Triturus marmoratus
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Lissotriton italicus
Ambystoma mavortium
Ambystoma mexicanum
Salamandra algira tingitana

Patrick dk

Hoi Silvia , ik vind het in en in triest dit te horen , Ik heb zelf geen nakweek zitten anders had je het zo van me gehad . Ik hoop dat de rijkelijk bedeelde salamanderbezitters wat beestjes kunnen missen.  :-\
C orientalis

bouffonne

Dank jullie wel voor jullie steun en begrip,
Had inmiddels al een aardige groep salamanders, diverse soorten in mijn bezit.
Het ging mij niet zozeer om er mee te kweken, maar mocht er toevallig een legsel zijn geweest, had ik deze wel opgekweekt.
Het gaat mij meer om het karakter van de dieren en probeer ook zoveel mogelijk hun natuurlijke biotoop na te bootsen.
De dieren waren in die jaren ook heel mooi en goed gegroeid, vooral de marmers die ik destijds van Niels had gekregen, waren supermooi geworden.
Zo jammer dat ze weg/dood zijn.
jullie kunnen je wel voorstellen dat ik echt met de gedachte zat om er mee te stoppen.
De dieren die binnen in huis zijn gebleven mankeren gelukkig niets.
De pompen waren wel uitgevallen, maar ik had gelukkig veel zuurstofplanten in de bak.
Sommige axo's bleven wel een tijd boven drijven maar dat is zich weer aan het herstellen.

Maar dankzij het forum en ook facebook ging mijn verlangen er toch weer naar uit om deze mooie diertjes weer zelf in het bezit te hebben.
En na al die lege bakken te kijken is nu ook weer geen plezier.
Ik heb nu mij les geleerd, laat de dieren in hun bakken en binnen.



Niels D

Hier hebben we nog H.orientalis en T.verrucosus kleine donkere vorm zitten. Het zijn nog wel kleine larven, maar met de salamanderlanddag zijn ze al wel wat groter uiteraard.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

bouffonne

Ik verheug mij nu al echt op de landdag
Ook kleine larven zullen eens mooi groot worden.
Alvast bedankt Niels ;D

ANDRÉ-ARTHUR

Silvia wat erg om te horen :'( :'(
Ik heb wel wat subadult T.dobrogicus,H.cyanurus yunnanensis voor je op de landdag ;-)
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

bouffonne

Dank je wel Andre ;D ;D ;D
Ik zie je dan op de landdag

naeff002

Ik heb waarschijnlijk nog T. dobrogicus en marmoratus juvenielen.

Maar een ventilator op gesloten curver bakken zetten moet je nooit doen. De bakken drogen dan in no time uit, heb ik zelf ook een keer meegemaakt.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

bouffonne

T. dobrogicus krijg ik al van Arthur, maar voor de marmoratus juvenielen houd ik mij aanbevolen. ;D

Ik had niet de ventilator op de bakken staan.
Een grote ventilator had ik in de hoek geplaatst richting de curvers, kon er niet inblazen maar wel tegen.
De curvers waren afgedekt met vliegengaas.
Door het noodweer wat hier op tweede pinksterdag heerste is de stroom uitgevallen, waardoor de pompen en ventilator stop stonden.
Door de harde wind is ook nog het raam open geklapt.
Hier is waarschijnlijk een fret of kat binnen gekomen.
Toen ik pas de woensdag laat in de middag terug kwam zag ik de ravage,
Veel dieren dreven of lagen dood in de curvers.
Op de grond lagen plekken met bloed en 2 curvers lagen ook kapot op de grond.
Heb de gehele stal af gezocht maar kon geen enkel dier meer vinden, en het leek mij toch sterk dat ze via het raam waren ontsnapt.
Dit gebeurd mij geen tweede keer meer, ik laat in het vervolg de dieren dan toch binnen staan wanneer ik een paar dagen weg moet