Temperatuur van het water

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pato13

Hallo allen, ik ben van plan 2 axolotls te gaan houden.
Nu heb ik mijn bak ingericht en merk ik dat de water temperatuur op deze warme dagen 23 graden bedraagt.
Is dit te warm of kan dit er nog door ?
Of zal ik een koeling moeten voorzien?
Dan zou ik ook willen weten van jullie wat volgens u de beste waterwaarde zijn.
Alvast bedankt

Niels D

Enkele dagen wat warmer dan 20 graden moet een gezonde axolotl aan kunnen. Wat waterwaardes betreft gebruik ik de Tetra strips en let ik voornamelijk op de extreme waardes, vooral die van nitraat/nitriet. Als die te hoog worden (wat op een gegeven moment zelden gebeurd in een salamander aquarium dan in balans is) vervang ik 1/3 van het water. Ik raad zelf aan om bij salamanders, met name grote vervuilers zoals axolotls, eerder een onnodig groot dan een klein aquarium te pakken. Hoe meer water, hoe groter de buffer wat temperatuur en chemische/biologische balans betreft. Voeg hieraan een grote hoeveelheid levende planten aan toe, zoals bijvoorbeeld drijfplanten als waterpest, cabomba en Javamos. Kleine slakken als poelslakken helpen de balans nog beter in balans te houden. Deze zijn niet groot genoeg om een risico voor de axolotls te vormen. In een goed draaiend aquarium vol gezonde dieren zijn warme temperaturen niet snel een groot probleem, mits ze niet aanhoudend zijn.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl