aquarium verhuizen: hoe kan ik dit het beste doen?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Salmar

Hallo,

Eind deze maand ga ik verhuizen en moet ik mijn 54l bak met salamanders ook meenemen.
Moet ik water overnemen en hoe kan ik dit het beste vervoeren? Waar moet ik allemaal op letten?


MartinS

Ik zelf zou zo'n gelegenheid aangrijpen om mijn bakken eens geheel schoon te maken. Dat betekend helemaal leeghalen en alles inclusief grind goed schoonspoelen. Na de verhuizing opnieuw inrichten, planten erin, en nieuw water en het geheel een twee dagen laten staan. Daarna de salamanders erin en genieten van een mooie nieuw ingerichte bak.

Ik ken ook mensen die het de bodem om zijn bacteriecultuur laten zitten en 1/3 van het water bewaren in emmers om zo verder te bouwen op hun oude setup. Maakt het verhuizen alleen wat zwaarder ;)
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Niels D

Ik bewaar zelf altijd één emmer van het aquariumwater. Hierin doe ik de aquariumplanten, nadat ik ze afgespoeld heb. Het bodumsubstraat laat ik erin zitten. Bij het opnieuw vullen giet ik een emmer water op het substraat, waarna ik het water direct uit het aquarium giet zonder dat het substraat er zelf uitgaat. Het grootste deel van het vuil is er dan tussenuit, maar de culturen micro-organismen zitten er nog voor het grootste deel in. Vervolgens vullen met water inclusief de emmer en de planten erin proppen. Naar mijn ervaring is het aquarium direct gereed, alleen hebben de planten wat tijd nodig om opnieuw aan te slaan.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Maxim M.

Ik heb heel wat aquariums en terrariums moeten verhuizen, zo'n 60km ver.
Heb al het water eruit gehaald en per bak (soort salamanders) enkele 2liter flessen van hun water bijgehouden.

Curverbakken en emmers met water in onze nieuwe woonplaats klaargezet, zodat die wat konden rusten en klaar stonden voor als de bakken en dieren toekwamen.

Dan de salamanders zelf ofwel in water of wel tussen nat mos verhuist. Steeds zeer klein en zonder veel vrije ruimte, zodat ze niet weg en weer konden vliegen.

De bakken me karton en vershoudfolie versterkt en zo verhuisd.
Vooral bij sommige zelfgemaakte terrariums was dit nodig (2mm glasdikte).

Een heel karweitje, maar was blij eens het voorbij was.
Alles was dan ook zeer proper toen de dieren er terug in konden trekken.