dagelijkse hoeveelheid en soort voer voor 2 ribbensalamanders

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Salmar

Hallo allemaal,

Ik heb 2 ribben salamanders, waarvan ik de leeftijd niet exact weet. Wel kan ik vertellen dat ze sinds februari in mijn bezit zijn.

Op dit moment voer ik hen een half tabletje rode muggenlarven per dag. Ik twijfel of dit nog genoeg is?
Mijn vraag is hoe groot de hoeveelheid voer per dag moet zijn? Wat geven jullie hen te eten en waar kopen jullie het voer?

Michael Clerc

Een foto zou handig zijn en hoe groot het diertje is voor de kenners. Maar elke dag voeren hoeft niet of ze moeten extreem mager zijn. Ik heb 2 tijgersalamanders die voer ik om de dag een klein krekeltje of kakalak, wormen eten ze niet daar trekken hun neus voor op ze hangen eerder aaan men vingers dan ze een worm moeten eten. :P . ik geef krekels kakalaken sprinkhanen en wasmotten. 2x Met calcium en 1 vitamines in de week. Gaat goed zo :D
SALAMANDERS
-----------------
6x Ambystoma Mavortium
4x Ambystoma Tigrinum
4x Ambystoma Mavortium Melanostictum
6x pleurodeles waltl
6x Pleurodeles Waltl
5X Triturus Carnifex
6x Lissotriton Italicus
4x Salamandra Salamandra Fastuosa
4x Salamandra Algira Tingitana Tahgramet

PADDEN
---------
3x Bufo Melanostictus

REPTIELEN
------------
2x Varanus Acanthurus

lau44

Enkel en alleen bevroren rode muggenlarven is wel wat eenzijdig. Ik voerde ze zelf vroeger elke derde dag en dat ging goed. Ik zou je aanraden elke 2e dag te voeren, dus 3 x p/week. Heb je levende dieren in je bak zitten waar ze op kunnen jagen ? Ik zal zeker ook levend voeren geven. Leuk voor hen, maar ook voor jou om hun natuurlijk gedrag te zien. Als je dit te veel gedoe vind moet je toch zeker eens regenwormen geven. Dit mag eigenlijk niet ontbreken. Het is bij mij de hoofdmaaltijd.

Harry

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Salmar

Hallo,

Dankjewel voor de tips!

Mijn Salamanders zitten eigenlijk alleen in het water. Ze hebben een stuk kurk als landgedeelte, maar gaan daar geloof ik niet op (mogelijk nog te klein/jong? :-\).
Ik heb ze ooit levende witte muggenlarven gegeven, die zagen ze niet eens zwemmen ;D.

Krekels, kan ik die zo in het water gooien?
Wil ze graag een afwisselend dieet geven. Waar halen jullie het voer?

In de bijlage een foto van één van de Salamanders. Dit is de grootste.
De foto is dichtbij genomen, dus wellicht lijkt de Salamander groter dan in werkelijkheid.

lau44

Bij mij werden de witte muggenlarven ook niet opgegeten, en werden er een hoop muggen  >:( Rode muggenlarven zal je zien, worden wel opgegeten. Je kan van allerlei beestjes bestellen in een dierenwinkel bij je in de buurt (rode/witte muggenlarven,,artemia,watervlooien,krekeltjes,fruitvliegjes etc) of zelf bv watervlooien vangen in de sloot  ;D Lijkt mij dat de krekeltjes verdrinken, geen idee. Fruitvliegjes kan je wel op het water gooien.

Sergé Bogaerts

ribbensalamanders blijven vaak hun hele leven aquatiel, in het water, en verlaten het alleen tijdelijk of als het water vies wordt. Qua voer is levend voer het beste (regenwormen, muggenlarven, tubifex), en je hoeft ze niet eens elke dag te voeren. maar je kunt ze ook leren van een pincet te eten, en dan kun je ze ook wasmotlarven, krekels enzovoorts onder water voeren. of zelfs niet levend voer als je het voor de bek houdt. witte muggenlarven zien salamanders niet goed. Hier vind je trouwens een zeer uitgebreide caresheet waar leden van de vereniging aan meegeschreven hebben:


http://www.licg.nl/pk/dieren/amfibieen/amfibieen/spaanse-ribbensalamander.html