Welke salamanders kunnen er buiten overleven?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter

Beste allemaal, ik heb sinds kort deze vijver en ben op zoek naar (kam)salamanders voor in het watergedeelte.

Welke soorten salamanders overleven hier in Nederland en kan ik houden?

Er leven nu 0.1.6 tritirius marmoratus in.




Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

StevenZ

Het lijkt erop dat je best veel stroming in je vijvertje heb door die filterpomp, of zie ik dat verkeerd?

Wouter

Het is het kleinste vijverpompje wat ik kon krijgen. De stroming is heel licht eigenlijk. Watervlooien worden er niet ingetrokken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Niels D

Kun je iets zeggen over de afmetingen en hoe de constructie in elkaar steekt. Al onze inheemse salamanders overwinteren op het land en hebben zodoende geschikte mogelijkheden nodig om dit te kunnen. Ondergrondse ruimtes zijn ideaal ivm isolering en warmere temperaturen. Afgelopen winter hebben we matige temperaturen gehad, maar een strenge winter zal meer van de dieren vergen. Zo op het zicht kan ik niet achterhalen of er geschikte overwintermogelijkheden zijn. Mochten die er zijn, dan kan je er vanalles inhouden, hoewel het eigenlijk niet toegestaan is om inheemse dieren in een ontsnappingsvrije setup te houden.

Als je inheemse dieren wilt ben je misschien makkelijker af door simpelweg een grotere vijver te maken en zorgen dat hier omheen struikgewassen staan en stapeltjes hout. Een kleine composthoop enkel met plantaardig materiaal (anders trekt het ratten aan) zorgt voor veel voedseldieren voor salamanders en kikkers, waardoor je tuin nog meer aantrekklijker wordt voor amfibieƫn. Als je dus je ontsnappingvrije setup wilt handhaven zou ik de T. marmoratus erin laten mits er goede overwintermogelijkheden zijn.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Wouter

Hoi Niels , dank voor je uitgebreide reactie. De vijver gaat een meter de grond in. Opgebouwd met dakpannen, turf, turfstrooisel en boomschors. En een stabiele basis om de top mee op te bouwen van hardhout .

Als er inheemse salamanders in terecht komen is dat prima uiteraard maar dat zie ik dan wel. Ik verwacht het niet direct gezien de lokatie en ligging van mijn tuin maar het kan altijd.

Ik ben echter toch nog steeds op zoek naar een antwoord op de vraag naar welke salamanders ik kan kijken /zoeken om toe te voegen.

Je zegt dat ik er van alles in kan houden, heb je misschien voorbeelden?

De afmetingen zijn trouwens 2.10m bij 1.15m.

Bvd


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Niels D

Meerdere Triturus soorten (zeker als je het waterdeel nog groter maakt) Salamandra soorten en Ambystoma soorten zouden kunnen. Ik heb zelf echter geen ervaring met buitenterraria voor salamanders.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl