Kweekpoging Ommatotriton ophryticus

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

StevenZ

Vandaag een ophryticus koppel in het water gezet, het andere koppel is nog te klein. ze zitten in een grote plastic bak die buiten staat. Ze hebben een winterrust gehad van 3 maanden bij 3-10°C.

MartinS

Wat zijn dat toch prachtige dieren!  :P
Benieuwd wat dat op gaat leveren, je houdt ons vast op de hoogte met mooie foto's  ;)
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

naeff002

Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Ron Duijn

Als de kweek lukt hou ik me aanbevolen!!
Prachtige dieren!
Cynops orientalis
Cynops cyanurus
Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
Triturus marmoratus
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Lissotriton italicus
Ambystoma mavortium
Ambystoma mexicanum
Salamandra algira tingitana

Harry

Ziet er goed uit knap dat je die 2 jaar oude dieren al zover hebt. Vaak water verversen door ijskoud water dan gaat de man een grotere kam opbouwen en paren  veel succes
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

StijnH

Echt hele mooie dieren!! :o Veel (kweek)succes met ze!
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

StevenZ

Bedankt voor alle reacties!

De kam van de man ontwikkeld niet snel ondanks dat hij al ruim twee weken in het water zit bij temperaturen van 4-8 graden. Moet ik het dier terugzetten op het land om sterfte te voorkomen?

StevenZ

De dieren zitten nog steeds in het water, en de kam van de man begint nu pas goed te groeien. Ik heb echter een ander probleem nu; de man drijft. Hij zit de hele dag maar in de waterpest aan het oppervlak, en als ik hem op de bodem probeer te zetten drijft ie omhoog. Ik beng bang dat het dus niks meer gaat worden dit jaar.

Harry

#9
Dat is het bekende probleem, dat ik vroeger ook vaak  had bij de overgang van land naar het water en daar heb ik een oplossing voor gevonden.
Bij een temperatuur van 4 graden of lager zinkt hij vaak wel. (experimenteel vastgesteld door mij meerdere malen)

probeer het maar. Wellicht lukt het in deze situatie ook.

Zet dus je bak in de tuin, maar dek hem wel af tegen katten of vogels
Houd het vrouwtje ook nog even koud, want boven de 10 graden gaat deze anders de eieren onbevrucht afzetten. Houd ze dus eerst een week zo koud mogelijk! Een man die niet zinkt kan inderdaad verdrinken, dus doe er een stukje kurkschors in.

Ook zinkt de man niet als de paartijd voorbij is en hij zijn kam gaat afbouwen, maar dat is volgens mij niet het geval. Of heb je de man al zien baltsen? in dat geval is misschien de paartijd al voorbij en wil hij nu al terug het land op.

(eventueel met ijsblokken het water afkoelen als
het buiten niet koud genoeg wordt)

post hier weer of het is gelukt.

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

naeff002

4 graden ga je nu niet meer redden buiten. Zal ijsblokken worden
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

StevenZ

De dieren zitten nu nog in het water, de vrouw doet het uitstekend, de man drijft nog steeds aan het wateroppervlak. De man heeft één dag, waarop de watertemperatuur minder dan 4 °C was op de bodem gezeten, verder heb ik telkens flesjes ijs in het water gehad om de temperatuur zo laag mogelijk te houden, maar het lukte maar niet de temperatuur echt laag te krijgen.

Het gaat dus niet meer lukken dit jaar, erg jammer want als ik de dieren eerder dit jaar in het water had gezet toen het nog kouder was was het misschien wel gelukt.

Ik neem aan dat het het beste is de man maar weer terug op het land te zetten?

Harry

#12
als dit recente foto's zijn, zou ik het nog niet opgeven. De man heeft nog een mooie kam en die is nog niet volledig opgebouwd, dus nog niet op de weg terug. Zit er wel voldoende groen in je bak. Die ziet er erg kaal uit.  Alleen snap ik niet dat het vrouwtje nog geen eieren heeft afgezet bij deze hoge temperaturen. Misschien is het vrouwtje toch bevrucht. Heb je wel veel waterverversingen gedaan.  Bak water in de koelkast en dan de helft van het water verversen en dat een paar dagen doen. en vers groen in de bak om eieren af te zetten.

Als het dan nog niet lukt moet je de dieren overbrengen in een aquaterrarium waar ze zelf kunnen kiezen tussen water droog land en vochtig land. Een pijpje kurkschors, ingegraven kan dienen als droog deel.

bij mij begin ik inderdaad meestal al in februari met de dieren in het water te zetten, zodra de man een kam op het land opbouwt en voldoende dik is.

Ook denk ik dat je winterust/koude periode tekort is geweest. Ze hebben echt een langdurige ijskoude winter nodig. (misschien koelkast)

misschien wil die andere man wel die je hebt, of kun je van iemand een man lenen. Ofwel: wie helpt steven aan een mannetje hij heeft zijn klasse dit jaar vind ik voldoende bewezen!

succes
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

StevenZ

Bedankt Harry! Die bak is slechts om foto's in te maken, ze zitten in een grote plastic curverbak en daarin kan ik geen mooie foto's maken. De foto's zijn van vandaag. De andere man die ik heb is helaas nog te klein. In hun bak zit waterpest en een bloempotscherf als schuilgelegenheid.

Het is ook niet zo dat ik er haast mee heb nu eitjes te krijgen, volgend jaar krijg ik waarschijnlijk weer een nieuwe kans. En heb nu weer geleerd dat ik ze toch nog eerder het water in had moeten doen, ik had vorig koude voorjaar nog in m'n hoofd zitten en verwachte niet dat het zo snel al weer zo warm zou worden.   ;)

naeff002

Aqua-terrarium is ook goed. Ik zou ze ook niet de hele tijd uit de bak halen om er foto's van te kunnen maken. Alleen maar extra stres. Beter een mindere foto zonder stres dan een hele goede met veel stres.

Het verversen vol blijven houden.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus