Opnieuw planaria; flubenol?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

013

Mijn crocatussenbak zit vol planaria. Opnieuw. De vorige keer alles al leeggehaald en nu zit ik weer met een berg van die wormen. Nu word flubenol aangeraden. Dit is een ontwormingsmiddel voor honden, katten en andere zoogdieren. Heeft iemand hier ervaring mee?

joost.v.wijk

Geen ervaring mee, ik heb zelf nooit explosies van planaria gehad, hoewel ze in bijna elke bak hier wel rondkruipen.
Als je Flubenol gebruikt, is het natuurlijk raadzaam om je salamanders eruit te halen voor je dit toevoegt, en naderhand je bak weer goed schoonmaakt alvorens je de salamanders terug plaatst. Kan er weinig misgaan lijkt me, behalve voor die planaria dan hè?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

ANDRÉ-ARTHUR

Ik heb onlangs mijn P.waltlbak schoon gemaakt en toen kwam ik ook heel veel planaria tegen..
Ik heb vervolgens de planten en grind eruit gehaald en weg gegooid vervolgens het water eruit gehaald en de bak nagespoeld met heet water .
De bak heb ik daarna(ongeveer een week) laten drogen en daarna nieuwe planten en grind gekocht en nu is alles weer planariavrij (hoop ik)
Ik heb voor deze manier gekozen omdat ik het niet zo heb met middeltjes gebruiken in mijn aquaria.
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

MartinS

Planaria eten afval, maar vooral ook graag dierlijk afval. Een explosie krijg je over het algemeen alleen als je overmatig voert omdat ze zich znel kunnen vermeerderen met dierlijke resten. Ik heb middelen als Flubenol en ook Panacur wel eens geprobeerd. Het werkt goed tegen Planaria echter dood het ook al je slakken. Daarbij kan door de vele dode dieren na een flubenol behandeling rotting optreden met vorming van giftig nitriet als gevolg. Ik heb geen bijeffecten bij mijn dieren opgemerkt toch gebruik ik het niet meer omdat ik geen chemische middelen meer wil gebruiken bij mijn dieren. Dat ik niks merkte aan mijn dieren wil niet zeggen dat het niks doet. Gewoon je bak grondig schoon maken is effectief genoeg of zet tijdelijk vissen (Paradijsvis, Goeramis en Kardinalen, maar niet gelijk met je salamanders!!) in het aquarium die planaria eten. Daarbij zijn een paar wormpjes geen enkel probleem.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Niels D

Je bak schoonmaken met water uit de waterkoker. Dit ook doen voor eventuele ornamenten. Je planten zou je kunnen verwarmen tot 60 graden, wat enkel de planaria zou doden, maar je planten niet. Deze theorie heb ik echter zelf nog nooit getest.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

013

OK heren, bedankt. Ik ga ze toch uitroeien, want het zijn er wel erg veel en het schijnt dat ze ook eitjes et cetera niet met rust laten. Vandaag is de behandeling gestart.

MartinS

#6
Let wel op dat je een Flubenol behandeling na 3 weken nog eens herhaalt om de eventuele uitgekomen eitjes ook uit te roeien. Flubenol tast de eieren namelijk niet aan ;) Met uitschrobben ben je over het algemeen sneller klaar met dat ongedierte  :)
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

013

O ja. Voor mensen die ook op zoek zijn naar Flubenol (per gram) zonder recept kunnen me een pm sturen. Ik heb namelijk een adresje gevonden.