Hypselotriton orientalis kweek

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

joost.v.wijk

Koeler water is bij deze soort inderdaad wat handiger. De larven gedijen beter, en doen wat langer over de metamorfose, hetgeen resulteert in grotere en sterkere morfjes. H. Orientalis wordt nog veel te vaak te warm gehouden.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

Als je de eitjes te warm houdt komen ze soms ook te vroeg uit.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

StevenZ

Alle 8 larven zijn binnen 3 dagen gestorven aan schimmel  :-\, eerst zwol een individu op, vervolgens zag je schimmel aan een van de voor of achterpoten van het individu, en een dag nadat ik bij een individu de eerste schimmel waarnam zat het dier helemaal onder de schimmel en was het dood.

Veranderingen in de omstandigheden van de bak zijn dat ik grotere watervlooien ben gaan voeren, Daphnia pulex i.p.v. magna heb gevoerd, watervlooien op een andere plaats heb gevangen en misschien een keer met iets kouder water dan het water waarin ze zaten heb ververst. Ik ververste elke dag of elke 2 dagen ongeveer een derde van het water door leidingwater dat een dag had gestaan, en hevelde dan vuil af.

Niels D

Koude vertraagt de meeste schimmelgroei. Andere watervlooien van een andere locatie kunnen schimmels met zich meedragen. H.orientalis is redelijk schimmelbestendig, maar een combinatie van factoren kan de weerstand hebben verzwakt. Het kunnen echter zoveel zaken zijn. Er zijn onvoorstelbaar veel factoren van invloed op dergelijke zaken.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

StijnH

Citaat van: Niels D op maart 23, 2014, 04:56:01 PM
H.orientalis is redelijk schimmelbestendig

Is dat zo? Heb ook meer dan 1x een bak met H. orientalis larven verloren aan schimmel. Iemand wees me er op dat het kon komen doordat er te veel watervlooien in de bak aanwezig waren, waardoor er zuurstof gebrek optrad en ze gestorven zijn en vrij snel beschimmelden nadat ze al dood waren. Dus dat kan ook het geval zijn geweest mogelijk?

Hoe dan ook vervelend Steven.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

StevenZ

Bedankt voor de reacties. Ik heb nog een ontzetten dikke orientalis vrouw rondzwemmen, dus wie weet krijg ik nog een kans binnenkort.

Jasper

Ik ben ook wel eens een een hele kweek larven kwijtgeraakt door schimmel nadat ik watervlooien gevoerd heb. Het schijnt dat watervlooien heel eiwitrijk zijn en daardoor snel beschimmelen. Ik voer mijn larven daarom ook nauwelijks watervlooien.

Op het moment heb ik zo´n dertig larven rondzwemmen die het perfect doen op gesneden tubifex. Ideaal voer omdat het meteen naar de bodem zinkt.
Hypselotriton Oriëntalis 3.2.4
Pachytrion Archospotus 1.0.0
Triturus Marmoratus 0.0.4

joost.v.wijk

Ik kweekte orientalis, nagenoeg zonder grote uitvallen op met watervlooien. H. orientalis is gewoon niet de makkelijkste om op te kweken. Ik heb er eigenlijk weinig problemen mee gehad, maar veel anderen weer wel.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

StijnH

Nog even ter verduidelijking: H. orientalis is misschien niet heel erg gevoelig voor schimmelinfecties. Maar na dat de orientalis larven zijn gestorven aan welke oorzaak dan ook. Het zijn larven dus kwetsbaar, kan het misschien ook snel de indruk wekken dat schimmel de oorzaak is. Maar ze misschien door de watervlooien of iets anders zijn doodgegaan, en omdat de larven zo klein zijn ze misschien snel beschimmelden na dat ze al dood waren. Wat dan dus de indruk kan wekken dat het een schimmelinfectie betrof. Maar het kan ook zijn, doordat ze zwak werden door een andere factor, de schimmel kon toeslaan. Maar eigenlijk kun je daarover blijven gissen volgens mij...
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

StevenZ

Weer eitjes bij de orientalis hier, echter zijn er van de 6 gevonden eitjes maar 3 bevrucht.

Niels D

Ik had een bak met misschien wel 50 larven die ik buiten had gezet. De bak zat vol met alg en ik gooide er regelmatig vlooien in. Ik zag altijd wel larfjes, dus ik keek er eerlijk gezegd niet veel naar om. Totdat ik onlangs wilde gaan tellen. Er zaten er slechts 10 larven in de bak, waarvan één ontzettend grote T.dobrogicus.... Per ongeluk het verkeerde larfje in de bak erbij gedaan denk ik. Gelukkig hebben we ook nog genoeg larfjes en eitjes in de ouderbak.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Ron Duijn

Kun je altijd de orientalis larfjes in de ouderbak laten?
Worden deze niet gegeten door de ouders?
Cynops orientalis
Cynops cyanurus
Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
Triturus marmoratus
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Lissotriton italicus
Ambystoma mavortium
Ambystoma mexicanum
Salamandra algira tingitana

joost.v.wijk

Citaat van: Ron Duijn op mei 23, 2014, 10:35:42 AM
Kun je altijd de orientalis larfjes in de ouderbak laten?
Worden deze niet gegeten door de ouders?

Bij deze soort worden larven doorgaans wel met rust gelaten, helemaal bij voldoende vegetatie waar de larfjes kunnen schuilen. Ze groeien overigens minder goed dan wanneer ze apart zitten. volwassen dieren zijn natuurlijk ook een enorme voedselconcurrent. Wil je veel en gezonde larven opkweken, dan werkt het vaak beter om ze te scheiden van de volwas dieren.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

Ik observeer hier juist dat de dieren die in de ouderbak zitten beter/sneller groeien dan degene die ik apart heb gezet. Ik heb niet eens artemia of iets anders in deze bak gedaan. Wel zit hij standaard vol met garnaaltjes, gammarus, slakken en mosselkreeftjes. Genoeg voer dus.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl