Hypselotriton orientalis kweek

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

StevenZ

Na een koelere periode van 18-14°C van 2 maanden vond ik op 25 januari de eerste 9 eieren, welke ik heb verdeeld over 2 bakken. Een bak staat bij 20°C en de ander bij zo'n 15°C. De eieren in de eerstgenoemde bak ontwikkelen duidelijk veel sneller.

Sindsdien zijn er geen eieren meer gelegd, de temperatuur is dan ook erg laag geweest in de bak de laatste paar dagen. Vandaag de artemia-kweekschaal van Hobby binnengekregen en gelijk een kweek opgestart om te zien hoe lang het duurt voordat de eieren uitkomen.

Hieronder wat foto's van de ontwikkeling van de eitjes uit de warmere bak, vanaf 15-01-2014 tot 23-01-2013

Niels D

H.orientalis legt in fasen. Hou dus de bak goed in de gaten, want ze blijven nu waarschijnlijk een flinke periode leggen. Let ook op het feit dat ze hun eigen eieren opeten. De eitjes kan je goed op kamertemperatuur uit laten komen. Dit geldt ook voor de opkweek van de larven.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

MartinS

Leuk om te zien dat er toch regelmatig met deze vaak "ondergewaardeerde" soort gekweekt wordt.
Al nieuwe eitjes gevonden inmiddels, nadeel is inderdaad dat ze erg gek zijn op hun eigen eieren.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

StevenZ

Bedankt voor de reacties.

Nee nog niks nieuws gevonden, de temperatuur is dan ook erg laag geweest de laatste weken, 11-14 °C. De overige eitjes staan op uitkomen, ik kan de kieuwen al zien.

Wat jammer is is dat ik tubifex heb gevoerd en deze heeft zich nu door de bak van de ouderdieren verspreid. Kan dit kwaad?

StevenZ

Vandaag is het eerste ei uitgekomen.

Ik kan ondertussen al beter overweg met de kweekschaal, de periode dat je zonder eitjes zit los ik op door een bakje naast de kweekschaal alvast te vullen met wat zoutoplossing en eitjes. Als de opbrengst van de kweekschaal niet meer hoog genoeg is maak ik deze leeg en schoon, vul deze met nieuwe zoutoplossing en doe daar vervolgens de zoutoplossing met eitjes bij, zo zit ik slechts een middagje zonder artemia.

Niels D

Twee schalen zorgen voor een groot aantal artemia en als je het goed timed ook nog eens continue.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

StevenZ

De eerste 5 larfjes zijn uitgekomen nu.

StevenZ

Ze groeien goed, de beginselen van de achterpoten zijn al zichtbaar. Ik voer ze nu watervlooien, ze eten vooral de pas uitgekomen watervlooien maar naar de grote beginnen ze nu ook al te happen.

StevenZ

De achterpoten zijn al zichtbaar.

stijnzeger

Goed bezig steven, wat ga je er eigenlijk mee doen als ze het land op zijn?
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

StevenZ

Hoe ik ze ga houden bedoel je? Dat weet ik nog niet precies, misschien dat ik ze gewoon in een plastic bak houd, met bosgrond uit een eiken of beukenbos en een paar plakken mos en stukken kurkschurs, en dan als voer een bakje met daarin een beetje grond uit mijn enchytreeënkweek met daarin dus ook flink wat enchytreeën. Dit werkte altijd goed bij mijn italicus, die ontzettend klein waren toen ze morfden. En ga ze als ze iets groter zijn proberen in het water te krijgen bij de ouderdieren. Maar ik weet dit nog niet zeker.
Eerst ga ik maar eens proberen ze zo groot mogelijk het land op te krijgen.

StijnH

Mooie larven. Ik hou mijn H. orientalis nk ook op land, half grind, half bosgrond, stukken schors en wat mos. Klein waterschaaltje met héél klein laagje water. Voer: enchytreeen en tubifex en rode muggenlarven op vochtig stukje keukenrol en fruitvliegen, vooral de larven van de fruitvliegen zag ik ze vaak eten. Ik hield ze in een glazen aquarium met nylon kous als afdekking van de bak. Dit werkte goed, ik houd ze het liefst zo lang mogelijk zo, zo gauw ik ze semi-aquatiel wou houden. Kreeg ik moeilijkheden met de juvenielen.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

MartinS

Oplopen grind met een klein laagje water werkt perfect voor alle Hypselotriton soorten. Mijn ervaring met is dat vervuiling bij jonge orientalis ze snel kan doen sterven. Grind is makkelijk schoon te houden doordat je bij het water bijvullen het grind als het ware spoelt.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

StevenZ

Bedankt voor de reacties. De achterpoten zijn nu duidelijk zichtbaar.

StevenZ

Vandaag had een van de larven een opgezwollen buik en dreef aan  het wateroppervlak en probeerde dan met veel moeite naar de bodem te zwemmen om vervolgens weer omhoog te komen drijven, na enkele uren in een bakje met een waterstand van 1 cm bij 17°C was het weer over, ik weet niet of dit ook de reden is dat het weer over is maar het larfje lijkt in ieder geval weer in orde.