L. italicus eieren

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Soest

Sinds half december begonnen heel onregelmatig de eerste eieren te verschijnen. Die bleken onbevrucht maar sinds een week of twee worden er dagelijks enkele bevruchte eieren gelegd.
De dieren staan buiten maar de iets dalende watertemperatuur van de afgelopen dagen weerhoud ze er niet van rustig door te leggen.

Ik kwam al aardig wat info over het opkweken tegen in oudere posts maar ik zou toch graag naar jullie mening willen vragen over het volgende.
Ik heb de eieren nu op kamertemperatuur staan en verwacht een dezer dagen de eerste larfjes als ik hun ontwikkeling in het ei zo zie. Ik heb weinig zin in het gedoe met artemia- nauplien maar heb wel een mooie voorraad klein spul door een bakje te enten met wat rottend blad e.d. uit de sloot. Ook heb ik een paar infusorien kweken opgezet volgens de geijkte methode met stro. Ik heb hier goede ervaringen mee bij het opkweken van heel kleine vissoorten. Past iemand dit ook toe bij salamanderlarven? En zo ja, wat zijn de resultaten?

Alvast bedankt, Jan

Jan van Soest

Ik lees net in de oudere topic van StevenZ over het opkweken van larven dat deze methode dus wel word toegepast. Ik gebruik normaliter ook Liquifry maar dat durf ik niet erg aan in kleine bakjes omdat dat spul nogal vervuild is mijn ervaring.

Ik heb weinig ervaring met het opkweken van salamanderlarven dus het kan zijn dat ik naar de bekende weg vraag.

Gr, Jan

StevenZ

Ik heb zelf geen ervaring met het gebruik van infusorien daar ik mijn kleine larven artemia heb gevoerd, maar er schijnt een methode te zijn om artemia te kweken met minder gedoe; de kweekschaal.

Peter Vliem

Joh, je hebt geen flauw idee hoe handig dat is. Ik gebruik hem ook, en makkelijker kan ik het me eigenlijk niet voorstellen ;)
Niels kan het beamen.
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

stijnzeger

Ik heb hem ook een aantal jaar gebruikt totdat ik het bakje in het midden kwijt raakte
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Niels D

Ik heb twee kweekschalen, die elkaar afwisselen. Zo kan ik stiekem toch een flink aantal larven op laten groeien totdat ze gesneden tubifex en waterluis aan kunnen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Ron Duijn

Ik heb mijn italicussen vorig jaar gewoon opgekweekt met watervlooien.
Dat ging bij mij heel goed.
Cynops orientalis
Cynops cyanurus
Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
Triturus marmoratus
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Lissotriton italicus
Ambystoma mavortium
Ambystoma mexicanum
Salamandra algira tingitana

StevenZ

Tot nu toe vind ik die kweekschaal maar niks, je kan hem niet verplaatsen want dan gaan die eitjes door de hele schaal heen. Het duurt lang voordat de eitjes uitkomen en ik weet maar een plaats in huis waar ik dat ding op 24 graden kan houden, maar dat is boven de cv ketel en daar is het donker waardoor dat hele ding niet meer werkt (het scheid de pas uitgekomen artemia van de eitjes doordat ze op licht afkomen).  Daarnaast lijkt het meer dan een dag te duren voordat de eitjes uitkomen en naar het midden van die schaal zijn gezwommen. Ik zou er dus nog zo'n veel te duur ding bij moeten kopen om er enig nut van te hebben.

Hoe doen jullie dit? Hebben jullie de kweekschaal onder een lamp staan?

Tot nu toe vind ik de methode met beluchte flessen minder gedoe geven.

Niels D

Kamertemperatuur is meer dan voldoende om de artemia uit te laten komen. Verder gaan andere methoden niet veel sneller wat het uitkomen betreft. Verplaatsen kan niet (hooguit voorzichtig over een glad oppervlak verschuiven), dus zul je een plek uit moeten zoeken waar hij gewoon kan blijven staan. Dat moet geen uitdaging zijn. Als je wat warmer water gebruikt om de kweek op te starten komen de eitjes sneller uit. Uiteraard niet het water gebruiken dat je van de aardappels giet.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Jan van Soest

Dank voor de reacties. Ik had het er laatst ook met Erwin Bakker over (het zijn zijn dieren die een tijdje bij mij logeren) en na ampel beraad toch maar vast een artemia- kweek opgezet. Ik gebruik wel de ouderwetse methode want zo'n kweekschaal heb ik al eens eerder geprobeerd maar ik was toen niet kapot van het resultaat hoewel dat ook heel goed aan de leeftijd van de gebruikte eitjes kan hebben gelegen.
De infusorienkweek loopt ook meer dan behoorlijk dus ik denk dat ik beide methoden eens probeer en er wat meetwerk op loslaat. Wie weet is de ene methode succesvoller dan de andere. Toch leuk om te weten..