HELP!! Bultje/gezwel bij mijn salamander!

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mariskadw

Even een vaag verhaal... Drie jaar geleden kocht ik in een tuincentrum 2 leuke salamanders. Ze werden verkocht als vuurbuiksalamanders, ze hadden een drijvend stukje hout of plateau nodig, ze eten om de dag een gelei achtige rode muggenlarven, kunnen met vissen in de bak en ze zouden niet veel eisen aan het water hebben. Heel erg leuk dus! En ik kocht 2 van deze salamanders.
Ik ben thuis... kijk op google en zie dat de vuurbuiksalamander een rode buik heeft? Vreemd? Dus ik bellen met het tuincentrum. Schijnen ze de verkeerde binnen te hebben gekregen en weten ze niet wat dit zijn. Dus na een tijdje op het internet gezocht te hebben kom ik er achter dat het ribbensalamanders zijn. Ok, prima.

Een tijdje geleden een 80 aquarium bak aangeschaft en een schildpadplateau er in gedaan, zodat ze toch op het land konden. Een salamander leek zichzelf wel te gaan verwaarlozen, zat continu boven water, at niet en werd nogal mager. Ook haar zwemvliezen (poten en staart) leken wel een soort van weggeschroeid. Die had alleen nog een lange dunne staart over. Ik hield haar al apart met eten en zorgde dat de huid nat bleef. Maar ineens was ze verdwenen. Ik heb het beestje nog steeds niet terug gevonden. Vraag me nu af of ze toch op de één of andere manier uit de bak is gekropen (wat bijna onmogelijk is, omdat er een deksel op zit), op de bodem kan ik ze ook niet vinden.. Echt bizar dit...

Nu heeft mijn andere salamander een gezwel op zijn achterpootje zitten en ik ben ten einde raad van hoe ik dit kan gaan oplossen! Op internet is niks te vinden, ik durf zelf niks uit te proberen en een dierenarts zit niet echt in de buurt. Ik hoop dat iemand me via deze weg kan helpen en wat ik het beste kan doen! Hij of zij eet verder wel normaal.

En de salamanders hebben zich altijd prima vermaakt tussen de vissen. Ze hebben ook samen gezeten met guppen, maar ben er nooit één kwijtgeraakt.
Ik vind het nog steeds jammer dat ik verkeerde informatie heb gekregen bij aanschaf van de beestjes en wil echt wel het beste voor ieder dier!

Hopelijk kan iemand mij helpen!

Ik zal zo proberen een foto te maken van zijn pootje.

Maxim M.

Zo'n situaties gebeuren zeer vaak met dierenwinkels/centra.
Vele salamandersoorten zijn experts in het ontsnappen, kruipen langs het glas, een kabeltje oid.
Jammer dat je je beest kwijt bent.

Verder over het bultje kan niet veel gezegd worden tot er een foto is.

lau44

Volgens mij wordt er vrij vaak aangeraden zout water te gebruiken i.v.m. infectiegevaar, maar goed ik zou ff wachten op een kenner. Hopelijk heb je snel reply.

Mariskadw

Ik heb net foto's gemaakt en de bak voor 1/3 de verschoond. Misschien dat dat ook al iets uitmaakt.

Hoop dat de foto een beetje duidelijk is. Het is een bultje met witte stipjes. Hij probeert ook zijn pootje zo min mogelijk te gebruiken :(

Helaas doen dierenwinkels dat.. Heb het al eens eerder gehad met blauwe haaitjes.. Echt mooie beestjes, als ze jong zijn.. Als ze volwassen (100+ cm) zijn horen ze eigenlijk geen huisdieren te zijn, zo enorm, zo sneu :(

Peter Vliem

Ik kan niet thuisbrengen wat dat voor bult is. Wat ik wel denk is dat het dier te mager is. Mag ik vragen wat je voert, en hoe de bak eruit ziet?
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

Mariskadw

Hij krijgt gelei bloedwormen, levende bloedwormen/ tubifex en diepvries bloedwormen/ tubifex/ watervlooien. Dit was het advies van die meneer.

Maar zit ook met andere vissen in de bak en ik zorg er altijd voor dat er voldoende op de grond valt, zodat hij ook kan eten.

En hij is nog slanker geweest (gingen soort van samen uithongeren ofzo :S). Dus ben al blij dat hij er nu zo uit ziet en er verbetering is... Alleen die bult, meh! :(

Het is trouwens een juwel record 800 bak.

StevenZ

Ten eerste welkom op het forum.

Het dier ziet er inderdaad niet best uit, maarja dat komt zoals gezegd heel veel voor met salamanders uit dierenwinkels.

Je kunt salamanders beter niet samenhouden met vissen, ook dit zal niet bevorderlijk zijn geweest voor zijn gezondheid.

Daarnaast neem ik aan dat hij in een tropisch aquarium +- 25C zit aangezien je hem samen houdt met vissen? Dit is een te hoge temperatuur om een waltl permanent op te houden, je kan ze beter onder de 22C houden.





Jasper

#7
Als ik het zo zie denk ik dat het een bacteriële infectie is die ontstaan is doordat de salamander te veel stres heeft. De stres zou het gevolg kunnen zijn van te hoge temperaturen en de combinatie met vissen en zorgt voor een lagere weerstand waardoor ziektes kunnen toeslaan. 

Ik adviseer om de salamander apart te zetten in een laagje water met wat waterpest oid op een koele plek. Wat je aan een infectie kan doen weet ik helaas niet (weet ook niet zeker of dat het is, ik denk van wel), hopelijk kan een ander forumlid je daarbij helpen.

Edit: wellicht dat je hem kan laten aansterken door regenwormen te voeren, hij ziet er behoorlijk mager uit.
Hypselotriton Oriëntalis 3.2.4
Pachytrion Archospotus 1.0.0
Triturus Marmoratus 0.0.4

Mariskadw

Haha, dankje! Voor het welkom heten!

Ik baal er zo enorm van dat ze bij die winkels verkeerde informatie doorgeven. Als ik dit had geweten, dan had ik dit het beestje nooit aan gedaan :(

Mijn bak is momenteel zo'n 22/23 graden.

Maar ik zal binnenkort langs me ouders gaan en een aqua bakje ophalen. Is trouwens een thermometer nodig of liever de huiskamertemperatuur aanhouden (aangezien het bij mij nogal koud is op de kamer)?

En misschien een rare vraag, maar hoe kom ik aan regenwormen? Ik kom er zelden eentje tegen.

Bedankt in ieder geval voor de antwoorden!

Ik las net trouwens ook dat deze beestjes wel zo'n 20 jaar kunnen worden. Wauw!

David en Sofie

Het is duidelijk dat de slechte gezondheid van het dier te wijten is aan de bak waarin het vertoeft.
Een schande van die handelaars ... ze weten ten eerste niet welke soort ze verkopen, maar ze weten wel hoe je de dieren moet houden??? Zoek de logica!
De bak is ten eerste te warm, althans om ze continu zo warm te houden, die pleurodeles.
De luchtvochtigheid tussen uw warm water en de dekglazen van het aquarium zal ook te hoog zijn als de salamanders lucht komen happen aan het oppervlak of eventueel op het schildpaddeneilandje zouden willen vertoeven. Een gebrek aan ventilatie dus.
Uit eigen ervaring heb ik ondervonden dat water dat te warm is of wordt (in de zomer bijvoorbeeld) nefast is voor salamanders die in het water vertoeven. Dan krijg je schimmelinfecties.
Hij zal daarbij aan voedselconcurrentie geleden hebben ook. De vissen zijn veel sneller dan de salamander die de zich met de restjes moet tegoed doen. Als ik zie wat mijn Pleurodeles binnen kunnen smikkelen zonder dat ze te vet te worden....
Het feit dat uw guppen niet opgegeten werden, was al een teken dat er iets mis is. Overdag zijn de guppen misschien eventueel te snel voor de salamander, maar 's nachts...
Voor het ogenblik zitten mijn pleurodeles waltl in mijn kelder bij 13-14°C en zijn ze nog heel actief (vorige winter was het er 8-9°C) ... dit om een idee te geven van de temperaturen bij dewelke ze goed gedijen.
Ik geef mijn pleurodeles waltl respectievelijk voornamelijk regenwormen, steurkorrels en rode muggenlarven.
In een hengelszaak kan je misschien kleine porties wormen vinden ofwel bij baitshop.
Ik zou de salamander dus koel zetten in een waterbakje met schuilplaatsen, regenwormen voederen en wat betreft zijn pootje... sommigen geven een zoutbad,  een bad met Esha 2000 of zoiets wordt ook gegeven (daar heb ik persoonlijk in het verleden teleurstellende resultaten mee behaald). Misschien na wat zoekwerk op het forum dat je deze behandelingen vindt.
Ik ben persoonlijk preventief iets nieuw voor mij aan het proberen en dat zijn Cattapa-bladeren (nu ook vloeibaar voorhanden) ...

Mariskadw

Bedankt voor het antwoord! De logica is inderdaad ver gezocht af en toe... Soms heb ik ook echt het idee dat het bij hun gaat om het verkopen van "mode items" in plaats van levende dieren. Maar goed, het enige wat ik nu kan doen, is mijn best!

Ik ben al per direct op zoek naar een nieuw bakje. Omdat die bij mijn ouders geen licht/deksel bevat (of is licht niet perse nodig?).

Ik zal in ieder geval regelmatig foto's / updates gaan posten en graag reactie geven als ik iets niet goed doe :-) Zo kan ik dit alleen maar verbeteren.

Het enige wat we nu kunnen hopen is dat dit beestje beter wordt!

Maar wat zijn die bladeren? Hebben die een soort water zuiverende werking? Want ik denk dat ik het zoutbad liever wil vermijden, tenzij iemand daar positieve ervaring mee heeft.

David en Sofie

Verlichting is niet nodig.
Een curverbakje (in het midden een stuk uit het deksel snijden) of faunabox met als bodembedekking aquariumgrind, enkele waterplanten erin en een schuilplaats is voldoende.
Het looizuur dat die bladeren zouden afgeven zou heel wat positieve invloeden hebben op de dieren en het is ook schimmelwerend. In de aquariumhandel te vinden die bladeren.
Ik heb het gebruikt om te voorkomen dat eieren van een bepaalde salamandersoort zouden beschimmelen en om te voorkomen dat pasgeboren larven van deze laatste in de eerste stadia geen schimmelinfectie zouden oplopen. Met succes ofwel heb ik gewoon geluk  :)

Maxim M.

Als je dan toch dieren koopt in een dierenwinkel, informeer je zelf, via internet.
Als je caresheets van deze soort had bekeken of wat over de algemene zorg van salamanders had opgezocht,
vind je zeer snel onder de +/- 20 graden best is en niet met andere soorten, vissen, etc samenhouden.

Hoop dat je diertje er door komt. Ik zou hem ook wat regenwormen geven om aan te sterken.
Verder kan ik aan de foto niets veel uitmaken, dat kan iemand anders hier mischien beter.

Mariskadw

Klopt, maar je gaat ervan uit dat ze in de dierenwinkel toch wel de nodige kennis hebben over een dier dat je verkoopt.

Maargoed!

Ik heb een aquariumpje bij een vriend kunnen regelen, de volgende dag zelfs nog! Even steentjes in gedaan, paar takjes waterpest gekocht en kleine regenwormpjes (omdat ik nog niet wist of hij de grote wel aan kon).

Ik probeer hem nu niet meteen een overdosis wormen te geven, omdat zijn maag dat misschien nog niet aan kan. Dus ben gelijk begonnen bij 1 (waarvan 1 hele grote). De volgende dag heb ik er weer 2 gedaan en vandaag krijgt hij weer een portie.

Binnenkort zal ik nog even kijken voor die bladeren, of dat enig effect zal hebben. En ik zag trouwens dat ze in de dierenwinkel zelfs speciaal voer hebben voor kikkers en salamanders, maar dit moeten ze wel leren eten. Ben benieuwd!

Het beestje lijkt trouwens wel iets dikker te worden :-)!

Maxim M.

Ik ga er nooit van uit dat ze goede kennis hebben in een dierenwinkel.
In tegendeel ik geef geregeld tips of smijt een caresheet binnen van een dier die ik vind in dierenwinkels.
Die mensen weten veel te vaak helemaal nie waar ze mee bezig zijn.