BELANGRIJK: dodelijke schimmel nu ook in België

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kenny

Als medewerker Vuursalamanderonderzoek kreeg ik onderstaande mail in m'n inbox...dit is dramatisch nieuws.


Recent ontdekte schimmel bedreigt nu ook Belgische amfibieën populaties
Amfibieën kennen wereldwijd een dramatische achteruitgang. Infectieziekten spelen hierbij een belangrijke rol. Hoewel verschillende van deze infectieziekten in België voorkomen, leken ze tot nu toe weinig impact te hebben op de inheemse amfibieënpopulaties.
In 2012 werd een nieuwe schimmel, Batrachochytrium salamandrivorans, ontdekt. Deze schimmel veroorzaakt een huidinfectie (chytridiomycose) bij amfibieën en bracht in Nederland de vuursalamander populatie op de rand van uitsterven. Nu werd deze 'salamander killer' ook ontdekt in een doodzieke vuursalamander in België door wetenschappers van de Universiteit Gent. Hoe deze schimmel in Eupen terecht is gekomen is momenteel niet gekend.
Dit nieuws is bijzonder verontrustend en mogelijks zijn meerdere salamanderpopulaties in België en Europa met uitsterven bedreigd. De Gentse wetenschappers pleiten dat de situatie van zeer nabij opgevolgd wordt.

Contactpersonen:

Prof. An Martel
Vakgroep Pathologie, Bacteriologie en Pluimveeziekten
Afdeling voor Pluimvee, Bijzondere Gezelschapsdieren, Wildlevende dieren en Proefdieren
0496/831161
An.Martel@ugent.be

Prof. Frank Pasmans
Vakgroep Pathologie, Bacteriologie en Pluimveeziekten
Laboratorium voor Bacteriologie en Mycologie
09/2647436
Frank.Pasmans@ugent.be
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Niels D

Men was er al bang voor dat dit zou gebeuren. Ik hoopte tegen beter weten in dat het slechts tot het Bunderbos beperkt zou blijven. Zeer spijtig dit.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

naeff002

Ik had het ook gelezen. Dat is erg slecht nieuws.

Gaan ze iets proberen te verzinnen om de schimmel te isoleren zodat het zich niet verder gast verspreiden door Europa? Lijkt mij een zeer moeilijke opgave
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Thomas11

Oei dat is niet goed om te horen :s
Zou er misschien al een project zijn opgestart om dieren uit het wild te halen om de soort te kunnen behouden en beschermen?
Absoluut niet dat ik voor uitvang ben maar als dat de enige manier is om de soort in leven te houden mag het misschien wel he.

Mvg,
Thomas