Schimmel op turf/cocopeat

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maxim M.

Had twee landbakken gemaakt voor eens mijn larfjes er klaar voor zijn.
Mengeling van turf en cocopeat. Beukenblaadjes, wat spagnum mos, schors, etc.

Nu merk ik na twee weken dat de bovenlaag beschimmelt is op verschillende plaatsen.
Ik vermoed omdat de cocopeat uit zo'n blokken kwam en die te nat moet geweest zijn.
Heb er wat springstaartjes in gedaan en de schimmel mindert snel, is zelfs niet meer veel van over.

Nu vroeg ik me af of ik die bovenste laag toch moet verwijderen voor de salamanders erin gaan.
Of is het voldoende dat de schimmel weg is?

Vraag het liever even dan nadien problemen te hebben.

Michael Clerc

Er kunnen soms sporen in de blokken zitten heb al weleens paddestoelen gehad. In mijn zand daarvoor zat er cocopeat in en met sproeier systeem wilt het wel groeien,  ik zou de boel gewoon vervangen de kosten zijn het niet,  humus of PlantStation soil is ook fijner. Cocopeat is zooi. Ooit is een Varaan bij mij in de zooi gestikt nooit meer die troep,
SALAMANDERS
-----------------
6x Ambystoma Mavortium
4x Ambystoma Tigrinum
4x Ambystoma Mavortium Melanostictum
6x pleurodeles waltl
6x Pleurodeles Waltl
5X Triturus Carnifex
6x Lissotriton Italicus
4x Salamandra Salamandra Fastuosa
4x Salamandra Algira Tingitana Tahgramet

PADDEN
---------
3x Bufo Melanostictus

REPTIELEN
------------
2x Varanus Acanthurus

joost.v.wijk

Gewoon laten zitten, die schimmel komt door nog onverteerde resten. Verdwijnt vanzelf op den duur, en is niet schadelijk. Salamanders in het wild vertoeven ook graag op vochtige plekken, en komen vaak genoeg met dit soort schimmeltjes in aanraking.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Maxim M.

Bedankt Joost, ik dacht hetzelfde, maar wou even bevestiging.
Springstaartjes doen het in ieder geval goed en de schimmel verdwijnt.

Niels D

Je zou ipv blokken ook de coco peat tuinaarde kunnen halen. Een stuk goedkoper en de pieren, enchytreeën en springstaarten doen het hier beter in. Ook dit gaat schimmelen, maar dat kan echt geen kwaad. Ik gebruik het voor alle landsalamanders, kikkers en mijn blauwtongskinken.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Maxim M.

Ik zal dat onthouden voor als ik de bakken eens ververs Niels, bedankt voor de tip.
Heb ze nu mooi ingericht met de coco peat en zou wat jammer zijn alles eruit te gooien.
Maar het staat zeker genoteerd voor in het vervolg.

De enchytreeën die je me gaf zijn ondertussen al ontploft en eten als gekken.
Mijn verucossus larfjes zijn er dol op en groeien als kool.

Niels D

Goed om te horen. Als een enchytreeën kweek goed loopt heb je in korte tijd grote aantallen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl