Kweekpoging Triturus marmoratus

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MartinS

Prachtige foto's!! Dat gaat goed komen als ik dat zo bekijken  :P
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Niels D

Erg mooie kam. Dat komt waarschijnlijk wel goed inderdaad.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Ron Duijn

Citaat van: StevenZ op januari 27, 2014, 05:28:38 PM
Bedankt voor je reactie Ron.

Nog geen eitjes hier, wel een dubbelgelijmd vallisneriablad gevonden eergisteren.   ;D
De watertemperatuur is nog steeds ongeveer 14 graden.

Zowel tubifex als rode muggenlarven als regenwormen vind ik niet ideaal voer voor in het water maar ik weet eigenlijk ook geen betere opties, wormen worden maar matig gepakt en tubifex en rode muggenlarven gaan vastkleven aan vuilresten. Tubifex gaat na een kwartiertje zich ophopen in zo'n bal en dan pakken de salamanders de tubifex minder makkelijk. Alles heeft eigenlijk wel z'n nadelen. Ik blijf voorlopig tubifex voeren, daar komen ze het meest op af als ik het voer. Voeren op het land vind ik een stuk makkelijker.




Bij mij worden de regenwormen goed gegeten, om de paar dagen voer ik ze een paar wormen.
het vrouwtje bij mij is behoorlijk dik en het mannetje is al voortdurend met zijn staart aan het wapperen en aan het slaan, dus dat gaat goed.
Vorig jaar ook zo'n 50 stuks opgekweekt, dus ik ga het de komende tijd druk krijgen..

Cynops orientalis
Cynops cyanurus
Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
Triturus marmoratus
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Lissotriton italicus
Ambystoma mavortium
Ambystoma mexicanum
Salamandra algira tingitana

StevenZ

Bedankt voor de reacties.

Vanmiddag het eerste eitje gevonden bij een watertemperatuur van 14°C.

;D ;D ;D

MartinS

Kijk Niels en ik spreken onze zegen uit en ze beginnen spontaan eieren te leggen  :P
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Niels D

Haha. Inderdaad. Gefeliciteerd! Ik vond dit een erg leuke soort om op te kweken.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

StevenZ

Bedankt voor de reacties.   

De teller staat nu op 4 eitjes, het is natuurlijk nog maar de vraag of ze bevrucht zijn.
Vanochtend zag ik twee spermatoforen in de bak (zie foto), dus ik denk dat het wel goed zit.

Vanmiddag waren de spermatoforen weg, worden deze opgegeten, later opgenomen of afgebroken na enkele uren in het water?

Het zijn inderdaad leuke larven om op te kweken, ik heb de dieren waarvan ik nu eitjes heb ook vanaf ei opgekweekt, wat het extra leuk maakt nu weer eitjes van deze dieren te hebben.


StevenZ

#37
Net regenwormen gevoerd, dat word beter gepakt dan alles wat ik tot nu toe heb gevoerd, bedankt voor de tip Ron.

Foto's zijn allemaal van de kleine vrouw, waarvan ik aanvankelijk dacht dat ze nog te klein was om eieren te leggen..... De grotere vrouw blijkt het juist slechter te doen.

stijnzeger

Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

StevenZ


Niels D

Naar mijn ervaring zijn de onbevruchte eitjes wat platter (minder rond) dan de bevruchte eitjes. Dit heb ik overigens tot nu enkel bij T.marmoratus gezien en niet bij andere Triturus soorten. Dit voorspeldt echter niet of het eitje goed ontwikkeld of niet. Een bepaald percentage van de meeste Triturussoorten "sterft" door een genetische fout.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

StevenZ

Bedankt voor je reactie Niels, de eitjes zijn rond, dus hoop dat het goed zit.

Het gaat verder goed, 21 eitjes nu, vandaag alleen al 9. Ik heb nog geen verandering in de vorm van de eitjes gezien, maar dit kwam bij m'n orientalis ook pas na zo'n 4 dagen.

StevenZ

En bevrucht!  ;D

De vrouwen leggen goed door, 35 eitjes nu.

Ron Duijn

Leuk hoor!
Bij mij is het nog niet zover, maar dat zal ook niet zo lang meer duren denk ik.
Cynops orientalis
Cynops cyanurus
Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
Triturus marmoratus
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Lissotriton italicus
Ambystoma mavortium
Ambystoma mexicanum
Salamandra algira tingitana

StevenZ

#44
75 eitjes nu, en dat in een week! Ik heb een van de twee vrouwen nog niet zien leggen, maar ik neem aan dat ze beide aan het leggen zijn, want voor één tweejarige vrouw lijkt me dit wel heel veel.

De eerste paar dagen lijken de eieren bijna niet te ontwikkelen, en dan opeens gaat het razend snel, het ei op de foto is hetzelfde ei als op de vorige foto's.