Kweekpoging Triturus marmoratus

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

StevenZ

En wat foto's van de vrouwen, vandaag de grote vrouw ook in het water gezet.

Niels D

Ziet er allemaal veelbelovend uit. Gezond ogende dieren ook.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

StevenZ

Vandaag tubifex gehaald, het wordt beter gegeten dan alles wat ik tot nu toe heb gevoerd.

De kam van de kleinste man gaat lekker vooruit, de kam van de grotere man nog iets minder goed maar die zit ook pas korter in het water. De grootste vrouw zit nog veel boven water op het stuk kurkschors.


StevenZ

Zag net dat de kleinste vrouw een blaadje dubbel had gevouwen, helaas zat er geen ei in maar ze is in ieder geval al aan het oefenen. Watertemperatuur is 14°C.

StevenZ

Groei van de kam in 20 dagen:

Ron Duijn

Dan duurt het niet lang meer hoor! :D
Cynops orientalis
Cynops cyanurus
Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
Triturus marmoratus
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Lissotriton italicus
Ambystoma mavortium
Ambystoma mexicanum
Salamandra algira tingitana

stijnzeger


Steven mijn man is ook behoorlijk gegroeid sinds jij er was.

Wat mij wel opvalt is dat zijn kam nu groter is dan vorig jaar. Waarschijnlijk omdat hij dit jaar wel een "winter"rust heeft gehad.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

stijnzeger

Op de foto lijkt de kam wat kleiner als in het echt zie ik nu
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

StevenZ

Mooi dier!

Ja de kam van mijn man lijkt ook iets kleiner dan hij echt is, maar dat komt doordat de kam scheef staat doordat de man steeds onder de als schuilplaats aangeboden dakpan zit met zijn kam tegen de dakpan aan. Ik heb net de grootste vrouw weer op het land gezet omdat ze eerst 's nachts op de kurkschors ging zitten maar vandaag ook overdag en haar staart maar niet breder werd. Nu maar hopen dat ze over 2 weekjes wel het water in wil.

StevenZ

De temperatuur is zo'n 13-14°C, moet ik dit nog verhogen om ze te stimuleren eitjes te leggen of moet ik het gewoon zo houden?

Ron Duijn

Citaat van: StevenZ op januari 20, 2014, 03:44:23 PM
De temperatuur is zo'n 13-14°C, moet ik dit nog verhogen om ze te stimuleren eitjes te leggen of moet ik het gewoon zo houden?

Ik zou het lekker zo laten en de vrouw weer gewoon terug zetten in het water.
Wel haar de mogelijkheid geven om droog te zitten.
Je zult zien dat ze vanzelf binnen een paar dagen het water in gaat.
Tenminste, bij mij wel.

Cynops orientalis
Cynops cyanurus
Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
Triturus marmoratus
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Lissotriton italicus
Ambystoma mavortium
Ambystoma mexicanum
Salamandra algira tingitana

StevenZ

Bedankt voor je reactie Ron.

Nog geen eitjes hier, wel een dubbelgelijmd vallisneriablad gevonden eergisteren.   ;D
De watertemperatuur is nog steeds ongeveer 14 graden.

Zowel tubifex als rode muggenlarven als regenwormen vind ik niet ideaal voer voor in het water maar ik weet eigenlijk ook geen betere opties, wormen worden maar matig gepakt en tubifex en rode muggenlarven gaan vastkleven aan vuilresten. Tubifex gaat na een kwartiertje zich ophopen in zo'n bal en dan pakken de salamanders de tubifex minder makkelijk. Alles heeft eigenlijk wel z'n nadelen. Ik blijf voorlopig tubifex voeren, daar komen ze het meest op af als ik het voer. Voeren op het land vind ik een stuk makkelijker.

Peter Vliem

Toch apart dat ze bij jou niet zo graag eten. Bij mij pakken ze de wormen al voordat ze het water raken (bij wijze van spreken ;) )
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

StevenZ

Moet wel zeggen dat ze steeds beter eten, misschien komt het doordat ze eerst ruim een jaar op het land hebben gezeten. Mijn carnifex steken soms zelfs hun kop boven water om een stuk worm van een pincet af te grijpen en die hebben nooit op het land gezeten.

StevenZ

Foto-update.