Kweekpoging Triturus marmoratus

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

StevenZ

Na in verschillende topics over mijn Triturus marmoratus gepost te hebben leek het mij toch makkelijker een topic in "kweekverslagen" aan te maken. Zo kunnen andere mensen het makkelijker teruglezen.

De dieren zijn in mei 2012 uit het ei gekomen en zijn nu dus bijna 2 jaar oud, ik heb 2 mannetjes en 2 vrouwtjes.  De lengte van de dieren bedraag: man 1: 12cm, man 2:13cm, vrouw 1: 12,5cm en vrouw 2: 14cm. Ze hebben een winterrust gehad bij 5-14°C van 6 weken.

Op 31-12-2013 heb ik mijn eerste en kleinste mannetje in het water gezet bij een watertemperatuur van 13-15°C. Ik zie de kam van dit dier langzaamaan steeds groter worden. Vandaag heb ik het tweede mannetje geprobeerd het water in te krijgen, dit lukte maar nu zit hij samen met het andere mannetje weer op het aangeboden stuk kurkschors. (een fotoreeks van het groeien van de kam zal nog volgen)

De watertemperatuur is nu 13°C, is dit warm/koud genoeg?

Moet ik ze, omdat ze nu toch weer op het kurkschors zijn gaan zitten weer op het land zetten?


StevenZ

Heeft de aanwezigheid van een vrouwelijk dier in het aquarium invloed op de snelheid van de groei van de kam?

StevenZ

Foto 1: De kleinste man op 31-12-2013
Foto 2: De kleinste man op 6-1-2014
Foto 3: De grote man op 5-1-2014

De kam van de kleine man is zeker groter geworden, maar niet zoveel als ik had gehoopt.

Ron Duijn

Gewoon de vrouwtjes erbij zetten.
Ze gaan vanzelf het water in, tenminste bij mij wel.
Die van mij gaan vandeweek ook het water weer in.
Cynops orientalis
Cynops cyanurus
Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
Triturus marmoratus
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Lissotriton italicus
Ambystoma mavortium
Ambystoma mexicanum
Salamandra algira tingitana

StevenZ

Bedankt Ron!

De kleinste vrouw zit werkelijk nog geen 5 minuten in het water, en de mannen springen er al op  ;). Met de grootste vrouw in het water doen wacht ik nog even totdat de kammen meer opgebouwd zijn.

Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Ron Duijn

Cynops orientalis
Cynops cyanurus
Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
Triturus marmoratus
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Lissotriton italicus
Ambystoma mavortium
Ambystoma mexicanum
Salamandra algira tingitana

StevenZ

Bedankt voor de reacties. Er zijn een paar dingetjes die me toe nu toe opvallen;
-Na een aantal keren vervelt te hebben gaan ze niet meer op het kurkschors boven water zitten.
-Ze vervellen echt veel, ik heb bij de mannen nu al 3 vervellingen gezien.
-Ze eten slecht, ik denk dat ik morgen maar levende muggenlarven ga halen want van de ontdooide moeten ze niks hebben. Regenwormen gevangen in de tuin eten ze nog wel redelijk, maar ook niet van harte. Gekweekte wormen lijken ze alleen te pakken als ze echt honger hebben, terwijl deze het hoofdvoedsel waren toen ik ze op het land had.

stijnzeger

Tubifex doet het bij mij altijd goed!
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Niels D

Dat bevroren spul is echt alleen geschikt voor noodsituaties als je het mij vraagt. Pieren/wormen zijn echt het beste voer. Als je van een curver de randen twee lagen afplakt met ducttape kunnen de beesten er niet meer uit en heb je geen deksel nodig. Gooi ze hierin met wat grond en je kan ze heel lang goed houden. Als je ze voert met koffiedrap, geweekte konijnenkorrels, oud brood en onbespoten groente/aardappelschillen ga je er op een gegeven moment mee kweken. Hier staat alles in de schuur, want het vriest toch niet op dit moment. Enkel als het vriest moet het zaakje naar binnen.

Zo heb je altijd wormen ter beschikking. Als je geweekte kippenlegkorrels erbij gooit (niet teveel, want dan gaat het stinken) krijgen de wormen ook nog calcium binnen en je beesten dus ook.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

StevenZ

Bedankt voor de reacties. Orientalis en carnifex pakken dat bevroren spul prima, net als gekweekte wormen. Ik heb ook al een bak met wormen op m'n kamer staan maar dat zijn gekweekte wormen. Goed dichttapen is inderdaad belangrijk, dat heb ik al ondervonden......  ;)

wormen onder het bed, worm in m'n voedbalschoen, worm in de systeemkast van m'n computer, etc... gelukkig was ik er nog redelijk op tijd bij

lau44

Hoe snel groeien zulke beestjes nou ?

StevenZ

In juni 2012 zijn ze gemorfd bij een lengte van 5 cm, nu zijn ze tussen de 12 en 14cm. Ze groeien redelijk hard dus, als je ze in het water houd na metamorfose schijnen ze nog harder te groeien.

StevenZ

Update kam van de kleinste man, die het langst in het water zit.

StevenZ

Ik heb het vermoeden dat de kam vooral na een vervelling veel groeit, foto is hetzelfde dier als de post hierboven maar dan een dag later.