net gemorfte dieren aan het eten krijgen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maxim M.

Ik heb momenteel voor het eerst diertjes die morfen/gemorft zijn.
Namelijk T. Verrucosus van mezelf
en A. Mavortium die ik bij André haalde.

3 van de mavortiums zitten momenteel op land en 1 verrucosus.
Nu de tylo zit er enkele dagen en springt opnieuw het water in om te eten.
2 van de mavortiums doen dit ook, maar het derde diertje weigert precies het water nog in te gaan,
evenals van de pincet of voer op land te eten.
Vermits dit een dier is die toch al enkele weken gemorft is en zeer mager begint te staan,
vraag ik hier even om hulp.

Zijn er truucjes of manieren om ze aan het eten te krijgen.
Zou ze liefst allemaal uit de pincet doen eten, dan verplaats ik ze naar een landbak.
Ik probeerde reeds aardwormen, tubifex, enchytreën en rode muggelarven.

Ben mischien wat overbezorgt, maar beter voorkomen dan genezen ;)

Groeten.

Patrick dk

Misschien fruitvliegjes en/of stofkrekeltjes (maat 2) nog een optie ?
C orientalis

Maxim M.

Lijkt mij dat die wel heel klein zijn voor 4 tot 5 cm lange dieren.
Merk wel dat sommige sukkelen om een stukje aardworm te nemen,
kleinere dingen gaan beter.

naeff002

Fruitvliegen en krekels van een maat 3 kan je heel goed voeren.

Tubifex en rode mug kan je op het land voeren door het op een stuk vochtig (nat) keukenpapier te leggen en zo aan te bieden.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Maxim M.

Zo bied ik ze inderdaad aan de tubifex, rode mug en echytreën.
Ze verkiezen ze echter nog steeds in het water te gaan eten.
Zoals ik zei eerste ervaring op dit vlak met salamanders voor mij, dus dan stel je je wel wat vragen.

naeff002

Als zij er voor kiezen om in het water te eten dan zou ik dat niet tegen houden. Zolang er dieren bij zitten die het water niet in gaan ook gewoon blijven voeren op het land.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Niels D

Met dat formaat durf ik al wasmotlarven te voeren. Die pakken ze vaak gemakkelijker dan ander soort voer. Uiteraard niet als basis geven, maar ik geef al mijn dieren met enige regelmaat wasmotlarven.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Maxim M.

Sowieso hou ik ze zoals nu (curverbak met water en schors die erop drijft) tot ze mooi op het land willen eten.
Zal morgen eens wasmotten proberen.


ANDRÉ-ARTHUR

Ik hou mijn net gemorphde dieren gelijk in een curver gevuld met cocopeat en wat kurk er in voor verschuilplaats en een waterbak erin voor als ze in het water willen zitten..Ik geef ze wormen en wasmotten (die ik erin gooi of met een pincet voer als ik zeker wil weten dat elk dier gegeten heeft)
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton