Tijger Soortidentificatie a.u.b.

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Nat1

Dit is mijn nieuwe Tiger genaamd Bhima. Kan iemand positief bevestigen de soort? De kweker vertelde me dat hij A. californiense was, maar ik zie alleen A. tigrinum, A. mexicanum, A. opacum en A. mavortium te koop in Nederland. Is het legaal om te exporteren of te houden A. californiense ????

Thibaut Vds

Zowiezo geen californiense, ik denk mavortium.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

Peter Vliem

A. californiense mag je wel houden in Nederland, maar dit is of mavortium of tigrinum (ik ga voor mavortium)
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

Nat1

Met dank aan jullie beiden. Thibaut Vds, zou je een paar foto's van uw A. californiense plaatsen?

Thibaut Vds

A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

StevenZ

Citaat van: joep op december 13, 2013, 11:04:46 PM
als fanatieke liefhebber van kruisingen

:-\

Ik snap niet dat je liefhebber kunt zijn van kruisingen, dieren passen zich aan aan hun omgevingsfactoren, ze doen er jarenlang over om te evolueren, en wij als mens gaan dit dan verpesten omdat kruisingen "mooi" of "anders" zijn. Ik zelf vind dieren (salamanders) het mooist zoals ze ook in de natuur voorkomen, de mens heeft al genoeg aan de wereld verandert.

(dit is natuurlijk mijn eigen mening, neem hier geen aanstoot aan, als jij liefhebber bent van kruisingen dan moet je dat helemaal zelf weten)

Peter Vliem

Ik denk dat ik ook 1 van de vele fanatieke tegenstanders van kruisingen ben :-\
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

joep

veel dank voor jullie reakties,het mooiste is de natuurlijke kruising
door habitatverlies is dit fenomeen `de`reaktie om te overleven
maar ook in de hobbydierenkweek zijn kruisingen/kleurmutaties erg populair!!
lagere diersoorten/ambystomàsoorten blijken in het wild onderling te paren,en toch worden er zuivere jongen geboren!!!dit lijkt wel een beetje op de jurassicparkfilm

Nat1

Citaat van: Thibaut Vds op december 13, 2013, 05:44:20 PM
Hier staan wat foto's van m'n californiense

http://www.salamanders.nl/forum/ambystoma-soorten-(excl-axolotl)/mijn-ambystomas/90/

Ik weet niet of ik ben op zoek naar de juiste foto's. De vlekken zijn zo wit als A. opacum!

StevenZ

#9
Citaat van: joep op december 14, 2013, 11:56:37 PM
veel dank voor jullie reakties,het mooiste is de natuurlijke kruising
door habitatverlies is dit fenomeen `de`reaktie om te overleven
maar ook in de hobbydierenkweek zijn kruisingen/kleurmutaties erg populair!!
lagere diersoorten/ambystomàsoorten blijken in het wild onderling te paren,en toch worden er zuivere jongen geboren!!!dit lijkt wel een beetje op de jurassicparkfilm

Prima dat je van kruisingen houdt, maar laten we wel even bij de feiten blijven. Ten eerste is kruisen van soorten geen "reactie" van soorten om te overleven. Kruisingen in het wild, zoals bijvoorbeeld tussen Triturus marmoratus en Triturus carnifex leiden vrijjwel altijd tot minder fertiele nakomelingen, wat evolutionair gezien een nadeel is. Kruisingen tussen dieren die wel tot fertiele nakomelingen leiden komen slechts op de grenzen van populatiegebieden voor, en zijn sowieso geen reactie op habitatverlies.

Ten tweede is het genetisch gezien onmogelijk "zuivere" dieren uit een kruising te krijgen. Het kan misschien wel zijn dat de eigenschappen van de ene soort niet tot uiting komen bij het eerste nakomelingschap, maar nakomelingen zullen zeker genen van beide ouderdieren bezitten.

joep

weer dank voor respons
soortzuiverheid,inteeld,lijnenteeld,kleine leefgebieden,aaneengesloten natuurterreinen,onverwante dieren etc is een heel interessant topic,
groepsdieren hebben alfa`s en harems wat ook werkt,maar uiteindelijk komt er een tijd voor verse genen



Niels D

Hybridisatie is uiteraard een natuurlijk verschijnsel. Ik heb er zelf in de hobby geen moeite mee als de hybriden hun "hybride status" zouden behouden naar gelang ze verhandeld en geruild worden. Er zijn echter altijd mensen die deze status verdraaien of verborgen houden, zodat ze deze dieren als "volbloed" kunnen verkopen. De meesten in deze hobby houden nog steeds van "zuivere" dieren en het liefst met een vindplaats. De T. dobrogicus die ik heb lijken T.d.dobrogicus te zijn, maar zeker weten zal ik het nooit (ben niet van plan DNA-onderzoek te laten verrichten), dus hoop ik dat mensen die nakweek krijgen genoegen nemen met de aanduiding T.dobrogicus of liever nog T.dobrogicus sp. Mensen houden er nu éénmaal van om alles in een hokje te kunnen plaatsen en te categoriseren.

Ik heb overigens wel het verzoek om alles een beetje leesbaar te houden. Halve zinnen zonder leestekens en onjuiste woorden zorgen ervoor dat de boodschap die je wilt overbrengen niet overkomt. Een spelfout is geen ramp, die maakt iedereen weleens. We zijn niet bezig met het schrijven van literatuur. Ik weet echter zeker dat als iedereen de moeite nam om zijn eigen tekst even na te lezen er al een hoop fouten voortijdig gewijzigd kunnen worden.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Nat1

#14
With painstaking care I compose my posts in English, then put it in Google translate, and finally go through the automated translation to make sure the Dutch makes sense, and looks alright - usually. I have to apologize that for my last Ambystoma post I got to the Google translate point, and then my carer (I have Asperger's Syndrome) told me I had to switch off the computer and go to bed immediately (I totally lose track of time)! Because I knew I wouldn't get to finish it otherwise, I just sent it the way it was. Some other members told me they couldn't understand what I was trying to say, so here it is, at the advice of my partner and caregiver, in English. I will try to delete the babel, if possible: "I don't really like fanaticism, but I think I can understand both points of view. I got a neonatal salamander last year that was didn't have the temperament or proportions of an A. mexicanum, and had malformed fingers (at first I thought they were bitten off). It was enough of a disappointment when I had gotten him gratis. I can only imagine how pissed off someone would be if they paid for him. Once the damage (congenital abnormalities) occur, there is no turning back. It is irreversible.

On the other hand, isn't the golden axolotl is A. mexicanum X  A. tigrinium? But you don't usually hear anyone complain about that. I would say that particular cross has benefited the hobby."

Citaat van: Niels D op december 17, 2013, 09:46:15 AM

Ik heb overigens wel het verzoek om alles een beetje leesbaar te houden. Halve zinnen zonder leestekens en onjuiste woorden zorgen ervoor dat de boodschap die je wilt overbrengen niet overkomt. Een spelfout is geen ramp, die maakt iedereen weleens. We zijn niet bezig met het schrijven van literatuur. Ik weet echter zeker dat als iedereen de moeite nam om zijn eigen tekst even na te lezen er al een hoop fouten voortijdig gewijzigd kunnen worden.