Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Onderzoek

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thibaut Vds

Ik moet dit jaar een paar papers schrijven, één daarvan is voor het vak onderzoeksvaardigheden waar we uiteindelijk een paper van 15 bladzijden moeten maken. Natuurlijk had ik mijn onderwerp meteen gevonden namenlijk 'het uitsterven van de vuursalamander' aangezien dat actueel was. Mijn begeleiders gaan akkoord met het onderwerp salamanders maar volgens hun is het iets te beperkt over het uitsterven van de vuursalamander.
Nu geef ik hen wel gelijk, ik zelf kan er weinig aan onderzoeken en waarschijnelijk geen 15 bladzijden mee vullen zonder eindeloos de schimmel te beschrijven.

Ik vroeg me dus af als jullie me konden helpen met een goeie vraag waar ik een onderzoek naar kan doen dat met salamanders te maken heeft. Geen enkel probleem als er enkel info in andere talen is.

Dus wie heeft een idee, uiteraard als er nadien interesse heeft wil ik jullie wel eens m'n paper delen  ;D
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

StevenZ

Iets met de regeneratie van lichaamsdelen misschien? Dat is iets waar op het gebied van salamanders (axolotls) veel onderzoek naar is/werd gedaan

Peter Vliem

Nu is regeneratie een heel goed onderwerp, maar waarom niet alleen de metamorphose.
Daar is een hoop verandering gaande, wat heel veel vragen op kan roepen. misschien van ei tot salamander, aangezien je in het ei de cellen kan zien delen, en er langzaam maar zeker ook poten aan groeien.
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

naeff002

Je moet het onderwerp uitbreiden. De suggesties die nu gedaan zijn geven je alleen een 2e onderwerp. Waarom beperken tot vuursalamanders in Limburg als je ook de amfibieën in de wereld kan nemen.
Nederlandse dieren (vuursalamanders) sterven aan de schimmel Batrachochytrium salamandrivorans terwijl er in de rest van de wereld al aan de schimmel Batrachochytrium dendrobatidis dieren dood gingen.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Thibaut Vds

Heb je een idee van een concrete vraag dan Kevin? Want wereldwijd dieren die aan Batrachochytrium salamandrivorans sterven is toch wat te ruim en te vaag denk ik.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

StevenZ

Het nieuwste nummer van RAVON is helemaal gewijd aan de vuursalamander, is misschien wel handig  :)

http://www.ravon.nl/Publicaties/Tijdschrift/tabid/591/Default.aspx

(nr. 50 dus)

Thibaut Vds

Ik dacht uiteindelijk toch maar te gaan voor dit 'Kan het regeneratieproces van de axolotl van toepassing zijn op het menselijk lichaam' Waarbij ik dan eerst de regeneratie bij axolotl bespreek en erna echt ga zoeken als er al openbaringen zijn gemaakt of tests. Denken jullie dat ik hier een volledig onderzoek rond kan maken?

Ik dacht ook dat dit boeiender was voor de leerkrachten die nadien 15 bladzijden moeten gaan lezen, dit is toch voor hun iets interessanter dan doordrammen over de vuursalamander.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

StevenZ

Is ook een leuk onderwerp. Wat ik een beetje raar vind van de school is dat het onderzoek 15 pagina's moet zijn, aan een goed onderzoek heb je meer dan een lang onderzoek. Maarja, dat is nou eenmaal de kortzichtigheid van sommige leraren.

Hebben wij hier op school ook, gelukkig weet ik een leraar die hierover de zelfde mening heeft als ik en hoef ik voor mijn profielwerkstuk waarvan ik het onderwerp nog niet weet niet de 80 pagina's te halen, als het maar een goed, leerzaam en interresant onderzoek is.


stijnzeger

Bij ons ol school was er met het profielwerkstuk gaan aantal bladzijdes maar een aantal uren, sommige hadden maar 15 bladzijdes terwijl die van andere de 90 haalde.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Thibaut Vds

15 is niet het maximum, maar het minimum dus pure tekst nog zonder grafieken of afbeeldingen etc. Maar ik denk niet dat ze blij zouden zijn als ik met 80 bladzijden afkom, waarschijnlijk wel alle punten voor inzet, maar het zijn nogal 'luie' leerkrachten die ik heb voor dit vak.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

stijnzeger

Die van mij was ook niet blij, maar ze moest het wel allemaal lezen hahaha
( het was niet alleen volume maar had ook echt inhoud)
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0