Nieuw hier,Even voorstellen + enkele vraagjes over Ambystoma tigrinum

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

nathan

Hallo allemaal mijn naam is Nathan,Ikzelf ben 15 jaar en ben al zo,n 8 jaar met de gifkikkerhobby bezig,En heb zelf een stelling van 9 paludariums en 1 grote schowbak. Ik heb ook al enkele jaren een man tijgersalamander,Deze heb ik ooit eens op Naturaria fair gekocht.En werd er toen als enig dier aangeboden.De tijgersalmander heb ik altjd al een zeer mooi dier gevonden,En ik zou al zeer lang wilen kweken met deze dieren,Maarja daarvoor heb je natuurlijk meerdere dieren nodig.Nu ben ik over een maand terug Zoas elk jaar terug naar naturaria gegaan,Voor enkele kikkertjes,En daar ben ik 3 Jonge tijgersalamanders tegen gekomen,Na even te praten over de prijs ben ik uiteindelijk met de 3 naar huis gekomen deze heb ik gekocht bij Repti-wall.De dieren zijn nu een maand of 5 oud.Ze krijgen als voeding Kleine meelwormen,Krekels nr 3-4,en wormen uit de tuin.ze verblijven momenteel in een bak van 80x50 opp.Heb al veel over deze dieren tewetengekomen maar over het kweken zelf weet ik nog niet al te veel..Nu heb ik enkele vraagjes:

Wanneer is het paringseizoen van de tijgersalamander?
Is het echt noodzakelijk om deze dieren een winterslaap te geven,Als je ermee wil kweken?
Kan ik met mijn jonge dieren het eerste jaar al kweken(als er een vrouw bij zit)?
Wat is de themperatuur van het water Als de dieren overgeplaatst worden van hun gewone bak naar een grotere waterbak (mijn bedoeling was om ze over te plaatsen naar een aquarium van 200cm op 80cm op 80cm.


Thibaut Vds

Ik ben nog geen expert op het gebied van kweken met tijgers (hoop dit jaar voor het eerst te kweken), maar ik volgens mij is een winterslaap toch wel nodig. Als ik het goed heb gaan ze na de winterslaap naar een buitenbak (volledig water) waar eerst de mannetjes worden geplaatst en enkele dagen later de vrouwtjes. Maar het blijft moeilijk, ik vermoed dat het ook hier niet van poging 1 zal lukken.

Je kan pas kweken met je dieren als ze volwassen en geslachtsrijp zijn dat zal dus waarschijnelijke niet het geval zijn met dieren van 1 jaar.

Aan de andere meer ervaren kwekers, corrigeer me gerust dan leer ik ook nog wat bij  ;D
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

StevenZ

Welkom Nathan, heb zelf geen ervaring met/verstand van het kweken met het geslacht Ambystoma, dus ik kan je daar weinig over vertellen. Weet wel dat er informatie over beschikbaar is op internet, veelal in engels of duits.


nathan

Hartelijk bedankt al,Als er nog meer mensen zijn met info laat gerust horen,   Groeten

Niels D

Op www.caudata.org staan een aantal verslagen van verschillende kweeksuccessen. Allen maken gebruik van een winterrust op het land, om vervolgens de dieren in het vroege voorjaar naar buiten te verhuizen in een aquatiele setup. Velen zeggen dat het goed helpt als het op dat moment nog vriest. Ik heb het twee keer geprobeerd, maar ik heb de dieren altijd wat later naar buiten laten gaan. Ik vind het een beetje eng. Dit jaar sla ik over, maar volgend jaar zal ik het toch conform de adviezen gaan doen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

nathan

Bedankt Niels,Ga het straks eens goed bekijken,Maar is er nu niemand in Belgie-Nederland Die al met deze dieren heeft kunnen kweken?   Groeten

Niels D

Nee, enkel Fransen, Duitsers en Zweden (wat hier in de buurt betreft) voor zover ik weet.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

nathan

Dan zal het waarschijnlijk ook niet al te makkelijk zijn om er met te kweken...

Thibaut Vds

Citaat van: Niels D op oktober 23, 2013, 06:55:07 PM
Nee, enkel Fransen, Duitsers en Zweden (wat hier in de buurt betreft) voor zover ik weet.
Gaan we eens verandering in moeten brengen hé Niels  ;D
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

Peter Vliem

Citaat van: Thibaut Vds op oktober 24, 2013, 03:17:58 PM
Citaat van: Niels D op oktober 23, 2013, 06:55:07 PM
Nee, enkel Fransen, Duitsers en Zweden (wat hier in de buurt betreft) voor zover ik weet.
Gaan we eens verandering in moeten brengen hé Niels  ;D

I'm in... ;)
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

naeff002

In Nederland en België is er ook nog niet veel moeite gedaan met het kweken van Ambystoma. Maar ik dacht dat Hugo met Ambystoma macrodactylum had gekweekt. Er worden ook al een tijdje pogingen gedaan met opacum.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

nathan

Tja,Degene waar ik ze van gekocht heb,Is wel uit nederland Op de papieren die ik meegekregen Bij de stand van Repti-Wall staat René,En volgens wat hij mij vertelde is dit zijn eigen Nakweek..Groeten

Thibaut Vds

Aah dat zullen dan die van André zijn, dat waren de enige tijgers die ik op de beurs heb gezien.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

nathan

Een vraagje heeft misschien iemand de e mail van André?   grtz

naeff002

André kan je een PB sturen vanaf hier. Bij aangeboden bied hij nog wat tijgers aan. Het zijn nakweek dieren van een ander.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus