Noob vragen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lau44

Al misschien 6 jaar heb ik de wens om salamanders te houden in een aquarium.
Het was toen echter na aanschaf aquarium niet doorgegaan, omdat ik geen salamanders wist te bemachtigen  >:( lang verhaal, heb veel plezier gehad aan m'n vissen echter nu heb ik eindelijk wel salamanders, ong. 2 weken lang.

Heb heel veel gelezen over salamanders, meeste op deze site, bedankt allemaal.

Ik wil wel foto's plaatsen van de bak met salamanders alleen is het aquarium nog niet helemaal 'af'.
Wil bovenop luchtgaatjes maken etc.

Tijdens de hobby loop ik tegen een paar vragen aan :

1) Welke salamanders hebben een winterrust nodig ? Enige handeling temp.verlagen of nog meer?
2) Ik lees nooit zoveel over de zaken die je in de gaten moet houden, de Ph waarde , licht, en wat nog meer ? (Alleen de temp. weet ik van).
3) Mijn aquarium is 1 meter lang en 30 breed, 40 hoog. Ik heb begrepen dat je ong. 1 per 10 cm moet rekenen, dan zouden er 10 in mn bak kunnen ? Heb er nu 2. (Cynops Pyrrhogaster, begrijp dat het per soort veel verschilt!)
4) Ik heb een drijvend plastic in de bak maar daar zitten ze bijna nooit op, had eerst een doorzichtige, nu een witte. Dacht dat t misschien wat helpt, maar merk geen verschil. Ze zitten vaak op bladeren net onder het wateroppervlak dus vermoed ik een beetje dat ze landgedeelte zouden appreciëren, of zouden ze dan wel op het plastic gaan zitten?
5) De ene salamander is wat groter als de ander en dat is niet handig met het voeren. Soms jaagt de grotere de ander ook weg, maar het komt niet zo vaak voor gelukkig. Ook een vraag is hoe vaak en hoe veel te voeren. Ik voer ze bloedwormen, cyclops, tubifex, regenwormen en watervlooien. Ik voer ze elke dag, maar ik probeer dan niet te veel te voeren, ongeveer 1 pellet van zo'n 100 g pakje. Is dit veel te veel ? Sinds ik een filter in mn aqua heb staan verdwijnen de watervlooien , het filter in denk ik. Vind het wel jammer dat ik er nu geen watervlooien meer in kan doen, ook voor de beestjes.
De salamanders zijn ongeveer 9,5 en 12 cm. Aanzienlijk verschil in uiterlijk, ene is echt klein, ander best flink.

Die kleine is juveniel denk ik, moet ie apart ? Heb afgelopen nacht aquarium gesplitst met plexiglas maar vervolgens had ie nog niks opgegeten de volgende ochtend. Voedsel lag wel op de bodem.

Ron Duijn

Hoi Lau,

Wat je als landgedeelte eventueel aan kan bieden is een turtle-dock, dit gebruik ik in een paar van mijn bakken, o.a. mijn carnifex bak. Hier maken ze veel gebruik van.
Maar je kunt afhankelijk van de waterstand natuurlijk zelf ook iets fabriceren met lavastenen of iets anders.
Wat betreft het voeren van watervlooien, ik zou hier gewoon mee doorgaan, niet al teveel vlooien in één keer en gewoon je filter een tijdje uitzetten totdat ze gegeten zijn.  ;)
Wat betreft het voeren van wormen etc., als je ziet dat er voedsel blijft liggen geef je ze teveel.
Je kunt ze gerust een paar dagen geen voedsel geven.
Cynops orientalis
Cynops cyanurus
Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
Triturus marmoratus
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Lissotriton italicus
Ambystoma mavortium
Ambystoma mexicanum
Salamandra algira tingitana

Peter Vliem

Citaat van: Ron Duijn op oktober 08, 2013, 12:31:18 PM

Wat je als landgedeelte eventueel aan kan bieden is een turtle-dock

Een stuk kurkschors is goedkoper ;) en werkt net zo goed.
Verder begrijp ik uit je verhaal dat je diepvriesvoer geeft. Is op zich niet erg, maar ik denk dat ze levend voer gewoon opeten, ook het dier wat nu (bijna) niet eet.
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

lau44

De watervlooien bestel ik bij een dierenwinkel omdat ik toch nog maar 2 salamanders heb en het dus bijna niets kost. Dus dan heb ik meestal wel een zakje vol, kan ik ze gewoon niet voeren tot ze alle watervlooien opgegeten hebben , en het filter dus paar dagen uit laten staan ?

Uit de sloot watervlooien zal denk betere kwaliteit zijn maar ben bang om dan weer allerlei andere dingen mee te nemen m'n aquarium in.

Aan levend voer geef ik ze ook nog regenwormen, ik dacht dat ze hiervan het snelste groeien.

Dat van die turtle-dock vind ik een goed idee. Lijkt me wel wat !

lau44

Ik wilde nog graag weten of ik de temperatuur moet verlagen in verband met de winter en of het noodzakelijk is om het licht inval te reduceren tot bijvoorbeeld 8 uur, ook in verband met de winter.

En welke waterwaarden zijn belangrijk om in de gaten te houden bij salamanders?

Thnx  ;)