Achterwanden maken

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels D

Even buiten het topic "Doe het zelven" wil ik even nog het principe van de methode die ik gebruik voor mijn "stenen" acherwanden toelichten. Ik had een bak gemaakt waarbij ik niet tevreden was over de achterwand, daar ik het stuk houtstronk niet overtuigend vond. Deze wand zie je hier: http://www.salamanders.nl/forum/terrarium-en-inrichting/doe-het-zelven-5822/210/

Eerst moest ik uiteraard de oude wand eruit slopen. Dit ging goed. De resten tegellijm kon ik met een plamuurmes afschrapen. De kalkaanslag heb ik verwijderd met citroensap, om chemische stoffen te mijden. Werkt erg goed. Wat kitresten heb ik laten zitten, daar er toch een nieuwe wand in kwam.

Voor de schoonmaak:

en erna:


Ik werk met hardschuim (Roofmate, Kingspan). Dit is heel makkelijk te bewerken. Uiteraard moest ik eerst een stuk op maat maken. Een houtzaag is ideaal. Wel even passen voordat je de zaak gaat bewerken, maar nog niet vastlijmen.

Ik wilde meer diepte creëren, dus ik heb wat stukken schuim met siliconekit vastgelijmd. Ik wilde een poeltje boven het uiteindelijke waterdeel maken, waarin het water vanuit de pomp in zou stromen. Daar heb ik dus rekening meegehouden.


Met een scherp mesje ben ik vervolgens gaan snijden. Er zijn veel methodes om het schuim te vormen. Als je meerdere bakken te bekleden hebt zou ik zeker gaan experimenteren. Hier ben ik vooral richels gaan maken, die ik nadien heb bewerkt met een stugge borstel. Op de eerste foto zie je het verschil tussen het bewerkte en onbewerkte resultaat.


Achteraan heb ik een richel gemaakt, waarin ik de slang voor de pomp heb gemonteerd met kit. Onderaan de wand heb ik een stuk weggesneden, omdat de slang hierlangs naar voren moet steken. De uitlaat van de slang eindigt in de toekomstige poel.


Vervolgens heb ik een laag tegellijm aangebracht. Door de tegellijm heb ik wat Flevopol gemixt, voor extra flexibiliteit en sterkte. Na 3 dunne lagen (aangebracht met een verfkwast) begint het er al als een rotspartijtje uit te zien.


Hierna heb ik de wand in het aquarium gelijmd. De snoer van de waterpomp zit er ook achter verwerkt. Als de pomp in de toekomst kapot gaat is het een kwestie van het snoer in de bak afknippen en het snoer van de nieuwe pomp hier aan vast maken met duct tape en beide snoeren achter door de wand trekken. Van de nieuwe pompsnoer moet je wel de stekker afhalen. Een verstopte slang is te ontstoppen dmv een hoge drukreiniger. Ik heb dit echter nog niet meegemaakt.

Nu begint het kleuren. Dit doe ik door te beginnen met een dunne laag lichtkleurige tegellijm die ik kleur met witte of lichtkleurige tegelvoegsel. Dit laatste is namelijk in diverse kleuren te krijgen. Hierover, als alles droog is, gaat een donkerdere laag, die je kort na het aanbrengen deels wegpoetst met een natte doek. In de kieren en spleten blijft de donkerdere laag zitten en de uitstekende delen tonen de lichtere onderkleur. Dit proces kan je met steeds donker wordende lagen herhalen, om vervolgens steeds grotere delen hiervan weg te poetsen. Eindig dan met een laag zo dun als water, puur alleen met zwart tegelvoegsel en probeer dit zo ver mogelijk weg te krijgen, zodat het enkel in de diepste kieren en gaten blijft zitten. Voeg aan alle lagen Flevopol toe.



Experimenteer met kleuren en methodes van schuimsnijden. De variatie is uiteraard oneindig. Je kan ook later weer lichtere kleuren aanbrengen met een kwast. Ook kun je kleuren erop "stempelen", om korstmossen te imiteren. Hier wat variaties:




De pomp en de slang steken nu onder de wand uit. Koppel deze aan elkaar (ik gebruik de Aquaflow 50) en stop het geheel in een bakje van de Chinees, verder opgevuld met spons. Knip een stukje uit de zijkant van het bakje waaruit het snoer en de slang kan steken, maar wel zodat het deksel er nog stevig oppast.

Ik gebruik zand als bodembedekking. Hieronder kan ik de pomp verstoppen. Met een steen kan je hem eventueel fixeren. Hierna kan het verdere inrichten beginnen. Het enige nadeel van de foto's en het filmpje betreft dat ik het er wat "kunstmatiger" uit vind zien dat hoe het er in het echt uitziet. Toch krijg je een goed idee van hoe het eruit ziet.


New tank H.orientalis
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

bouffonne

WOW Niels!!!! ;D ;D ;D
Jij moet echt een workshop gaan geven!!!!....echt profesioneel ;D ;D ;D
Een vraagje waar haal jij die roofmate kingspan????

Thibaut Vds

Prachtig man, gaat het hier meteen jeuken om nog eens te proberen. Als ik het doe zal ik zeker hier gebruik van maken.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

Niels D

Citaat van: bouffonne op augustus 31, 2013, 05:32:28 AM

Een vraagje waar haal jij die roofmate kingspan????

Op marktplaats verkopen ze het vaak tweedehands. In de "winkel" verkopen ze het vaak alleen in grote verpakkingen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Rayliberty

Ziet er goed uit Niels! Nu ik het zo eens gezien heb wil ik dit wel eens voor mijn nieuwe buiten terrarium gaan proberen om zo een mooie waterval in elkaar te zetten.

Is het niet nodig om de wanden met doorzichtig hars te vernissen om zo alles af te sluiten? Is tegellijm en voegsel volledig betrouwbaar zonder het te fixeren zeg maar?
Raymond van der Lans

Triturus marmoratus Palencia, Spanje
Triturus pygmaeus Tocha Lissabon, Portugal
Triturus carnifex wildkleur, flavist
Triturus karelinii katech, Azerbeidjan
Triturus Macedonicus, Smolikas, Griekenland
Triturus dobrogicus macrosoma, Orth an der Donau
Triturus dobrogicus dobrogicus, Wienerwald
Lissotriton maltzani, Sierra de Monchique, Portugal
Lissotriton boscai, Melo, Portugal
Lissotriton italicus, Francavilla Fontana, Brindisi, italie
Lissotriton montandoni
Ommatotriton ophryticus ophryticus
Salamandra i. infraimmaculata, Batar, Libanon
Salamandra atra atra, Berner Oberland, Zwitzerland
Salamandra algira splendens
Salamandra algira tingitana, Beni Arous, Marokko
Neurergus kaiseri
Neurergus strauchii strauchii, Bitlis, Turkije
Neurergus crocatus, Aqrah, Irak
Neurergus derjugini, Siyah Goz, Irak
Tylototriton shanjing
Taricha granulosa

joost.v.wijk

#5
Citaat van: Niels D op augustus 31, 2013, 09:01:22 AM
Citaat van: bouffonne op augustus 31, 2013, 05:32:28 AM

Een vraagje waar haal jij die roofmate kingspan????

Op marktplaats verkopen ze het vaak tweedehands. In de "winkel" verkopen ze het vaak alleen in grote verpakkingen.

ok, ik ben nog maar een leek in de hobby... geen idee wat dat is :D

edit: ah, ff googelen, Styrofoam platen dus :D


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

Deze methode is gewoon veilig, daar er geen stoffen worden gebruikt die "gifstoffen" in het water lekken. Je kan de wand altijd nog nalakken met pure Flevopol. Dit is wit, maar het droogt transparant op. Dan moet je wel (net als bij epoxy) enkele dagen wachten totdat je het in contact laat komen met water. Anders krijg je van die lelijke witte vlekken. Mij maakt het dus niet uit dat het water achter de achterwand kan komen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

stijnzeger

Ik heb nog een vraagje, de slang van de pomp, is dat een speciale slang of een gewone tuinslang?

Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Niels D

Aquariumslang van de Hornbach. Een maat die mooi op de pomp past.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

stijnzeger

Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

MartinS

Dat ziet er heel netjes uit.
Erg nuttig topic, ik krijg van dit soort projectjes ook zin om weer te gaan knutselen  :D
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Maurice Smits

Niels,

Prachtige achterwanden!!
Geïnspireerd door je artikel in het blad en hier op de site heb ik een plaat hardschuim besteld en ben ontwerpen aan het maken. Ik zou graag een waterval maken. Wat ik me afvraag is als ik een bakje maak van hardschuim en dit behandel met tegellijm met flevopol zoals in jouw voorbeeld of dit dan waterdicht wordt? Er uiteraard vanuit gaande dat ik meerder lagen aanbreng.

Voor de beeldvorming heb ik in mijn bak met verschillende compartimenten (van glas erin gekit) zodat er meerdere zone's zijn. Nat, vochtig waar aarde met planten in staan en droog waar mos en gedroogde bladeren in zitten.
Mijn idee is om het eerste bakje boven het droge gedeelte te plaatsen en dan na 3 bakjes in het water uit komt waar de pomp zit.

Alvast dank voor je reactie.

Maurice

Niels D

Kwam dit oude topic tegen, daar ik mijn meterbak wil gaan voorzien van een achterwand en ik mijn oude topics wat achterwanden maken nog eens wilde doorlezen. Ik zou er niet vanuit gaan dat een bakje waterdicht wordt als je hem met deze methode maakt. Door de capillaire werking trekt het water via de tegellijm de bak uit, ook al lak je hem af met Flevopol. Ik ben overigens ontevreden geworden over het aflakken met Flevopol. Bij het opnieuw nat maken van een wand die is afgelakt, nadat hij even droog heeft gestaan, zie ik soms alsnog een witte waas ontstaan. Tevens groeit er net wat minder makkelijk mos op, dan bij een ongelakte wand.

Ik heb overigens nagenoeg al mijn bakken weggedaan en vervangen door open aquaria. Ik zal hiervan nog wel wat foto's plaatsen, want ik ben er zeer content mee. Uiteraard allemaal voorzien van een achterwand. Ze draaien nu een tijdje, dus ik zal snel wat foto's plaatsen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Niels D

Hier nog een filmpje van toen ze nog niet zo lang draaiden. Inmiddels zit er veel meer mos op de wanden.

https://www.youtube.com/watch?v=yeG_3RC5zls
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

casdevente

Ziet er super uit niels! Er creatief.