altijd watervlooien voorradig

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

Bij het aanleggen van de nieuwe tweede vijver in mijn tuin heb ik gelijk in het groot uitgeprobeerd, wat ik in het klein al had ontdekt. (een vaste watervlooien populatie in mijn tuin creeren, zodat ik nooit meer watervlooien hoef te vangen, door een symbiose met kikkervissen)

Het experiment betreft het volgende: Ik heb 1 emmer watervlooien 1 maand geleden gegooid in de oude vijver zonder kikkervissen en daar zitten en blijven ook bijna al mijn salamanders in, omdat het meer een moerasje is en flink is beplant.) Opvallend is dat ze ondanks de grote voedselvoorraad in de nieuwe vijver, daar niet naar toe hoppen maar in het moerasje blijven.

Hetzelfde (1 emmer watervlooien) heb ik gedaan in de nieuwe vijver, maar daarin zitten maar weinig planten, maar heeeeel veel kikkervissen uit dril van de bruine kikkers in mijn tuin. Gevolg: De nieuwe vijver kreeg eerst veel alg, omdat het een nieuwe vijver is. Naarmate de kikkervissen groeien verdwijnt nu alle alg (dat eten ze) en de watervlooienpopulatie is inmiddels zo gegroeid, dat ik er constant uit kan blijven vangen. Waarschijnlijk eten de kikkervissen van het  alg en de watervlooien weer van de uitwerpselen van de kikkervissen. Ik zie duidelijk dat de gevangen watervlooien weer aangevuld worden met nieuwe. Ofwel, kikkervissen houden de watervlooienpopulatie in stand.

In het moerasje waar geen kikkervissen in zitten was na een week geen watervlo meer te vangen.
Wel makkelijk, altijd watervlooien in je tuin vangen.
Ook leuk dat de nieuwe vijver gelijk evenwicht heeft en niet eerst met alg is bedekt een paar jaar. Dat was bij de aanleg van mijn eerste vijver wel het geval.


Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

jimmy

Ik mag voorlopig ook niet klagen.
Wij hebben hier vorig jaar een zwemvijver aangelegd en in het
Filtergedeelte krioelt het van de watervlooien ea.
Dat dit in de winter zo blijft weet ik nog niet.

joost.v.wijk

Citaat van: Harry op mei 19, 2013, 10:49:55 AM
Bij het aanleggen van de nieuwe tweede vijver in mijn tuin heb ik gelijk in het groot uitgeprobeerd, wat ik in het klein al had ontdekt. (een vaste watervlooien populatie in mijn tuin creeren, zodat ik nooit meer watervlooien hoef te vangen, door een symbiose met kikkervissen)

Ik zie duidelijk dat de gevangen watervlooien weer aangevuld worden met nieuwe. Ofwel, kikkervissen houden de watervlooienpopulatie in stand.


Lijkt me wat te vroeg voor conclusies.
Dit experiment had meer zin gehad als de vijvers ook gelijk waren geweest. In de oude vijver is het water misschien meer verontreinigd/heeft een lager zuurstofgehalte/andere waardes/Hydra/Cyclops etc. Er zijn legio oorzaken waardoor watervlooien zich niet optimaal zouden kunnen handhaven, met of zonder kikkervisjes.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis