Watersalamander? Lang op het droge?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Romy

Hallo, mijn naam is Romy.
Sinds een 4 maanden hebben mijn vriend en ik watersalamanders, zoals wij kunnen zien vrouwelijke kamsalamanders.
De man waarbij wij ze met 3 te gelijk hebben gekocht vertelde ons de bak met water te vullen en waterplanten toe te voegen.

De man drukte ons op het hart dat ze echt in het water zouden blijven, aangezien mijn schoonmoeder deze beestjes maar eng vind. Ze stemde toe, als ze maar in het water zouden blijven.

Gisteren ochtend komt om kwart voor zeven mijn schoonvader naar onze kamer op de zolder.
Hij had de salamander in een bakje water in de hand. Onze salamander had het namelijk gepresteerd om uit de bak te klimmen en vervolgens 2 verdiepingen naar beneden te gaan, om vervolgens onder de bank uit te kruipen om mijn schoonvader de stuipen op het lijf te jagen.

Mijn vraag: Is dit normaal, dat een watersalamander uit de bak klimt en minimaal 5 uur op het droge loopt?

joost.v.wijk

Ligt er even aan welke soort kamsalamander je hebt. Sommige (zoals carnifex) zijn prima het hele jaar door aquatiel te houden, zolang de watertemperatuur niet enorm omhoog schiet. Desondanks is het altijd zaak om de bak salamander-ontsnappingsproof te maken.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis