Notophthalmus viridescens

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Amber

Hoi,
lang geleden dat ik hier nog iets gepost heb... :P

In mei vorig jaar heb ik 3 noto's gekocht. Toen had ik geen flauw idee welk geslacht ze hadden, maar ik gokte op 1 man en 2 vrouwen. 1 van hen had namelijk dikkere achterpoten dan de 2 andere.
Nu blijkt dat mijn gok juist was, de man, ondertussen Ivan gedoopt, zit volop in paarkleed.
Deze zomer had ik hem al eens in amplexus gezien met Rhune, de grootste van de twee vrouwen. Daar is niets van gekomen. Nu is hij echter weer in volle actie, tot vervelens toe. Hij zat constant achter en op Rhune aan, ik heb het even aangekeken maar nu zit hij apart.
Vorige week zag ik dat, na de zoveelste amplexus, Rhune precies iets wit-achtig uit haar cloaca hangen had. Was dit een spermatofoor? Foto staat er bij. Stel dat dit dus een spermatofoor was, wanneer zou ze dan beginnen met eitjes leggen? Het internet maakt me niet veel wijzer op dat vlak...
Perle, het andere vrouwtje, laat hij compleet met rust. Misschien is ze nog te jong?

Nuja, genoeg gepraat, tijd voor foto's :)

joost.v.wijk

Gaaf hoor, kweekervaring met deze soort hoor je niet heel veel. Eieren kun je doorgaans enkele dagen na opname van de spermatofoor (wat er sterk op lijkt, zo op de foto te zien) wel verwachten.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Bennie

Succes met kweken
Deze staat bij mijn nog op het lijst om te hebben .
Hypselotriton orientalis
Lissotriton boscai Melo Portugal
Lissotriton italicus Francavilla Fontana, Brindisi, italie
Triturus pygmaeus
Taricha granulosa

MartinS

Inderdaad erg mooie dieren! Succes met kweken.
Leuk dat je het met ons deelt  ;)
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Ron Duijn

Prachtige dieren, mooie foto's!
Cynops orientalis
Cynops cyanurus
Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
Triturus marmoratus
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Lissotriton italicus
Ambystoma mavortium
Ambystoma mexicanum
Salamandra algira tingitana

Amber

Tot nu toe nog geen eitjes gespot.

Gisteren heb ik Rhune en Ivan gewisseld, dus nu zit Rhune apart. Ik wilde weten of hij echt zo ongeïnteresseerd was in Perle zoals ik dacht. Resultaat, zie foto's  :D
Hij doet alleszins zijn werk goed.
De foto van Ivan is voor de liefhebbers  ;)

En dankjulliewel voor de reacties.
Iemand tips hoe ik het anders zou moeten aanpakken of dingen die jullie nu opvallen ofzo?

Niels D

#6
Ik heb 2 jaar geleden met deze soort gekweekt en dit is inderdaad amplexus. Naar mijn ervaring is het echter minder gunstig als de amplexus nu al plaats vindt, hoewel het uiteraard een goed teken is dat het überhaupt geschiedt. Het nadeel is namelijk dat deze soort normaliter in de winter een landfase heeft. Als deze soort nu de winter in het water doorbrengt blijft de man zichzelf en vooral de vrouw uitputten. Ik heb amplexus in het najaar, de winter en in het voorjaar gezien. Enkel die in het voorjaar heeft mij bevruchte eitjes opgeleverd.  

Jeff, die nog meer ervaring heeft met deze soort, heeft in het verleden dit probleem getracht te tackelen door de mannen en vrouwen apart aquatiel te houden om de landfase over te slaan. Wegens onverklaarbare redenen stierven met name veel vrouwen bij ons als ze geen landfase hadden. Ik heb mijn noto's nu in een 50/50 bak zitten, waardoor de dieren het land kunnen zoeken, wanneer men dat wil. Vooral de vrouwen verblijven lange periodes op het land.

Hopelijk krijg je eitjes, want deze soort kweekt niet veel in gevangenschap en de wildvang is vaak zwak. Onze nakweek is echter een stuk sterker, hoewel ik van andere ervaringsdeskundigen heb vernomen dat deze soort nooit zo gehard wordt als bijvoorbeeld Triturus soorten. Bij plotselinge sterfte van dieren moet je dus niet direct je zelfvertrouwen verliezen, want het overkomt veel (alle?) houders van deze soort. Veel dieren sterven op onverklaarbare wijze na 1 of 2 jaar zonder problemen gehouden te zijn.

Hou ons op de hoogte, want deze soort kan wat mij betreft niet genoeg gekweekt worden.

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

013

Prachtige dieren. Hoe komt het dat ze zo slecht kweken?

Niels D

Als eerste blijven ze moeilijk in leven als het wildvang betreft. Ook nakweek blijft zwak als je het vergelijkt met de meeste Cynops en Triturus soorten. Ten tweede blijkt de landfase echt belangrijk te zijn. Zonder deze fase kweken ze, zover ik heb gehoord, niet. Dit moet echter geen probleem zijn. Als grootste reden is denk ik dat het aanbod wildvang ook nog eens dusdanige slechte omstandigheden heeft ervaren dat het nooit meer sterke dieren worden. Toch zijn er mensen die gezonde sterke populaties hebben.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Amber

#9
Goed nieuws!
Er zijn eitjes gelegd. Het oudste larfje is ondertussen bijna 2 weken oud, het is uit het ei gekomen op 05/03.
Na deze zijn er nog 5 uit het ei gekomen, allemaal vorige week.

Ik denk dat de eitjes allemaal (of toch het grootste deel ervan) afkomstig zijn van het grootste vrouwtje, die legt iedere dag of om de dag wel een eitje.

Ik heb ook foto's, maar die kleine dingen zijn echt moeilijk om deftig te fotograferen.

Dan heb ik nog een vraag. De kleintjes zitten nu apart, eerst zaten ze in zo'n hangnetje in de bak van de volwassen salamanders, maar dat is geen werk. Wel zit het vol in die bak met cyclops, kan ik deze blijven voeren aan de larven of is iets anders beter?




joost.v.wijk

Met hele kleine larven kan veel cyclops gevaarlijk zijn. Ze worden wel gegeten, maar ze zijn op hun beurt ook weer een prooi voor grote hoeveelheden Cyclops. Voor grotere larven is het geen probleem, die worden wel met rust gelaten.
Gaaf dat het je gelukt is om ze te kweken. Nu het opkweken nog, en deze fase is nog pittiger :D :D Ontzettend veel succes!


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Amber

In het bakje waar de larfjes inzitten, zit er niet veel cyclops. Wat geef ik hen dan het best? Watervlooien ofzo?

Ik heb net nog eens grondig in de bak zitten zoeken, en heb nog een 20-tal eitjes gevonden!
Spannend... ^^

En dankjewel, ik ben benieuwd hoe het allemaal zal lopen...

Steven DC

Mooie zeg! Als je artemia eitjes haalt en een artemia kweekschaal, heb je steeds genoeg voedseldiertjes ter beschikking. Later kan je dan overgaan op daphnia.
Ik durf in een grote bak wel een moederhuisje (met deksel!) voor vissen gebruiken in de ouderbak. Zo kan je steeds vers water in het kweekbakje krijgen door het kweekbakje op en neer te bewegen. Vuil stroomt dan ook weg wat het onderhoud wel vergemakkelijkt. De grote bak blijf je dan gewoon onderhouden zoals je eerder deed. Eventueel meerdere moederhuisjes om de larven wat per grootte te sorteren.

Niels D

Wij hebben ze goed op weten te kweken met pas uitgekomen artemia. Je kunt de eitjes bij de meeste aquariazaken halen. Wij gebruiken ook een kweekschaal om de eitjes uit te laten komen, daar bij andere methodes het soms lastig is om de eischalen van de artemia te scheiden. Hele kleine watervlooien kunnen uiteraard ook. Leuk dat je nakweek hebt. Hier is het tot nu toe dit jaar niet gelukt en het ziet er niet naar uit dat hier verandering in komt.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Amber

#14
Ok, artemia. Ik zal ervoor kijken.
Er is hier ook een winkel in de buurt die levende muggenlarven, watervlooien en van die zooi verkoopt, vorige week had ik de kleinste watervlooien bij de larven gedaan en die zijn ondertussen al verdwenen. Ik veronderstel dus dat ze opgegeten zijn. Maar ik zal zeker voor die artemia kijken, hopelijk lukt het daarmee.

Ja, die moederhuizen. Daar heb ik ook aan gedacht, maar ik was een beetje bang dat ze tussen de gleuven van de bodem zouden kunnen glippen... Ik heb 3 van die dingen, van toen ik nog guppen kweekte... :p