tijgersalamander

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

raymond burger

Hallo allemaal,

Ik ben helemaal nieuw hier op het forum dus ik weet niet zeker of ik deze topic goed plaats.
Ik wil graag een tijgersalamander kopen, en heb er al veel over gelezen, maar ik heb toch nog een paar vragen voor ik een van deze leuke dieren ga aanschaffen.

1 wat voor bodem kan ik gebruiken? ik heb gelezen dat in aarde de afvalstoffen ophopen.
2 kan het kwaad om regenwormen uit de tuin te geven i.v.m parasieten.
3 kan het kwaad water planten te gebruiken (voor in mijn watergedeelte)
4 hoe doe ik het in de zomer als het buiten bijvoorbeeld 28 graden is en mijn terrarium veel te warm wordt?
5 ik wil graag varenwortel achterwand (zodat er mos op gaat groeien) is het daar warm genoeg voor?
en als laatste kan ik over de bodem mos leggen (levend -> javamos of dood in een pak)

Graag hoor ik reacties en aanvullingen.
Groeten raymond

Thibaut Vds

1: Als bodem kan je gewoon cocopeat (zo'n blok dat je oplost in water en meteen emmer vol hebt)
2: Regenworden uit de tuin kan helemaal geen kwaad, veel leden doen dat.
3: Geen ervaring met watergedeelte bij tijgersalamanders dus hier kan ik niet op antwoorden.
4: Als je een dikke laag aarde hebt graven ze zich al dieper waar het koeler is en je zou ze op de warsmte dagen ook gewoon koeler kunnen zetten zoals de kelder.
5: Ik ben een leek met achterwanden, daar zullen de betere moeten op antwoorden
6: Mos op de bodem kan zeker ik gebruikte levend mos.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

joost.v.wijk

Welkom hier op het forum.
De meeste antwoorden kun je wel vinden hier op het forum of door een goede caresheet te lezen.
Tijgers zijn molsalamanders, en ze houden dus erg van graven. Een waterpartij en een landdeel zal dus erg snel 1 modderbende worden. Mossen zijn prima te gebruiken, maar de kans dat het binnen aanzienlijke tijd onder op de bodem ligt is natuurlijk groot. Een achterwand van varenwortel kan wel, maar de omstandigheden zijn niet optimaal om hier een bemoste wand van te krijgen. Dit hoort meer thuis in een warm en vochtig paludarium, waar de achterwand veel tot constant besproeid of bewaterd wordt. Geen goede combi met tijgersalamanders dus.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

raymond burger

Bedankt voor de antwoorden.
Het water gedeelte is van het land gedeelte gescheiden door een wand (die ik nu waterdicht aan het maken ben).
Zou dat dan wel kunnen omdat het water niet direct in contact staat met de aarde.

joost.v.wijk

Heeft weinig zin denk ik. Die tijgers graven alles overhoop.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

raymond burger

Oke, maar hij moet kunnen badderen dus hoe doe ik dat dan?
Bijvoorbeeld een grote waterbak in het hok zetten?

joost.v.wijk

Ja, en dit elke dag verversen/schoonmaken. Ververs ook regelmatig de aarde.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

raymond burger

Oke hartelijk bedankt dan heb ik nog een vraag: hoe hoog moet het water peil staan?

Niels D

Al mijn tijgersalamanders hebben geen waterbak in hun verblijf. Ik houd ze op coco peat, maar dan de tuinaarde van de Hornbach. Die kost 7 Euro voor 40 liter. Even de zak open laten staan om de aarde wat te luchten en je hebt erg goed en goedkoop substraat. Zolang de aarde vochtig is, hebben ze geen waterbak nodig.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

raymond burger

Bedankt, dan weet ik genoeg voorlopig