Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Pinky's?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

013

Nu het kouder wordt, zoek ik een alternatief voor wormen. Ik vraag me af of pinky's een goed alternatief is. Ze lijken me wel eiwitrijk. Wat zijn jullie ervaringen?

joost.v.wijk

Voor welke salamandersoort bedoel je dit?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

ANDRÉ-ARTHUR

Citaat van: 013 op december 04, 2012, 07:34:46 PM
Nu het kouder wordt, zoek ik een alternatief voor wormen. Ik vraag me af of pinky's een goed alternatief is. Ze lijken me wel eiwitrijk. Wat zijn jullie ervaringen?
Citaat van: joost.v.wijk op december 04, 2012, 10:03:01 PM
Voor welke salamandersoort bedoel je dit?

Ik hoop niet voor L.italicus  :P
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

013

Sorry, de crocatus, de enige salamanders die ik heb. Ik bedoel die kleine maden he, niet de muisjes die volgens mij ook zo genoemd worden...

joost.v.wijk

Ah, dan wordt het wel duidelijker  :D.
Er zijn genoeg liefhebbers die ook maden/pinky's voeren, ik ben er zelf geen voorstander van. Voedingswaarde is erg laag, ze worden levend ingeslikt waar ze nog vrij lang in de maag blijven leven waar ze schade toe kunnen brengen, en maden hebben een taaie huidzak wat zeer slecht verteerd word, en kan misschien tot verstopping leiden. Al dit alles hoeft natuurlijk niet gebeuren, en er zijn vast ook legio nadelen van andere voedseldieren te noemen, maar ik heb er dus voor gekozen om geen maden/pinky's te voeren.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Jari B

Als je een alternatieve voeding zoekt zou ik proberen fijn geraspte kip te voeden aan je crocatus. Mijn N. kaiseri eten regelmatig fijn geraspte kip. Dit bied ik aan op stukje boven de waterlijn en 's nachts word daar veel van gegeten.

joost.v.wijk

Ik heb een voorraad wormen staan, en daar ga ik vrij zuinig mee om in de winterperiode. Ik voer dan wat meer tubifex.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

stijnzeger

Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Kenny

pinky's zijn prima, ik gebruik ze ook af en toe...het enige nadeel is dat de niet opgegeten maden na een tijdje vlieg worden... ;). Horrorverhalen waarbij pinkymaden de salamander van binnenuit opvreet zijn broodjeaap verhalen.

Mijne gooi ik vooraf even in een potje calcium.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

joost.v.wijk

Citaat van: Kenny op december 07, 2012, 04:37:28 PM
pinky's zijn prima, ik gebruik ze ook af en toe...het enige nadeel is dat de niet opgegeten maden na een tijdje vlieg worden... ;). Horrorverhalen waarbij pinkymaden de salamander van binnenuit opvreet zijn broodjeaap verhalen.

Mijne gooi ik vooraf even in een potje calcium.

Juist door die verhalen heb ik ze dus nooit gevoerd. Gelukkig ook nooit nodig gehad, aangezien ik altijd aan goede alternatieven kan komen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Jari B

Citaat van: stijnzeger op december 06, 2012, 04:51:41 PM
Boven de waterlijn?

Hiermee bedoel ik dat je die kleine geraspte stukjes op een steen of een stuk hout legt zodat het niet direct in aanraking is met het water. Wat belangrijk is is dat je de stukjes kip na 1 nacht uit de bak haalt, dit heb ik ook gedaan uit voorzorg tegen ziekten die een kip bij zich kan hebben.

stijnzeger

Oooh zo, oke bedankt.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Maxim M.

Iemand meer info over de voedingswaarde van pinky's?
Puur uit interesse eigenlijk, heb voedseldieren genoeg.