Salamanders aanschaffen en onderhouden

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost1984

Hallo allemaal,

Ik heb wat vraagjes over het houden van salamanders. Ik heb me een paar maand terug niet al te populair gemaakt met dit topic, maar na het houden van deze inheemse soorten ben ik toch heel geïnteresseerd geraakt in het houden van salamanders. Ik zit er aan te denken om wat buitenlandse varianten van "onze" salamanders te gaan houden, maar dan nu vraag één!

Welke buitenlandse varianten van de NL salamanders zijn er? De T. Cristatus = Carnifex, maar volgens mij zijn er ook uitheemse soorten van de kleine watersalamander en de alpenwatersalamander. Misschien ook de vinpoot? Weet iemand hier de namen van?

Vraag 2... verder vond ik het nogal vervelend om om de week het aquarium schoon te moeten maken. Ik had gewoon een glazen bak zonder extra's, maar deze zat na een week al vol met alg aan de wanden, poep, een zakkend waterniveau dat strepen achterlaat, grauwer water en belletjes aan het wateroppervlak. Als ik een complete aquariumset koop, met pompje, lamp e.d., welke van deze problemen blijven dan nog over? Ik neem aan dat ik het aquarium dan nog steeds zo nu en dan moet verschonen, maar dan denk ik dat ik het water er gemakkelijk uit kan laten lopen met dat pompje, toch? Ipv elke keer leeg scheppen met een beker...

Vraag 3... Verder lijkt het me leuk om meerdere soorten bij elkaar in te houden, kan dat? Ik denk dat de Carnifex dan al afvalt?

Vraag 4... wat voor soort aquarium/terrarium is geschikt voor salamanders? Ik zat te denken aan zo'n schildpaddenbak met ingebouwd landplaatje. Is dat wat?

groet,

Joost

Niels D

Ik zal wel dingen schrijven die je al weet, maar ik hoop dat je hier wat aan hebt:

T.cristatus lijkt idd op T.carnifex. T.dobrogicus en karelinii lijken hier ook op. De vinpoot is ook inheems, dus die mag je niet houden. Er zijn een aantal salamanders die wat van vulgaris en helveticus weg hebben, maar daar heb ik geen ervaring mee. Notophthalmus viridescens lijkt (ondanks dat het een Amerikaanse soort is) ook wel op vulgaris, maar deze raad ik af. Hier zal je veel vervelende dingen meemaken, omdat het snel fout gaat met deze dieren.

Alg ontwikkeld zich o.a. als de nitraatwaardes hoger liggen. Dit kun je tegengaan door meer plantwerk in combinatie met circulatie, slakken en garnaaltjes e.d. Uiteraard helpt verversen ook, maar uiteindelijk raakt de bak in een balans, waarbij je dit nog maar weinig hoeft te doen. Aanslag zul je nooit helemaal weten te voorkomen. Licht versterkt de plantengroei, maar is voor de salamanders zelf niet noodzakelijk.

Salamanders mixen zal ik ten alle tijden afraden. Verschillende soorten komen elkaar in het wild tegen, maar niet in een aquarium van 80x40. Salamanders nemen chemische stoffen waar die door andere dieren worden afgescheiden. Deze vormen signalen voor de salamander, die stress op kunnen leveren. Ondanks dat de dieren elkaar niet zien zijn ze dus wel op de hoogte van elkaars aanwezigheid.



Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

joost.v.wijk

Veel vragen zijn ook al beantwoord in je vorige topic, waarvan je de link nog hebt gegeven. ;)


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Joost1984

Sorry voor de late reactie (inlogproblemen), maar bedankt voor de antwoorden.

Ik zag gisteren bij de dierenzaak substraat. Hoe belangrijk is dat? Volgens de verpakking is het nogal belangrijk voor een evenwicht in het aquarium. Over het substraat moet dan weer wat grint, maar dat vind ik lastig met voeren want waterpissebedden en tubifex nestelen zich tussen het grint. Volgens mij kun je ook gewoon zand kopen, maar omdat tubifex wormpjes zijn lijkt het me dat ze zich daar ook in weggraven?

Verder zag ik er ook een pompje van nog geen € 10,-. Eentje voor in de hoek. Heeft verder geen elektriciteit nodig ofzo... werkt zoiets goed? Wat hebben jullie? En doet het ook iets met poep? Want dat was voor mij vaak de grootste vervuiler.. vooral na een tijdje als de keutels vertrapt zijn en er een laagje vertrapt poep op de bodem ligt.

Niels D

Als je wilt voorkomen dat tubifex e.d. zich tussen het grind werkt kun je een voerstrook maken. Dit is simpelweg een strip van ongeveer 2 cm breed, die je over de gehele lengte van het aquarium ongeveer 2 cm vanaf de voorzijde op de bodem plaatst. Als je de bodem achter deze strip vult met grind en de bodem voor de strip onbedekt laat, heb je een geul gemaakt. In deze geul moet je dan het voer aanbieden. De strip kun je maken van glas of kunststof en moet dus net zo lang zijn als de binnenlengte van je aquarium. Dit kan bij grind en zand uiteraard.

Ik gebruik zelf zoals wel meerdere mensen hier de aquaflow 50. Die kost rond de 10 Euro en heeft een laag verbruik. Tevens is hij klein en handzaam. Ik begraaf deze in het grind en ik zorg middels een slang die op de pomp aangesloten is, dat de uitstroom elders in het aquarium plaatsvindt. Dit bevordert de circulatie. De pomp zuigt dat het water door het grind (extra filter) aan de ene kant en het water stroomt uit in het water aan de andere kant. De waterslang zit verwerkt in de achterwand.



Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

ANDRÉ-ARTHUR

Begin met de P.waltl(Spaanse ribbensalamander) ;) heel gemakkelijk te houden en niet te lastig in het onderhoud. Een voerstrook voor deze soort zou ik op minimaal 5 cm houden!Doe er wat waterpest in creëer wat verstopplaatsen in de bak een pompje(aquaflow 50/100 erin hangen en u bent klaar.De diertjes meerdere malen in de week eten (wormen,tubifex,rode muggenlarf).En wat eerder in dit topic wordt aangegeven nooit salamanders mixen!!
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

joost.v.wijk

Een pompje die werkt zonder stroom? Dat kan niet, tenzij het een mechanisme bevat die je zelf moet aanzwengelen  ;D ;D ;D

Citaat van: Joost B op november 21, 2012, 02:17:24 PM
Verder zag ik er ook een pompje van nog geen € 10,-. Eentje voor in de hoek. Heeft verder geen elektriciteit nodig ofzo... werkt zoiets goed?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis