Grote hoeveelheid tubifex goedhouden

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels D

Kleine hoeveelheden stop ik in een drijvend bakje in het aquarium onder de uitgang van de pomp. Zo blijft het lang goed. Nu had ik een grote hoeveelheid (2 liter) via Bens voer gehaald en ik dacht deze op een vergelijkbare manier goed te houden. Ik had een curver gevuld met water. Hierin deed ik een emmer, die ook gevuld was met water met daarbij de tubifex. Van een pomp, die water vanuit de curver haalde, liet ik het water in de emmer uitkomen. De tubifex bleef onderin de emmer.

Dit ging 2 à 3 dagen goed, totdat ik vanmorgen zag dat het water rood gekleurd was en enorm stonk. Een hoop van de tubifex was doodgegaan en ik heb nog maar een kleine hoeveelheid kunnen redden. Weet iemand hoe men zulke grote hoeveelheden langer goed kan houden, want dit vond ik een duur grapje? Ik dacht wel een redelijke methode te hebben...zucht.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

joost.v.wijk

Ik heb 2 emmers onder de kraan staan, met in elk een liter tubifex. Koud water kost mij hier in de flat niets meer, dus ik kan het lekker laten stromen. :)


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

Dat is helaas geen optie voor mij, want dan gaat de rekening iets te duur worden. Zijn er nog andere opties en weet misschien iemand, waarom mijn methode niet werkte?
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

joost.v.wijk

Teveel tubifex op te weinig water, en de temperatuur ligt te hoog.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

Ik heb nu de tubifex over diverse bakjes verdeeld, waarvan een aantal nu onder de pompjes in aquaria staan. Erg vervelend dat het niet op een andere manier goed te houden is, want 2 liter is echt een flinke hoeveelheid. Misschien dat m'n methode werkt als ik om de 1 of 2 dagen een deel van het water ververs.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

MartinS

De temperatuur zal vast te hoog geweest zijn, of het tubifex is tijdens het vervoer opgewarmt geweest. Direct onder de kraan wat Joost doet is natuurlijk een mooi oplossing omdat dat water koud blijft. De klassieke manier om tubifex te bewaren is in de stortbak van het toilet, de doorstroming voorziet de tubifex van zuurstof en koud water. Je kunt er speciale bewaarbakjes voor kopen die je in de bovin de stortbak plaatst. Dit bakje hang je zodanig in de stortbak dat de bol tubifex, als de stortbak gevuld is, net onder water ligt. Je moet natuurlijk wel een echte stortbak hebben  ;)

Overigens gaat het hier in klein porties verdeeld de koelkast in. Ik spoel het om de twee dagen even uit. Dat gaat ook goed maar is wel iets meer werk.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Maxim M.

Dat houden in de stortbak klinkt wel interessant.
Eens zien wat de vriendin daarvan zegt vanavond  ;D

joost.v.wijk

Voor een klein portie is het gebruik maken van een stortbak nog wel handig, maar met 2 liter tubifex wordt het wel een ander verhaal  ;D


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

MartinS

Citaat van: joost.v.wijk op september 01, 2012, 12:01:40 PM
Voor een klein portie is het gebruik maken van een stortbak nog wel handig, maar met 2 liter tubifex wordt het wel een ander verhaal  ;D


Dat hangt natuurlijk af van de grote van je stortbak. Mijn ouders hebben een hele brede en daar past behoorlijk wat in  ;).
Maar het blijft behelpen, we hebben helaas niet allemaal de luxe van een vaste prijs voor watergebruik  ;D
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Niels D

Helaas, wij hebben een hangtoilet. Ik wacht het wel af. Van de winter zal het beter gaan.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

DannyS

Ik verdeel de tubifex in kleine bakjes en zet het in de koelkast. Je kan het dat gemakkelijk een maand of 2 goed houden. Zeker in het begin elke dag goed spoelen. Niet te gierig zijn met de bakjes, gewoon ruim verdelen.

Niels D

Misschien een koelkastje erbij. Ik denk dat het een combinatie van de boven beschreven methoden gaat worden. Wel erg lekker dat je zo'n voorraad tubifex hebt.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl