Kweken Ambystoma mavortium mavortium

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

wouter bosch

Dag allemaal.

Ik heb nu sinds een jaar deze salamanders. Ik heb ze gehaald bij salamanderland, zeer goede ervaring hiermee!!
Ze zijn nu 18 cm en in zeer goede conditie. Twee zitten er veel onder de grond en de andere drie zie ik elke dag. Nu heb ik gisteren de hele bak maar weer eens op de kop gezet om alle salamanders te kunnen inspecteren. De twee die onder de grond zaten zijn erg dik en het lijkt of ze eieren in zich hebben. De salamanders zijn van vorig jaar dus ging ik er van uit dat ik met deze dieren nog niet kan kweken. ik heb dus ook geen watergedeelte in de bak wat tot nu toen dus ook niet nodig was.

Kan iemand mij vertellen vanaf welke leeftijd ik met deze salamanders kan kweken en of ik dus een watergedeelte in de bak moet maken?

Bvd Wouter

Niels D

Deze soort is niet zomaar te kweken door er een watergedeelte in te maken. Het is enkele mensen gelukt door ze een erg koude winterperiode te geven van temperaturen tussen de 0 en 5 graden, om ze vervolgens rond maart in een volledig aquatiele setup buiten te zetten. Als ze zo'n 18 cm lang zijn ga ik er vanuit dat ze al geslachtsrijp zijn.

Ambystoma's hebben de neiging om snel dikker te worden, daar ze in erg koude omstandigheden leven. Ik sluit uiteraard niet uit dat ze eieren dragen, maar deze kunnen net zo makkelijk weer terug in het lichaam worden opgenomen. De kans is groot echter dat ze simpelweg dikker zijn geworden.

Wat voer je ze en hoe vaak? Zet er wat foto's, dan kunnen we meegenieten.  ;D
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

wouter bosch

Ik voer ze vooral wasmottenlarven dus daar kunnen ze wel dik van worden. De twee die normaal gesproken in de grond zitten eten hier overigens niet van aangezien ik ze altijd uit de hand voer. Vandaar dat ik ook zo verbaast was dat juist deze dieren zo dik waren. Daarom dacht ik aan eieren!

Heb inmiddels ook al wat info gekregen via een ander lid. Mochten en nog leden zijn die info hebben over deze soort dan hoor ik het graag.

Mvg wouter

Ps. heb al meerdere keren geprobeerd geprobeerd om foto's te plaatsen maar doordat ze te groot zijn kan dit niet. Zal kijken of ik ze wat kleiner kan maken.