Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



landsalamander soorten

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jeroen.S

Ik had mijn marmers haast 2 jaar op land gehouden. Het zou best zomaar kunnen maar het blijft tegen de natuurwetten in. marmoratus is een makkelijke soort. Ze eten dood voer aan land met gemak.

Thibaut Vds

Ah ik dacht gelezen te hebben dat ze niet van de makkelijkste waren.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

ZoMaAr EeN mEiSjE


ANDRÉ-ARTHUR

Ik zou als ik jou was beginnen met een makkelijke soort zoals T.marmoratus of misschien een Spaanse ribbensalamander..Ik zelf heb door verschillende soorten gehad te hebben kunnen beslissen welke soorten interessant voor mij zijn..Ik begon met T.dobrogicus dat was mijn favoriet totdat ik van een forumlid(Roel uit Tilburg ;) ) een paar Spaanse ribbensalamander kreeg en nu ben ik liefhebber en kweker van deze soort..Terwijl toen ik de ribbensalamander op plaatjes bekeek en op internet las van deze soort ik er niks aan vond..Wat ik wil zeggen begin rustig met de hobby met een niet te moeilijk te houden soort want het bespaard je een mogelijke teleurstelling!
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

Niels D

Ik heb weleens in een vergelijkbaar dilemma gezeten. Uiteindelijk viel bij mij de keus op een kikker ipv een salamander.  ;)
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Thibaut Vds

Citaat van: Niels D op mei 18, 2012, 09:02:58 AM
Ik heb weleens in een vergelijkbaar dilemma gezeten. Uiteindelijk viel bij mij de keus op een kikker ipv een salamander.  ;)

Dat is ook een rare sprong  ;D
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

ZoMaAr EeN mEiSjE

Citaat van: Thibaut Vds op mei 18, 2012, 10:03:10 AM
Citaat van: Niels D op mei 18, 2012, 09:02:58 AM
Ik heb weleens in een vergelijkbaar dilemma gezeten. Uiteindelijk viel bij mij de keus op een kikker ipv een salamander.  ;)

Dat is ook een rare sprong  ;D
T.marmoratus net als de ribbensalamander zijn watersalamanders toch?
anders was mijn interesse voor de T.marmoratus erg groot!
en kheb reeds 4 pijlgif kikkers, een C. oriëntalis & N. viridescens
Nu zouk graag nog als laatste een kleine landsalamander vinden dus max 10cm fzo

Peter Vliem

Wat André-Arthur en Niels hier proberen te zeggen is dat als je ergens in geïnteresseert ben, en dat wil hebben, je zomaar op iets anders "verliefd" kan worden.  ;D
Dat had ik ook toen ik eigenlijkeen tropisch aquarium wilde maar toen op spaanse ribbensalamanders was gestuit. Dat zijn echt geweldige dieren, en net als André-Arthur net ook al zei, op foto's op internet enzo zijn ze eigenlijk niks aan, maar als je ze zelf hebt is het toch anders.  ;)
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

ZoMaAr EeN mEiSjE

Citaat van: Peter2 op mei 18, 2012, 01:50:43 PM
Wat André-Arthur en Niels hier proberen te zeggen is dat als je ergens in geïnteresseert ben, en dat wil hebben, je zomaar op iets anders "verliefd" kan worden.  ;D
Dat had ik ook toen ik eigenlijkeen tropisch aquarium wilde maar toen op spaanse ribbensalamanders was gestuit. Dat zijn echt geweldige dieren, en net als André-Arthur net ook al zei, op foto's op internet enzo zijn ze eigenlijk niks aan, maar als je ze zelf hebt is het toch anders.  ;)
kbegrijp wat jullie bedoelen hoor  :D maar ik heb een aqua terra voor mn C. oriëntalis & N. viridescens
mijn interesse blijft bij een landsalamander, alleen de juiste te vinde is blijkbaar veel moeilijk dan een watersalamander.. aangezien ik ook val voor degeene die niet verkrijgbaar zijn.


Jeroen.H

Welke gifkikkers heb je?

Veel succes met je zoektocht. Je vind vast wel een soort die je aanstaat. ;)

kevin v dijk

En als er niks anders op zit dan moet het toch een grotere bak. Zelf vind ik Ambystoma soorten ook 1 van de mooiste, mij lijkt het ook leuk om opacums te hebben en gaan onderzoeken wat voor huisvesting ze willen en het paargedrag.
Kevin van Dijk, Amersfoort.
_________________________________________

   Ambystoma mexicanum wildkleur
   Ommatotriton Ophryticus
   Lissotriton Italicus
   Triturus Dobrogicus
   Triturus Marmoratus
  Triturus Carnifex
  Cynops Orientalis

MartinS

#26
Als ik jouw wensen en eisen  ;) zo naast elkaar zet kom ook ik uit bij Ambystoma Opacum!
Andere soorten zijn of moeilijk/niet te krijgen, te groot of geen beginnerssoort.
Nadeel is dat je salamanders uit het geslacht Ambystoma weinig tot niet zult zien. Het gegeven dat deze salamanders molsalamanders genoemd worden zegt denk ik genoeg. Net als anderen ook al aangeven is het denk ik verstandiger om een soort te kiezen die attractiever is, vaak zijn dit toch de salamanders die aquatiel gehouden worden. Je zou dan wel een soort kunnen kiezen die een groot gedeelte van het jaar op het land gehouden kan worden, zoals (ook al eerder aangegeven  ;)) Marmoratus.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Thibaut Vds

Ambystoma zie je inderdaad niet vaak in hun bak, buiten de axolotl dan  ;D Hoewel ik mijn opacum meer zie dan m'n tigrinum en mav. mav.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

ZoMaAr EeN mEiSjE

#28
Citaat van: Jeroen.H op mei 18, 2012, 02:07:49 PM
Welke gifkikkers heb je?

Veel succes met je zoektocht. Je vind vast wel een soort die je aanstaat. ;)

tnx!! hoop daje gelijk hebt ^^)
Epipedobates Tricolore &ze staan tekoop met bakje..

ZoMaAr EeN mEiSjE

Citaat van: MartinS op mei 18, 2012, 06:43:31 PM
Als ik jouw wensen en eisen  ;) zo naast elkaar zet kom ook ik uit bij Ambystoma Opacum!
Andere soorten zijn of moeilijk/niet te krijgen, te groot of geen beginnerssoort.
Nadeel is dat je salamanders uit het geslacht Ambystoma weinig tot niet zult zien. Het gegeven dat deze salamanders molsalamanders genoemd worden zegt denk ik genoeg. Net als anderen ook al aangeven is het denk ik verstandiger om een soort te kiezen die attractiever is, vaak zijn dit toch de salamanders die aquatiel gehouden worden. Je zou dan wel een soort kunnen kiezen die een groot gedeelte van het jaar op het land gehouden kan worden, zoals (ook al eerder aangegeven  ;)) Marmoratus.
ik begrijp niet zo goed waarom ik persé met een 'beginnerssoort' moet beginnen.. ik dacht net als mijn interesse is gevallen op een 'niet-beginnerssoort' en ik alle informatie zoek en weet van het beestje en mijn bakje is tiptop naar dat soort zijn eisen.. waarom zou ik dat niet (goed) doen?
dat is net de uitdaging om nieuwe dinge te ondekken van het beestje waar ik dol op ben?..
ik begrijp jullie bezorgdheid rond de beestjes maar tis daarom dak hier ook aangesloten ben zodat ik ook het beste advies krijg..