Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



landsalamander soorten

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ZoMaAr EeN mEiSjE

ik wist niet goed waar dit bericht te plaatsen but here I go

Ik ben nog niet echt opzoek naar het beestje in de zin van meteen enkele aan te kopen ^^)
aangezien ik nog naar een bakje opzoek ben.

Ik ben namelijk opzoek naar kleinblijvende landsalamander soorten
en eens ik een naam heb kan ik opzoek naar info ^^)

alvast bedankt
xj

Jari B

Je zult toch nog iets specifieker moeten zijn naar waarnaar je zoekt  ;)
Hoe groot terrarium je maximaal kan bieden, wat voor ervaring heb je met salamanders en in welke families liggen je interesses etc...

De tijgersalamander is een makkelijk te houden landsalamander die veel word gehouden, maar relatief weinig word gekweekt. Ik denk dat je jezelf het beste even over deze soort kan inlezen.

ZoMaAr EeN mEiSjE


kheb nu een dik jaar 5 C. oriëntalis & 1e N. viridescens
mijn bakje zal iets van een 45l 36h en 35b hebben mss iets groter kwa lengte kan nog..
dus een tijgersalamander is tegroot.. en kzou wel iets met fel kleurke willen ^^)
en kben nog niet zo thuis in de namen, want er zijn er zoveel ^^) dat betert nogwel ^^)

Kzou graag een 2tal erin zetten, maar dus kleintjes

ZoMaAr EeN mEiSjE


onder Ambystoma vond ik alvast deze erg interesant,
Ambystoma maculatum
Ambystoma macrodactylum
Ambystoma opacum
Ambystoma mabeei

kga nu eens wa verder opzoeken welke het best bij me past ^^) tnx voor de 'Ambystoma' tip

Kenny

Even reageren want er worden hier nogal  ::) reacties gegeven waar niemand wat mee kan.

Er zijn veel soorten landsalamanders, waarschijnlijk meer dan watersalamanders (dan denk ik aan de tig tal longloze soorten). De bekendste zijn de molsalamanders (Ambystoma) en Vuursalamanders (Salamandra). Als je op grootte gaat selecteren kom je al snel uit bij Ambytsoma opacum, da's een kleine molsalamander die af en toe wel te krijgen is in de hobby.

Of het een goede keuze is laat ik terzijde, deze dieren zul je nauwelijks in je bakje zien (molsalamander -> veel onder de grond dus) en ik weet uit ervaring dat beginners die zulke dieren houden ze dan ook weer snel beu zijn wegens "ik zie ze nooit". Ambystoma tigrinum of mavortium zijn in verhouding WEL actief en "leuk" maar worden dan weer dubbel tot driedubbel zo groot.

De meeste vuursalamandersoorten worden ook vrij groot en zijn ook absoluut geen beginnersdieren + lastig te verkrijgen.

Dan kom je aan de longlozen (Plethodonten) waar je heel veel kleine soorten van hebt. Enkel zijn longlozen temperatuursgevoelig, niet heel gemakkelijk te houden en moeilijk verkrijgbaar.


Als ik iets moet aanraden is het toch Ambystoma mavortium of tigrinum en dus een groter bakje ;). Voor salamanders maakt het ook geen hol uit of ze nu alleen zitten of met z'n tweeën, veel mensen hebben dan ook gewoon 1 tijgersalamander -> Veruit de gemakkelijkste soort + aantrekkelijk + heel leuk actief gedrag
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Kenny

Citaat van: ZoMaAr EeN mEiSjE op mei 16, 2012, 12:28:59 PM

onder Ambystoma vond ik alvast deze erg interesant,
Ambystoma maculatum
Ambystoma macrodactylum
Ambystoma opacum
Ambystoma mabeei

kga nu eens wa verder opzoeken welke het best bij me past ^^) tnx voor de 'Ambystoma' tip

maculatum wordt groot en laat zich amper zien, mabeei is een kleintje maar niet te krijgen ;), macrodactylum zou kunnen maar raad ik niet aan voor een beginnend houder en is ook niet heel gemakkelijk te krijgen, in Duitsland en Frankrijk heb je wel eens wat kweekjes maar daar moet je natuurlijk ook op de hoogte van zijn... opacum, tja...zie m'n reactie hierboven.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

ZoMaAr EeN mEiSjE

wha bedankt daar kan ik al iet mee!!
nja tzou echt landsalamander moeten zijn..

Ambystoma mabee hoe komt dat die niet te verkrijgen is? ^^)

ZoMaAr EeN mEiSjE

 [/quote]
Ambystoma cingulatum? die word iets van een 9 tot 13 cm
of De blauwgevlekte salamander (Ambystoma laterale) is een tot 13 centimeter
Ambystoma talpoideum word rond de 10com

is het echt niet erg om een beestje zoals tijgersalamander alleen te zetten.. vind da zo zielig..

Kenny

#8
Citaat van: ZoMaAr EeN mEiSjE op mei 16, 2012, 03:08:29 PM

Ambystoma cingulatum? die word iets van een 9 tot 13 cm
of De blauwgevlekte salamander (Ambystoma laterale) is een tot 13 centimeter
Ambystoma talpoideum word rond de 10com

is het echt niet erg om een beestje zoals tijgersalamander alleen te zetten.. vind da zo zielig..


Zet alles behalve maculatum, tigrinum, mavortium, opacum maar uit je hoofd. Niet aan te geraken ;) laterale kom je heel af en toe wel eens tegen maar dat is zeker geen gemakkelijke soort, je ziet ze niet in je bak en zijn amper te krijgen.

En nee, niet zielig...het zijn geen gevoelensbeesten zoals de mens he ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

ZoMaAr EeN mEiSjE

.En nee, niet zielig...het zijn geen gevoelensbeesten zoals de mens he ;)
[/quote]
met welk bewijs kan je dat voorleggen? elk dier hoe groot of hoe klein dat alleen zit treurt volgens mij..
zal me eens in de maculatum tigrinum mavortium& opacum verdiepen ^^)

Jeroen.S

Citaat van: ZoMaAr EeN mEiSjE op mei 16, 2012, 05:16:17 PM
met welk bewijs kan je dat voorleggen?
[/quote]

Ervaring, opserveren, wetenschap/kennis van de natuur. Meer heb je niet nodig. ;)  Salamanders ''denken'' maar 3 dingen, en dat is voedsel, overleven, en voortplanten.

MartinS

Citaat van: ZoMaAr EeN mEiSjE op mei 16, 2012, 05:16:17 PM
met welk bewijs kan je dat voorleggen? elk dier hoe groot of hoe klein dat alleen zit treurt volgens mij..

Een groot verschil tussen zoogdieren en amfibieën/reptielen is dat zoogdieren emoties hebben. Salamanders hebben geen emoties.
katten spinnen, honden kwispelen en zelfs een domme diertjes als een cavia's heeft een scala aan geluiden om emoties te tonen. Neem een slang die zal niet verder komen dan bijvoorbeeld blazen/sissen om te dreigen wanneer hij zich bedreigt voelt. Dit is geen uiting van emotie maar puur defensief gedrag.
Daarbij leven salamanders net als de meeste amfibieën solitair. Dat betekend dat het dier ook geen enkel sociaal gevoel heeft, gevoelens zoals liefde en genegenheid kent het dier niet. Conclusie salamanders kennen geen plezier en geen verdriet.  ;)
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

ZoMaAr EeN mEiSjE

Citaat van: ZoMaAr EeN mEiSjE op mei 15, 2012, 08:00:54 PM
ik wist niet goed waar dit bericht te plaatsen but here I go

Ik ben nog niet echt opzoek naar het beestje in de zin van meteen enkele aan te kopen ^^)
aangezien ik nog naar een bakje opzoek ben.

Ik ben namelijk opzoek naar kleinblijvende landsalamander soorten
en eens ik een naam heb kan ik opzoek naar info ^^)

alvast bedankt
xj
hmm nja ok.. dus ook niet in paar periode dat ze geen vrouwtje vinden bv of omgekeert?

ZoMaAr EeN mEiSjE

#13
Ambystoma macrodactylum
of Ambystoma talpoideum ( die wel niet moeders mooiste is alsem volwassen is) ;)
of Plethodon cinereus

iemand nog ideetjes? kleine landsalamander


Thibaut Vds

T. marmoratus word ook wel op het land gehouden, maar meestal voor paar maanden dacht ik en dan weer eindje aquatiel (kan mishebben), maar is ook niet de makkelijkste soort.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl