Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



fruitvliegjes

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

alibombali

Zoals ik al eerder heb aangegeven ben ik voor het eerst mottelarven aan het kweken.
Dat doe ik in een piepschuimen bak, staand op onze HR-ketel op zolder.
Nu had ik wat ruimte over en plaatste daar voor de verandering wat fruitvliegen-kweekjes bij.
Wat schets mijn verbazing...na nog geen week zijn mijn kweekjes EXTREEM goed gelukt en de maden zijn nu al aan het uitkomen!!!
Recept:
1 glazen pot
deksel met fijn gaas
3 cm brinta met water (goed stijf) verder geen ingewikkelde ingrediƫnten
een handje houtwol
een donkere en warme omgeving (+- 30 graden)

Coen Deurloo

#1
Hou er wel rekening mee dat dit waarschijnlijk D. funebris is, die prefereert iets warmere temperaturen ( 25 - 30 graden), in tegenstelling tot D. melanogaster, die op 20 - 25 graden het best gedeid. Ik heb momenteel 3 nieuwe potten staan, met verschillende ingredienten. Even kijken welke het beste kweekt, weet ik gelijk of al die extra ingredienten onzin zijn of niet.

Ook kan je ze ter preventie op een laagje zout houden, om mijt te voorkomen. Ik ontvang trouwens morgen een warmtematje, eigenlijk voor reptielen terraria om de kweekjes van o.a. de wasmotlarven en fruitvliegen warm te houden, op dit weekend na is het veel te koud in de vensterbank.

Apocalyptica139

Ik kocht laatst een portie springstaartjes waar ook mijt in bleek te zitten doordat ze erg vochtig zaten. Is de mijt schadelijk voor salamanders eigenijk? Ik voer het aan mijn juvenielen, en hoe krijg je ze uit een kweekportie als ze er eenmaal in zitten?

Roy van Grunsven

de mijt die vaak bij dit soort dingen zit is niet schadelijk voor salamanders maar wel voor springstaarten. Ze eten de eieren van de springstaarten. Dus in een kweek wil je ze niet hebben.

Coen Deurloo

Volgens mij kan je mijt, als ze eenmaal in je cultuur zitten, niet bestrijden. Wel kun je het voorkomen door je bakje op een laagje water of zout te zetten.

Coen Deurloo

Wat is in jullie ervaring het beste lokmiddel voor fruitvliegjes? Ik vraag dit omdat ik de fruitvliegjes onder in de bak wil houden, zodat de salamanders ze op kunnen eten. Ik gebruik vaak een stukje banaan, maar dat moet zo vaak vervangen worden. Wat gebruiken jullie?

petro pees

banaan in liga geprakt,1 x in drie dagen.
Tylototriton Shanjing

Coen Deurloo

misschien een beetje gist er door om schimmel tegen te gaan?

petro pees

  ::) Goed idee,ga ik zelf ook eens proberen.
Zorg alleen dat er nooit iets van sinasappel
bij komt,want dan blijven ze er ver vandaan.
Tylototriton Shanjing

rob

Stom vraagje he,

maar is het maken van mengsels met gist etc niet arbeidsintensiever dan gewoon dagelijks een stukkie banaan neerleggen?


Coen Deurloo

Citaat van: Rob Keulers op oktober 10, 2007, 08:25:59 PM
Stom vraagje he,

maar is het maken van mengsels met gist etc niet arbeidsintensiever dan gewoon dagelijks een stukkie banaan neerleggen?



Hier heb ik alles al klaar liggen voor mijn fruitvliegen kweek, en dagelijks een stukje banaan betekend dat ik dagelijks een banaan moet opeten...wat natuurlijk wel gezond is, maar op een gegeven moment ook erg saai ;)

Nee maar zonder gekkigheid, een mengseltje waar ik een paar dagen geen omkijken naar heb lijkt mij beter dan iedere keer een stukje banaan neer leggen. Je kan gewoon "droog" een mengsel van bijvoorbeeld brinta en gist klaarzetten, daar hoeft dan alleen nog banaan door. Misschien is suiker een goede banaanvervanger...kan ik alles droog klaarzetten en hoef ik alleen nog wat water toe te voegen...hmmm... het proberen waard denk ik... ;D

petro pees

#11
Citaat van: Rob Keulers op oktober 10, 2007, 08:25:59 PM
Stom vraagje he,

maar is het maken van mengsels met gist etc niet arbeidsintensiever dan gewoon dagelijks een stukkie banaan neerleggen?


Jongen je heb helemaal gelijk,ik ga wel weer door met prakken   >:  ( ;)
Het is natuurlijk wel zo dat alles wat de vliegjes naar binnen werken
ook bij de salamanders naar binnen gaat.
En dan is het mischien niet eens zo'n gek idee om andere dingen uit
te proberen.
Tylototriton Shanjing

Coen Deurloo

Ik had sinds een tijdje ineens vaak last van schimmel in mijn fruitvliegenkweek, dit heb ik opgelost met een mespuntje Salicylzuur in het substraat te vermengen, te verkrijgen in de drogisterij. Dit wordt gebruikt om schimmel te voorkomen in etenswaren.

DannyS

even dit topic omhoog schoppen:

Zijn fruitvliegjes ook te voeren aan aquatiele salamanders?

Als je ze aan terrestrische sala's voert, zitten die vliegjes dan niet overal in je bak, zodat de sala's er niet meer bij kunnen?

Chris Schouten

Ik heb net men eerste kweekje weggegooid omdat het was gaan schimmelen. Het heeft wel 3-4 weken gedraaid met goede opbrengst. Ben ik gewoon te lang doorgegaan?

En over dat fruitvliegjes in het water. Veel van de fruitvliegjes die ik in de pak deponeer belanden in het water via de waterval constructie. Daar zwemmen(spartelen) ze meestal naar de drijvende waterplanten. Ik heb nu op verscheidene waterplanten nu mini kolonien vliegjes zitten.

Je zou er dus goed aan doen om die niet te hebben. Ook laten de guppies ze met rust terwijl de rode muggenlarven aangevallen worden wanneer ik wat voer. Misschien heeft het te maken met het feit dat de vliegjes niet zinken. Hopelijk heeft iemand er ervaring mee die je kan helpen.
Triturus marmoratus - 0.0.5