eitjes en larven opkweek van Steven (garfield188)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

joost.v.wijk

Zien er goed uit hoor. Nu de volgende uitdaging: Opkweken naar adult. Hierin zijn de marmers wat lastiger. Carnifex zou in principe geen problemen moeten opleveren. Succes!


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

TheJippes

Leuk om te zien dit! ;D Gaat goed zeg, wat een boel salamanders ;)

StevenZ

Net weer wat foto's gemaakt. De marmers doen het hoewel ze klein gemorft zijn goed. De Carnifex blijven maar eten, er gaan zo'n 2 wormen van gemiddelde grootte doorheen per dag (ik knip de wormen in stukjes voordat ik ze voer).

groeten Steven

Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

ANDRÉ-ARTHUR

Ik vind het opkweken van salamanders van larf naar adult het leukst van de hobby :) leuke beestjes die marmoratus en die carnifex ;) succes met de opkweek!
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

StijnH

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

StevenZ

Paniek! Ik ging net de bak van de carnifexen verschonen, en opeens zie ik twee dode dieren liggen!
Er is niks aan te zien, geen schimmel of iets, het lijken doodnormale dieren. Zou iemand weten wat er zou kunnen zijn? Het bedraagt twee witte dieren van een cm of 8-9. de overige dieren doen het nog prima, ik ga nu de bak helemaal verschonen.

groeten Steven

Niels D

Moeilijk om te zeggen. Heb je onlangs iets verandert?
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

StevenZ

Nee ik heb niks veranderd. Gisteren aten ze nog goed, ik baal hier echt heel erg van.
Ik kan wel een foto plaatsen maar denk niet dat je daar veel aan hebt, er is van buitenaf echt niks bijzonders aan te zien. Misschien dat het de waterkwaliteit is, maar dat lijkt me ook sterk want ik ververs dagelijks 25% van het water door kraanwater wat 2 dagen in een emmer heeft gestaan. het enoge wat ik nog kan bedenken is dat ik ze gister een redelijk grote worm heb gevoerd (in stukjes geknipt) kan het misschien zijn dat ze hierin gestikt zijn?

Groeten Steven.

StevenZ

Al een tijdje niet meer gepost, tijd voor een update dus.
-de overige T. carnifex doen het gelukkig goed.
-ik heb de bak van de T. Marmoratus veranderd, zie de foto.
-volgende week zaterdag ga ik naar Harry toe om 2 aquariums op te halen

Groeten Steven

StevenZ

De diertjes zijn nu alweer een jaar oud en de T. carnifex hebben de afgelopen weken voor het eerst (onbevruchte) eieren afgezet. Zowel de T. marmoratus als de T. carnifex zijn nu ongeveer 12 cm. Kan ik aannemen dat de T carnifex die geen rugstreep meer hebben mannen zijn?

Ik heb van de T marmoratus waarschijnlijk beide geslachten; het rechter (mannelijke) dier op de foto is een stuk feller van kleur, heeft een rugstreep die omhoog staat met zwarte vlekjes en heeft een grotere cloaca dan mijn andere marmoratus.

Groeten Steven



naeff002

De rechter marmoratus is absoluut een mannetje
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

StevenZ

Over iets meer dan een maand laat ik mijn marmoratus hun eerste winterrust houden, in de hoop eind januari dit jaar ze het water in te krijgen en ze zich te laten voortplanten. Als dat lukt ga ik er een artikeltje over schrijven, in ieder geval voor mezelf en ook voor het blad mocht er interesse zijn, omdat ik dan de hele cyclus heb meegemaakt en eigenlijk overal wel eigen foto's van heb. 

Foto's zijn van de bak (die ik nog ga veranderen in een aquarium, in plaats van het aqua-terrarium dat het nu is), mijn 2 mannen en de grootste vrouw.