eitjes en larven opkweek van Steven (garfield188)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

StevenZ

ik heb gisteren eitjes en larven gekregen van Harry Dresens, ook heb ik een portie watervlooien en goede informatie gekregen (nogmaals bedankt Harry).
het bedraagt eitjes van de soorten:
-lissotriton italicus
-triturus marmoratus
-triturus carnifex
ik heb tot nog toe geen uitval gehad. de grotere larven zitten nu in plastic hema-dozen, vanmiddag gaat er ook een tiental kleine italicus larven in een hema-doos.

groeten Steven.

MartinS

Leuk Steven! Het opkweken van deze soorten is een leuke een leerzame bezigheid.
Heel veel plezier en succes ermee, zo te zien heb je een goede start gemaakt  ;)
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

ANDRÉ-ARTHUR

Succes Steven met het opkweken van de larven..ik vind het persoonlijk het leukste van de hobby!!En je leert er heel veel van..Zodat als je je larven van nu tot volwassenheid heb gebracht,je dan goed voor hun nakweek kan zorgen want je hebt dan al eerder met dat bijltje gehakt..
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

Harry

Super!! Leuk dat er weer nieuwe jonge enthousiaste salamanderliefhebber bij zijn die alles gelijk serieus en goed aanpakken.

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Tassili

Reageer even nav Lissitriton italicus. Heb in het verleden een kweekkoppeltje van Steven de Craene gekregen +  4 grotere larven; 3 zijn er inmiddels uit het water, 1 blijft erin. Inmiddels heb ik 43 heel grote larven + ca 45 middelgrote larven + 28 midden-tot-kleine larven + ca 45 heel kleine larven en een berg eieren. Bij mijn kweekoppeltje is er geen relatie tussen hoge watertemperatuur-verminderde eiafzetting. Ze gaat koud 10-11 C of warm 20-21C gewoon door met leggen. Ik zie dat sommige mensen even zoeken naar een goede oplossing kort na verdwijnen van de eidooier. Infusorien is een oplossing en dat kan supereenvoudig met LIQUIFRY No 1 van HOBBY en of met PROTOGEN van HOBBY. Dit zijn door-en-door geteste producten die al vele tientallen jaren in de aquaristiek voor zeer kleine visjes worden gebruikt. Ik gebruik het ook zelf al vele jaren met succes. Een grote watervlo die eitjes gaat leggen, LEUK, maar als je onmiddellijk voedsel moet hebben, dus niet. Alle larven voer ik continue watervlooien, ze staan in het voer. De allergrootste voer ik bij met kleine rode muggenlarven, afgewisseld met enchytreeen. In sommige bakjes heb ik een sponsfilter. De 43 allergrootste larven zitten in een 200 literbak met 160 liter water, plus stevige filterpomp, SOCHTING zuurstofdosator en een antinitraatapparaat + veel planten. Geef ze ook vitaminedruppeltjes en sommige grote larven krijgen al gekleurde buikjes. Het gaat dus goed. Een leuk beestje die Lissitriton italicus, Steven de Craene nog bedankt voor je goede dieren en Harry voor je adviezen. Bert Schaap

kevin v dijk

In ieder geval erg veel succes, ik hoop voor je dat het lukt.
Kevin van Dijk, Amersfoort.
_________________________________________

   Ambystoma mexicanum wildkleur
   Ommatotriton Ophryticus
   Lissotriton Italicus
   Triturus Dobrogicus
   Triturus Marmoratus
  Triturus Carnifex
  Cynops Orientalis

StevenZ

bedankt allemaal voor de reacties.
een week later, even alles op een rijtje:
-alle larven, behalve de grote marmarotus larven, worden nu artemia gevoerd.
-alle carnifex larven helaas in een nacht uitgevallen. (niet het gevolg van de switch naar artemia want ze zijn uitgevallen voordat ik artemia begon te voeren)
-marmarotus en italicus nog geen uitval en ze groeien als kool.
-vandaag zijn de eerste eitjes uitgekomen: die van de marmarotus, ik heb ongeveer de helft van de eitjes verloren, maar ik had al gelezen dat dat het geval is bij triturus soorten.
ook had ik nog een vraagje, bij welke lengte kan ik beginnen mijn marmarotus larven tubifex te voeren? ze zijn nu ongeveer 1,5-2 cm.

op de foto mijn grootste italicus larf en een marmarotus larf die op het punt staat uit te komen.

groeten Steven



kevin v dijk

Erg leuk, carnifex is er bij mij maar 1 uitgekomen dus ik heb hetzelfde probleem, en de marmers heb ik van de 22 eitjes 8 onbeschimmelde overgehouden. Italicus was bij mij nagenoeg niets beschimmeld.

In ieder geval veel succes verder.
Kevin van Dijk, Amersfoort.
_________________________________________

   Ambystoma mexicanum wildkleur
   Ommatotriton Ophryticus
   Lissotriton Italicus
   Triturus Dobrogicus
   Triturus Marmoratus
  Triturus Carnifex
  Cynops Orientalis

Harry

Jullie doen het verder super. Van carnifex is er genoeg, willen jullie daar nog wat van dan mag je je melden er zwemmen er hier nog zeker  tweehonderd en ze leggen nog steeds 30 eieren per dag

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

kevin v dijk

Kevin van Dijk, Amersfoort.
_________________________________________

   Ambystoma mexicanum wildkleur
   Ommatotriton Ophryticus
   Lissotriton Italicus
   Triturus Dobrogicus
   Triturus Marmoratus
  Triturus Carnifex
  Cynops Orientalis

StevenZ

@kevinvdijk ik voerde ze eerst watervlooien maar nu voer ik ze artemia, het is wat meer werk dan watervlooien(veel waterverversen en 2 keer per dag voeren). simpelweg omdat ik geen watervlooien kon vinden (ik denk dat ik nog beter moet zoeken) ik had wel een plekje maar daar barstte het ook van de cyclops. als je meer larven hebt (zoals Harry heeft) zou ik zeker watervlooien aanraden, maar met wat minder larven gaat het ook prima met artemia.

heb overigens eerst een viertal larven 4 dagen lang artemia gevoerd om te kijken hoe ze daarop reageerden, en ben niet zomaar alle larven opeens artemia gaan voeren.

groeten Steven

kevin v dijk

Ik geef ze watervlooien maar ik woon net als Harry in Amersfoort en hier stikt het er van.
Kevin van Dijk, Amersfoort.
_________________________________________

   Ambystoma mexicanum wildkleur
   Ommatotriton Ophryticus
   Lissotriton Italicus
   Triturus Dobrogicus
   Triturus Marmoratus
  Triturus Carnifex
  Cynops Orientalis

StevenZ

deze week zijn alle eitjes uitgekomen, heb nu in totaal:
-12 t. marmoratus
-7 t.carnifex
-11 l. italicus

wanneer kan ik beginnen tubifex te voeren? mijn marmoratus larven zijn nu 1,5-2 cm groot.

groeten Steven

Harry

#13
Dat gaat super!!!

Het zijn gelukkig allemaal makkelijk op te kweken larven. (de marmers zijn het lastigste)

Tubifex kan al, maar dan zou ik toch eerder voor gekochte watervlooien kiezen voor de rode buikjes.
Als je voor tubifex kiest, maar heeeeel weinig voeren en de kleinste. Leg een elk hoekje van je bakje een handje fijn aquariumzand en verschoon het geheel elke week, want tubifex vervuilt snel.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

kevin v dijk

Bij mij gaan de marmers het beste van allemaal.
Kevin van Dijk, Amersfoort.
_________________________________________

   Ambystoma mexicanum wildkleur
   Ommatotriton Ophryticus
   Lissotriton Italicus
   Triturus Dobrogicus
   Triturus Marmoratus
  Triturus Carnifex
  Cynops Orientalis