heleboel vragen over tijgersalamander

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

essie

Hoi allemaal,

Vorige week zag ik in een dierenwinkel een erg mooi "reptiel".. kleine zwarte kraaloogjes, zwarte kleur met een soort groenige brede lijnen, en hij lag me aan te kijken vanuit een waterbak.
Meteen de verkoper gevraagd wat dit voor geweldig beest was; een tijgersalamander! Normaal verkocht hij zulke beesten niet, maar deze was van een vriend van hem geweest, en door omstandigheden moest hij m weg doen na een aantal jaar (het was ook een flinke jongen). Hij liet zien dat hij uit de hand at, je m makkelijk op kon tillen (dan kon ik m nu even goed bekijken buiten zn terra), en hij vertelde dat hij makkelijk te houden was. Nou wilde ik eens niet de fout maken een dier aan te schaffen, info uit de winkel maar aan te nemen voor waarheid -tenslotte staan ze te verkopen- en thuis info te zoeken en me dan te realiseren dat ik een dier heb gekocht waar ik niet goed voor kan zorgen.. en zo bracht mn speurtocht me dus hier!  ;D

Voor het gemak is het misschien handig te vertellen dat ik een jaar of 7 ervaring met zoet, brak en zeewateraquariums (de laatste t kortste, dat werd me na een jaartje toch wat té duur) heb... mn 1e liefde met "iets achter glas" waren kogelvissen. Daarna ben ik overgestapt op reptielen; heb een Bastardgekko (Paroedura bastardi).. een volwassen ventje. Maar een woestijnterra is toch net ff anders als dit. Ook heb ik een paar maanden een terra gehad met alleen planten.. wel wat over ingelezen en door ervaring geleerd dat je levende planten niet direct onder je uv lamp moet plaatsen, want dan verbranden ze. *zucht* Dat had ik dus nergens gelezen, hehe. Luchtvochtigheid en temperatuur bleven wel goed, maar de specifieke soort gekko die ik wilde bleek toen nog onvindbaar hier in de omgeving.

Naar mate ik meer lees over tijgersalamanders, komen er steeds meer vragen in me op;
- Is een bak van 80x40x40cm groot genoeg voor 1 volwassen tijgersalamander? Of mag dit ook kleiner, of anders van formaat (bijv. dieper en minder lengte)?
- Wat zijn geschikte bodembedekkers? Is alles wat graafbaar en vochtig blijft goed? Ik heb nog een soort cocos-iets en mos, beiden zetten uit in water, kan ik dat gebruiken? En hoe dik moet die laag ongeveer zijn?
- Heeft de salamander (net als mn gekko) 1 plek waar hij poept, en waar ik wekelijks moet opruimen? Of vervang je heel de bodem na een maand of 2-3, en verder niks in de tussentijd?
- Kan ik levende planten gebruiken? En zo ja; welke zijn niet giftig of is er ergens een lijst te vinden van veilige planten? Of toch beter plastic, of geen?
- In het verleden heb ik zelf eens een achterwand gemaakt van purschuim en tegellijm... zoiets wilde ik dit keer weer doen. Ik wilde allemaal losse bollen spuiten, en die als een soort stenen met kit op de achterwand vast zetten, en het geheel nogmaals afwerken met tegellijm met verf (voor een natuurlijk effect in meerdere kleuren). Ik neem aan omdat het een vochtige bak wordt, dat ik dit moet afwerken met epoxy? Of is iets anders, of is een kant en klare achterwand aan te raden?
- Op een website zag ik een waterval met "fogger", en eigenlijk vond ik dat er echt geweldig uitzien.. kan ik dit veilig gebruiken? (van Exo Terra) Moet ik daarnaast nog elke dag of om de dag alles vochtig spuiten? Hoe hoog moet de luchtvochtigheid zijn en blijven? En kan ik gewoon kraanwater gebruiken? Of moet ik het eerst uitkoken, of behandelen?
- Ik zag en las dat deze salamander ook een waterdeel nodig heeft.. hoe kan ik dat het beste maken? Is een zeer grote drinkbak (waar hij normaal in kan liggen) goed? Of een tupperware bak ingraven? Of..? Ik heb werkelijk geen idee hoe ik dit t beste kan aanpakken! En ook hier weer de vraag; kraanwater, of eerst behandelen (en met wat)?
- Dan heb ik ook nog een vraag over de verlichting; ik neem aan dat gezien de temperatuur er geen enorm wattage fitting in de lamp moet.. heeft deze salamander uv licht nodig, of is een spaarlamp ook goed?
- Tijdens de warme dagen in de zomer kon het wel eens snikheet worden, is dat direct een probleem? Hoe koel je je bak het beste af? (licht uit houden, maar bijv. bij mn aquarium liet ik een fan over het wateroppervlakte blazen.. door verdamping koelde het een paar graden af. Zijn er in dit geval ook trucjes?)
- Ik heb wel wat gelezen over voeren, maar geloof dat de meningen er (over internet verspreid) wat over verdeeld zijn; wat is beter, elke dag een beetje, of om de dag of 2 dagen een fatsoenlijke maaltijd? Ik neem aan dat afwisselende voeding nodig is, en liefst niet te vet? Bedoel.. krekels zijn minder vet dat meelwormen. Wat voeren jullie allemaal, hoe vaak en hoeveel?
Moet ik extra vitamines toevoegen aan het eten, door de insecten eerst te poederen? En welke maat krekels neem je voor een volwassen tijgersalamander? Voeren jullie alles met pincet, of kan je ook wat voedseldieren loslaten zodat je salamander zelf gaat jagen?

Sorry voor de enorme hoeveelheid vragen.. beter een domme vraag (of tig), dan een verkeerd verzorgd dier toch?
Hopelijk kunnen jullie me een stuk verder op weg helpen.


Groetjes,
Esther

Niels D

Welkom op het forum, hoewel je een tijgersalamander geen reptiel moet noemen. Ze zijn nogal snel beledigd.  ;)

Een bak van 80x40x40cm is groot genoeg naar mijn mening voor 2 tot 3 dieren. Als bodembedekking gebruik ik coco peat tuinaarde van de Hornbach. Lekker goedkoop en leverbaar in zakken van 40 liter. Bos- of leemgrond worden ook gebruikt. Ze hebben helaas geen vaste "poepplaats", dus verwacht drollen door de gehele bak. Als je ontlasting vindt kun je het opruimen. Ik ververs de grond 1 keer in de 2 maanden.

Levende planten zijn mogelijk, maar hou er rekening mee dat ze uitgegraven kunnen worden. Een lijst van niet gevaarlijke planten heb ik niet, maar gebruik geen hedera ivm giftigheid. Ik gebruik zelf varens. Plastic planten zijn uiteraard mogelijk

Ik heb zelf ook een achterwand gemaakt met tegellijm, maar hierbij geen epoxyhars bij gebruikt. Dit doe ik wel bij aquaria. Je kunt bijna door heel Nederland het kraanwater gebruiken, maar er zijn wat uitzonderingen. Daar zul je dus onderzoek naar moeten doen. Als je in Brabant woont hoef je jezelf hier niet druk over te maken. Hou met de inrichting rekening dat ze alles omwoelen en verplaatsen. Een waterdeel is het meest praktisch te realiseren d.m.v. een waterbakje, daar deze binnen een dag vol met substraat zit.

Verlichting is eigenlijk niet nodig, maar ik zou spaarlampen gebruiken om de warmte te beperken. Deze salamanders hebben koude temperaturen nodig. Voeren kan met een pincet, maar je kan het net zo makkelijk met de hand doen als het dier niet schuw is.

Tijgersalamanders zijn gemaakt om heel lang zonder voedsel te kunnen, dus let op met overvoeren. Vitaminen en calcium zou ik zeker toevoegen. Ik kweek zelf kakkerlakken en die krijgen ze voornamelijk. Daarbuiten krijgen ze moriowormen, sprinkhanen, krekels en af een toe een dola.

Kijk verder op de caresheet op deze site en op caudata.org. Hierop vind je veel nuttige informatie.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

kevin v dijk

Ik zit zelf ook te denken om er 2 te nemen, maar dan in een meter bak.
Ze hebben idd een heel leuk karakter.  ;D
Kevin van Dijk, Amersfoort.
_________________________________________

   Ambystoma mexicanum wildkleur
   Ommatotriton Ophryticus
   Lissotriton Italicus
   Triturus Dobrogicus
   Triturus Marmoratus
  Triturus Carnifex
  Cynops Orientalis

bouffonne

Met deze soort is bij mij het salamandervirus uitgebroken ;D ;D ;D

essie

#4
Hartstikke bedankt voor de reacties!  :D (en sorry voor mn late reactie, laptop paar dagen niet aan gehad)

@ bouffonne; Wat had deze soort dan, wat andere soorten niet hebben? Of... wat hadden andere soorten wel wat deze soort niet heeft? Of ben je er gewoon meer soorten bij gaan houden?  ;)
Ken t begrip "MTS" wel, Multiple Tank Syndroom.. vast ook toepasbaar bij terraria ipv aquaria?

@ Kevin; Wat zijn jouw inrichtplannen allemaal?

@ Niels; Heel erg bedankt voor alle info!!  ;D De caresheet had ik al gelezen, en die site ga ik nog bekijken!
Op de meeste vragen heb ik natuurlijk nog een vraag;
- Ik heb nu nog "Plantation Soil", kan ik dat eerst opmaken? En zijn er nog andere merken die de voorkeur hebben en lekker betaalbaar zijn? (heb geen rijbewijs, en de Hornbach ligt hier niet in de buurt  ;) )
- 2-3 dieren; Stel dat ik 2 jonge dieren zou willen, en het geslacht is nog niet goed te bepalen, kan het dan kwaad om 2 mannen of 2 vrouwen bij elkaar te zetten? Of moet het perse een koppel zijn? Of gaat dat juist ook niet, en kan je dan beter voor 1 man op 2 vrouwen gaan?
- Beetje beestje is een binnenhuisarchitect niet? Hij zet t maar lekker neer hoe hij t graag heeft. Ik zat te denken aan wat stukken Anubias barteri; stevige plant, en volgens mij niet giftig. Ander voordeel is wel dat ik ze ergens op kan laten groeien (achterwand of op schors/hout)
- Waarom heb je in dit geval geen epoxy gebruikt? Kan het geen kwaad, die tegellijm, omdat t toch een vochtige omgeving is? Of kan t alleen niet gebruik worden als t helemaal onderwater staat?
- Ik woon in Rotterdam, is t water daar wel goed genoeg van kwaliteit? Tegen welke stoffen en in welke hoeveelheden kunnen ze niet tegen? (chloor, nitraat, iets anders??) Dan weet ik waar ik naar moet kijken.
- Ok! Het is ook meer dat ik t wel fijn vind binnen te kunnen kijken, misschien kan ik beter gewoon een buro-lampje op de bovenplaat zetten. Of iets met een paar ledjes ofzo. Daar ga ik nog over nadenken!
- Hangtie met voeren niet gelijk in je vingers dan? Afgezien dat ik me niet heel erg geroepen voel om "vieze friemelige beestjes" in mn handen te nemen. Alles met meer dan 4 poten heeft is voor mij een...... monstertje (op een enkele uitzondering na) ::)
- Dank je voor het voeradvies, ga er zeker op letten!

(edit) Nog wat vergeten!
Die waterbak, moet die elke dag volledig verschoond worden? En hoe diep moet of mag de laag water zijn?
Ik zat te denken of ik niet beter een mini aquariumpje kan laten maken, bijv. 30x30x?cm. Hoogte afhankelijk van hoe hoog de laag bodembedekking moet zijn, en de salamander er nog makkelijk uit kan klimmen.. max 25-30cm diepte omdat ik er dan mooi nog een plantje achter kwijt kan, of de waterval in de hoek kan plaatsen. Of is dit een ontzettend onhandig idee?

Niels D

De samenstelling man/vrouw maakt niet zoveel uit. Epoxyhars gebruik je tegen het langzaam slijten van de tegellijm. Als het continue onder water staat, waarin zich stroming bevindt, vindt er slijtage plaats. Epoxyhars maakt het geheel waterdicht. Sylvia (bouffonne) bedoelt idd het multiple tank syndrome. Ik ben niet bekend met Plantation Soil, maar als er geen kunstmest inzit zal het waarschijnlijk geen kwaad kunnen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

kevin v dijk

Ik heb gehoord dat het niet zo fijn aanvoelt als ze in je vinger bijten.
En over dat lampje bij de ikea verkoopen ze lampjes met een soort rubber laagje eroverheen, als je zo één neemt met zo weinig mogenlijk volt dan blijft fat lekker koel.
Kevin van Dijk, Amersfoort.
_________________________________________

   Ambystoma mexicanum wildkleur
   Ommatotriton Ophryticus
   Lissotriton Italicus
   Triturus Dobrogicus
   Triturus Marmoratus
  Triturus Carnifex
  Cynops Orientalis

Monique

Wat bijten betreft, mijn hapgrage mannetje (die begint al te happen als hij mij ziet langslopen) beet ook onlangs in mijn vinger. Ik vond het aanvoelen alsof hij een scherpe rand in zijn bek had maar deed verder geen pijn.Hij kan alleen lang vast houden had onlangs de voerpincet te pakken sjonge...

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Niels D

Zo'n grote waterbak heb je enkel nodig als je van plan bent ze voort te laten planten. Als je dat wilt doen dan zul je de bak ergens in maart buiten moeten kunnen zetten. Mocht je dit niet van plan zijn, dan volstaat het om een kleine bakje t.g.v. een broodtrommel te gebruiken. Nogmaals, deze zal binnen een dag vol met aarde zitten, omdat tijgersalamanders dit erin schuiven tijdens het kruipen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

bouffonne

Citaat van: bouffonne op maart 06, 2012, 04:54:05 PM
Met deze soort is bij mij het salamandervirus uitgebroken ;D ;D ;D

Hiermee bedoel ik dat ik door deze salamanders via dit forum er achter kwam dat er nog veel meer mooie en aparte soorten gehouden kunnen worden.
Maar de Ambystoma's in het algemeen hebben dan toch mijn hart gestolen.
Het begon bij1 bak..... en toen kwamen er steeds meer en meer ;D

essie

@Niels; dat wist ik dus niet! Maar goed, dan ga ik niet moeilijk doen met epoxy..
Komende week ga ik dan vast beginnen met de achterwand maken.

PS is speciaal voor in terraria.

Ok, ik wou eerst eens proberen ze gewoon gezond en wel in leven te houden enzo... kweken lijkt me een stap verder. Op zich heb ik wel op mn balkon een speciekuip staan (voorheen stonden daar waterlelies in), aangezien ik er zelden zit en t ruim 3,5m is, kan ik ook grotere bakken kwijt.

@Kevin; Ga ik even naar zoeken! Thnx voor de tip!

@Monique; hehehe, lekker ventje dan! ;D Ik weet nog van mn kogelvissen dat je dr ook leuk mee kon "vechten" voor t eten, beetje jager is aardig sterk en fel.
Herkent hij je ook echt als degene die m eten geeft, of hapt hij bij iedereen die voor zn bak gaat staan?

@Sylvia; Toch mts dus!  ;) Hoeveel bakken en soort heb heb je ondertussen al dan?
Mn record lag op bijna 1000L water, verspreid over 6 aquariums (op een 3 kamerflatje).. terrariums ben ik niet verder gekomen dan 2 in de woonkamer.