Zwarte neotene salamander

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

KevinV

Hallo allemaal,

Jaren geleden kwam ik een zwarte neotene salamander tegen.
Het was dus een volwassen salamander maar met van die grote uitstekende kieuwen en dan in het zwart.
Ik heb toendertijd helaas (volgens mij) geen foto ervan gemaakt. Ik kan dit nog wel even controleren maar ik meen dat ik er geen foto van heb gemaakt.
Deze heb ik toen een tijd in een aquarium gehouden (ik weet het, mag eigenlijk niet) totdat hij na een tijd, Ik denk enkele weken, toch zijn kieuwen verloor. Meen ik me te herinneren.
Maar welke soort was dit nu?
Hij/zij (ik dacht een zij) zat ik een vijver met allemaal kleine watersalamanders. Maar kunnen deze ook in het zwart voorkomen?

Groeten,
Kevin

Kenny

Hoe zag de buik eruit?

Sommige larven morphen pas na de winter en zijn bijgevolg ook heel groot waardoor ze er "volwassen" uitzien.

Maar wat gebeurde er later dan met het diertje?
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

KevinV

Hij was helemaal zwart, ook de buik.

Wat er later met de salamander gebeurde was dat het zegmaar ''volwassen'' werd.
Maar dat was niet na de winter ofzo, ook gewoon in de zomer, volgens mij.

Kenny

Ik bedoel, nadat ie "volwassen" werd in je aquarium.  ;)

Zonder foto is het natuurlijk moeilijk determineren dus meer dan wat giswerk zal het niet worden jammergenoeg.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

KevinV


MartinS

Verder dan gissen zullen we inderdaad niet komen. Waar kom je vandaan, dat zou nog iets kunnen uitsluiten.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

KevinV

Eiland Voorne-Putten, in Z-H, net voor Zeeland.
Maar ik wou toch even proberen dat er misschien iets uitkwam, heb helaas geen foto kunnen vinden.

Niels D

Als je op www.ravon.nl kijkt, zou je naar de pagina kunnen gaan van amfibieën. Daar zie je alle amfibieën die in Nederland voorkomen. Ook waar ze voorkomen.
Mogelijk dat je bij het zien van de foto's het beestje herkent dat je vroeger hebt gehad.
Ik heb op mijn telefoon een app gedownload, waarmee je inheemse amfibieën kan determineren (heb ook een app voor vissen). Dat is heel handig en interessant.

Groetjes Kimmy
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

KevinV

Ik denk dat het gewoon een zwarte kleine watersalamander was, en dan een hele grote larve of een neotene.