Doe het zelven...

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

yipee-ki-yay

Ben je niet bang dat dat hout gaat rotten op den duur? Ziet er erg mooi uit, ik wil ook zoiets van mijn aquarium gaan maken denk ik. Ga me eerst even goed verdiepen in het maken van achterwanden en watervallen enzo.

Niels D

Het is hout, wat men ook in aquaria gebruikt, dus het zal wel even duren voordat het gaat rotten. Mocht het op een gegeven moment echt een grote schimmelbende zijn, dan trek ik de achterwand eruit en maak ik een nieuwe. Ik gok dat dit op zijn vroegst over 5 jaar zal zijn.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

MartinS

Ik heb dit hout ook in bakken gebruikt voor vele jaren, daar gaat niks mee gebeuren. Het enige wat er bij een slechte ventilatie kan gebeuren is dat er schimmel op komt te staan.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Maxim M.

Waar kan ik die elastopur en varenwortel granulaat kopen?
Ook met wat heb jij de zijkanten zwart gemaakt Nils?
En wat gebruik je om de want vast te maken in de bak?

Deze middag eens beginnen een terrarium te bouwen,
ondertussen al wat vooruit denken voor de inrichting.

groeten.

En mss nog een klein vraagje, waar haal je de piepschuimen plaatjes? Kan niet direct op een winkel komen.

MartinS

Je kunt varenwortel granulaat,  elastpur en eventueel kleurstof krijgen bij dutch-rana.
Er staat trouwens een handige handleiding op hun site;
http://www.dutch-rana.nl/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=89&Itemid=99&lang=nl
Piepschuim platen verkopen ze bij elke bouwmarkt, zoals Gamma.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Maxim M.

Ok bedankt. Snel eens kijken in de locale dierenzaak of ze het daar ook hebben.
Spaart me verzendingskosten en de wachttijd  ;D

En wat gebruik ik best om de randen zwart te maken?
Denk niet dat je dat gewoon met een alcoholstift doet   ::)

bouffonne

In de aquariumwereld wordt met schoolborden verf gewerkt...is misschien een optiie

Joey Immers

inderdaad veel goede verhalen over schoolborden verf, maar blijft ook nog een tijdje afgeven heb ik gehoord...
Joey immers.

hypselotriton orientalis

MartinS

Als je de achterwand bewerkt met elastopur en dit op kleur brengt, is het toch het meest handig om de zijkant hier ook mee te bestrijken? Volgens mij krijg je dan het mooiste geheel.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Niels D

Ik heb de zijkanten gewoon zwart gemaakt vanwege het feit dat je dan het glas niet hoeft af te plakken met zwarte tape. Dit heb ik overigens met mengverf van de Hornbach gedaan. Ik kit alle randen dicht en op het tempex zelf zit eerst een dikke laag purschuim met daarover elastopur, dus het maakt niet echt uit wat voor verf je gebruikt. Bij de gastrotheca-bak iig niet. Dit is voor mij de makkelijkste oplossing die geen extra elastopur kost.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Niels D

De Dutch-Rana methode ga ik waarschijnlijk nog steeds gebruiken, maar het is nu 2 maanden geleden dat de gastrotheca-bak in gebruik werd genomen en er is nog geen mos op de achterwand te bekennen. Ik besproei de wand minimaal één maal per dag tot deze doorweekt is. Tevens is er voldoende licht in de bak.

Ik dacht dat ik onderhand al wel tekenen van groen zou moeten zien, maar blijkbaar moet ik nog wat langer wachten. Misschien duurt het wat langer, omdat het granulaat in de schuur heeft gestaan en wat vrieskou heeft ondervonden. Als het nog lang duurt ga ik de wand inwrijven met mos dat ik hier veelvuldig in het bos aantref.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Maxim M.

Ok bedankt iedereen. elastopur en varenwortel kon ik hier nergens vinden, dus dat zal bestellen worden.
Deze middag beginnen met glas te snijden en het terrarium te kitten.
Ik zal proberen een verslagje te maken van de bouw en nadien inrichting van het terrarium.

naeff002

Zien er heel netjes uit, al die achterwanden. Zelf nog niet aan gewaagd, maar lijkt me wel duidelijk om de achterwanden buiten de bakken te maken en later te plaatsen of is dat niet zo.

Max wat ga jij voor dieren in je bak doen.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

bouffonne

Citaat van: Niels D op april 03, 2012, 08:04:34 AM
De Dutch-Rana methode ga ik waarschijnlijk nog steeds gebruiken, maar het is nu 2 maanden geleden dat de gastrotheca-bak in gebruik werd genomen en er is nog geen mos op de achterwand te bekennen. Ik besproei de wand minimaal één maal per dag tot deze doorweekt is. Tevens is er voldoende licht in de bak.

Ik dacht dat ik onderhand al wel tekenen van groen zou moeten zien, maar blijkbaar moet ik nog wat langer wachten. Misschien duurt het wat langer, omdat het granulaat in de schuur heeft gestaan en wat vrieskou heeft ondervonden. Als het nog lang duurt ga ik de wand inwrijven met mos dat ik hier veelvuldig in het bos aantref.

varenwortel substraat heeft ongeveer 3 maanden nodig om aan te slaan
Dan komen er spontaan mossen en varentjes uit ;D

Niels D

Dan moet ik nog even geduld hebben. Niet mijn sterkste punt....

Mij maakt het overigens niet zoveel uit of de bak buiten of in de bak gemaakt wordt. Buiten de bak is iets makkelijker, maar je kunt dan moeilijker zijkanten maken.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl