Doe het zelven...

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Niels D

Het oude "Doe het zelven" topic heb ik verwijderd, omdat ik gestopt ben met de projecten die daarin beschreven stonden. Het behandelen van de achterwand, terwijl deze al in het aquarium is gelijmd, bracht teveel complicaties met zich mee, waardoor ik deze methode als waardeloos beschouw.

Vanaf nu doe ik alles weer ouderwets buiten de bak maken om het er achteraf in te lijmen. Ondanks het rotweer heb ik toch weer zin gekregen om wat te "doe het zelven". Ik ben nu bezig met een bak voor de buidelkikkers (Gastrotheca riobambae), maar daar zal ik later verslag van doen.

Het enige wat nog is overgebleven van ons geknutsel is deze waterbak van 45 bij 25 centimeter. Deze is gemaakt van tempex platen, die in vorm zijn uitgesneden, tegellijm en een laag epoxyhars. De rest volgt.


Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

naeff002

ziet er goed uit. Zou het eens stap voor stap neer moeten zetten. Ik wil het ook eens proberen maar heb het nog nooit gedaan.

Waarom het topic helemaal verwijderen, dat is toch juist goede informatie dat zo niet de juiste manier is ;D
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Niels D

Haha.  :D  Ik wil gewoon die verspilde moeite uit het heden bannen! De informatie is uiteraard niet verspild, ik heb de conclusie van het vorige topic nu echter in dit topic samengevat zonder foto's.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Niels D

We hebben een bak van 40x40x70cm, waarbij de laatste waarde de hoogte is. Het bodemgedeelte gaan we creƫren d.m.v. die hydrokorrel methode, dus we begonnen met het maken van de achterwand. We hebben gekozen om deze niet direct in de bak zelf te maken, zoals je het vaak op internet/youtube ziet.

We hebben een tempex plaat op maat gesneden, zodat deze ongeveer 15 cm van de bodem vandaan blijft. Hieronder komen namelijk de hydrokorrels. Op deze tempexplaat hebben we wat bloempotjes, een stuk hout en wat imitatie stenen bij elkaar "gepurd". De imitatie stenen zijn gemaakt van aan elkaar gekitte tempex stukken, besmeerd met tegellijm en wat zand. Echte stenen zouden het geheel wat zwaar maken. Tevens hebben we zo een plateau gemaakt voor wat extra oppervlakte.

De purschuim hebben we vervolgens ingesmeerd met Elastopur, wat je via verschillende websites kunt bestellen, met name sites die betrekking hebben op de gifkikker hobby. De Elastopur is voorzien van varenwortel granulaat. De bedoeling is uiteraard dat hier mos op komt, maar ik weet niet of dit gaat lukken, daar we geen dripping wall o.i.d. maken. Als het met veel besproeien gaat lukken, dan is dat mooi. Anders hebben we een bruine achterwand, wat ik ook niet lelijk vind.

Tot nu toe:

De spullen

Beetje uitkienen

Purschuim erbij

Bijsnijden

Elastopur erop

Varenwortel granulaat in de Elastopur gedrukt

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Niels D

Na het drogen schudden we uiteraard het overtollige granulaat eraf. Ik heb bewust geen lianen e.d. in de achterwand verwerkt, daar de wand er anders niet goed in zou kunnen. Lianen en vertakte stukken hout worden eventueel later in de bak gestopt.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

bouffonne

Mooi werk Niels!! ;D ;D ;D

Is ook beetje zo mijn stijl hoe ik nu bezig ben.
Buiten de bak werken is in wezen veel eenvoudiger als in de bak zelf te klungelen
Met Epoxy hars ga ik o.a ook werken.
Heb bij Dutch rana gekocht.
Maar ik heb ook het reptiwall spul en wil ook nog met Mr Boat gaan werken en die bekleden met varenwortel
Dus 3 bakken met 3 verschillende methodes.
Met Epoxy hars hoef het alleen vochtig te blijven en niet direct continue nat houden, maar dan wel de eerste keer goed nat maken, varenwortel kan goed vocht vasthouden
Alleen gebruik van een mistmaker zou idd voldoende zijn en zouden vrij snel kleine varentjes en mossen spontaan gaan kiemen.

Niels D

Ik heb het ook van Dutch Rana. Ik moet zeggen dat ik Elastopur fijner vindt werken dat Mr. Boat, maar die laatste heeft als voordeel dat het transparant is uiteraard. Ik weet niet of ik gebruik ga maken van een mistmaker, maar ik sluit het niet uit.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

bouffonne

Ik vind Mr Boat wel handig om b.v een waterloop te maken van een mooie stronk.
Het blijft mooi transparant zodat je een mooi natuurlijk effect blijft houden;
Dutch rana is zit bij mij in de buurt.
Staan ook heel veel voorbeelden van kikker terrariums en/of aquaterariums.
daar heb ik dan ook mijn ervaring kunnen halen. ;D
Maken ook mooie bakken, maar laat je ze door hun ook inrichten, hangt er dan toch een koste prijsje aan.
Daarom veel gebruikt gemaakt van mijn ogen en goed geluisterd wat een van de jongens heeft verteld om zo'n bak zelf in te richten ;D ;D ;D

MartinS

Dat ziet er goed uit Niels, altijd leuk dat doe het zelven niet?
Leuk om het stap voor stap te volgen, ben benieuwd naar het eindresultaat!  :P
Mr Boat vind ik ook mooi spul, het is veilig en eenvoudig te bewerken.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Niels D

Overtollig granulaat met de stofzuiger weggehaald en ik ben erg tevree. De potten zijn relatief groot, maar ik wil dat de planten goed wat groeiruimte krijgen om te wortelen. Het enige waar ik nog over na aan het denken ben is of dat ik de verlichting binnen de bak plaats of dat ik een lichtbak ga maken. De bovenzijde is echter van glas en een metalen rooster en niet van gaas.

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

bouffonne

heb ik ook boven aan het terrarium
2 stroken glas en in het midden metalen rooster
Ben van plan om er een lichtkap bovenop te maken.
Voordeel: je kijk niet in het licht, en je kunt makkelijker de kabels wegwerken, dus ook meer ruimte in de bak.
ben dan wel van plan om het een of ander rooster(tje erin te plaatsen i.v.m condens

Niels laat jij de zijramen vrij?
Ik zelf was van plan daar ook met varenwortel te gaan werken.
krijg je dan toch een mooier diepte werking in de bak
Aan de buitenkant plak ik zwarte folie zodat je niet tegen het piepschuim aankijkt

Maxim M.


Niels D

Is dat jouw bak? Ziet er goed uit.

Het is maar een kleine bak en wil er vanaf de zijkant in kunnen kijken. Zodoende dat ik de zijkanten vrijlaat. De zijkanten van de achterwand zelf heb ik al zwart gemaakt en de kit die ik ga gebruiken is ook zwart. Zo hoef ik niet met folie te werken.

Ga binnenkort kitten, maar ik heb voorlopig geen tijd helaas.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

bouffonne

 ;D ;D ;Dha ha ha

was het maar waar
nee dit is niet mijn bak, maar 1 bak van een van de aquarium leden die de achterwand met varenwortel had gewerkt zo'n 1.1/2 jaar geleden.
Hij heeft ook volgens het Dutch Rana systeem gewerkt
Epoxy hars met varenwortelsubstraat
Binnen 3 maanden begon de wand zich te vullen.
Hij maak alleen gebruik van om de dag met een fijne nevelspuit de wand vochtig te maken.

Zo wordt die van mij ook alleen dan voor de Ambystoma's
Dus meer schuilmogelijkheden en een waterstroom.
Ben nu nog steeds aan het googelen met vormen en piepschuim.
maar zodra ik er mee te vrede ben zal ik foto's op het forum plaatsen.

Niels D

#14
De zijkanten van de wand zwart gemaakt (letterlijk, niet figuurlijk)

Wand erin gekit

Die zit. Nu nog een keer spoelen voor de zekerheid en dan ga ik de bodem realiseren en gaan de planten erin.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl