Ontwikkeling H.orientalis

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Niels D

Ik heb een aantal larven in een aparte bak gezet die ik vul met water uit een paddenpoel, dat ik door een fijnmazig netje giet. Zo zit dit water vol met allerlei voedseldiertjes zoals cyclops, watervlooien en volgens mij iets van mosselkreeftjes. Verder zit er een berg aan javamos in.

Nu wil ik kijken of deze larven het beter gaan doen dan de degenen die artemia krijgen. Puur voor mijn eigen vermaak natuurlijk, want er zullen genoeg mensen dit al geprobeerd hebben. Tot nu toe gaat het gelijk op, hoewel ik de larven in de "wildwaterbak" iets groter vind ogen.

Heeft iemand anders hier ook al mee lopen knoeien? 
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

ANDRÉ-ARTHUR

Ik heb weleens lopen knoeien door de helft met kraanwater en de andere helft aan te lengen met slootwater..ik had 20 larven (T.carnifex) in een bakje van 30x30 met wat waterpest erin..en om de 2 weken ververste ik het geheel met het zelfde principe als hierboven beschreven..De larven groeide sneller dan de larven die ik met artemia voedde..ooh ja en het bakje met het slootwater stond buiten in de schaduw in de tuin..Ik heb op deze wijze totaal geen uitval gehad :)..Terwijl toen ik binnen aan het stunten was, ik ze bij bosjes verloor..
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

Niels D

Ik ververs enkel met gezeefd water uit de poel, waarbij ik overigens ook weleens knoei..
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl


kevin

Ik zie nu pas eigenlijk dat het een andere soortnaam gekregen heeft :P
Maar uit eigen ervaring heb ik vorig jaar zoveel mogelijk eieren eruit gevangen en dergelijke.
En zo goed mogelijk op willen kweken. Zag ik na een maandje tot mn grote verbazing een paar zeer grote larven in de bak met de volwassen dieren erin zitten.
En deze ongein dat alles kwa eieren langzaam ontwikkeld begin ik nu weer te zien.
Daarom wil ik het vanaf nu zo doen. Vooraf een bak klaar zetten waarbij volwassen dieren ook super in zouden voelen. Alle waterplanten erin gooien als ik genoeg eieren gespot heb. En weer verse planten terug bij de volwassen dieren. En dan alles daarin opkweken en pas weten wat je hebt als ze het land opgaan. Ben benieuwd hoe die methode zou gaan werken.
Ik denk zelf namelijk dat je dan de mooiste grote larven zo krijgt.

Niels D

Ik heb nu 2 groepen. De één zit in een traditioneel opgestelde kweekbak, de andere zit in een bak met gezeegd poelwater vol met kleine voedseldiertjes. Tevens is de bak volledig gevuld met een in elkaar gegroeide mix van Java-, bron- en christmasmos.

Deze laatste groep lijkt het 't best te doen. Ik moet wel zeggen dat ik af en toe ook een scheut poelwater bij de andere groep doe. Het enige wat ik in de gaten hou betreft de hydra. Die moet ik af en toe verwijderen als losse exemplaren te groot worden. Ik filter het water, zodat er geen beesten groter dan rode muggenlarven e.d. in de bak belanden.

Ik had eerst ook gammarus in mijn kweekbakken. Deze pakte niet alleen maar watervlooien, maar ook pas uitgekomen larven. Die heb ik dus eruit gehaald.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

StijnH

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Robert van Diest

Hoe gaat het inmiddels met je larfjes? :)

Niels D

Haha, gaat erg goed. Ik zal binnenkort weer wat foto's maken. De grootste zijn nu langer dan een centimeter.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

kevin

En hoe gaat het met je experiment qua groei enzo.
Volgende keer dat mijn vrouw weer gaat leggen.
Haal ik dr er gewoon uit zet dr apart waar ze alle eieren kan leggen.
Haal de andere mannen er allemaal uit zet ze in tijdelijk onderkomen.
Ik kan zo zoiezo meer eieren oogsten en er word minder opgesnoept.
En ben erover uit dat ze in de volwassen bak veel beter groeien  ;D
Draai de rollen gewoon lekker om haha.

Niels D

Ik heb ze in 3 grote curvers (60x30x40) zitten, waarin ze verdeeld zitten naar gelang hun grootte. De bak met de grootste heeft een lage waterstand en zit vol Java mos. Alle bakken zijn redelijk "vuil" en er zit geen luchtpomp in. Wel zitten er veel planten, slakken en watervlooien in.

Om de zoveel tijd stop ik er wat alg van de buitenbak van de Mavortiums in, zodat de watervlooien in de larvenbakken blijven leven en zelfs kweken. Ik gooi er nog wel artemia in. Ze blijven leggen die orientalis dames en ze lijken tot nu toe alleen nog maar dikker te zijn geworden.

Bij de wat grotere larven zit gammarus, die ook kweekt. De jonge gammarus wordt door de larven gegeten. Het vuil hevel ik eruit met een drinkrietje.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

stijnzeger

Die van mij zijn nog niet zover maar ik heb wel weer heel veel ietjes. Wel raar de marmoratus betrap ik altijd op paringsgedrag en de orientalis heb ikd at nog nooit zien doen
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

StijnH

marmers hebben ook veel uitbundiger baltsgedrag dan orientalis, orientalis is wat meer bescheiden. Die waaiert alleen een beetje met zijn staart.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

kevin

#29
Ik zie ook dat je 3 mannen heb. Als je de 3 mannen hyperactief door de bak ziet huppelen.
En eigenlijk het gedrag wat op de afgelopen landdag over Cynops ensicauda werd vertelt.
Zie je dat het op dezelfde manier gebeurd.
Naja ik heb 9 mannen en 1 vrouw, en toen na die landdag viel het me eigenlijk op wat ze nou eigenlijk aan het doen waren. Leuk schouwspel om zo in het echt mee te maken. Als ik het paar gedrag zo nog is een keer zie zal ik er ook een filmpje van maken. Denk ook dat je met groter.kleiner je 3.1 geslachtsverhouding bij hun een beter resultaat boekt met het kweken.(Dit is wat ik denk niet dat het zo is):P

Vergeet ik me vraag aan Niels nog, heb je verder nog iets speciaals bij de kleinere larven gedaan dan. Een foto zegt gauw meer da 1000 woorden. Ik vind namelijk je manier bij je grote larven ook wel iets hebben namelijk voor hier.