P. waltl of P. nebulosus?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost.T

Heya,

Sinds ongeveer een maand heb ik twee ribbensalamanders. Deze zijn mij verkocht onder de naam Pleurodeles waltl, maar dan een wel 'een variant die kleiner blijft'.

Nu ik wat beter in 'de stof' zit van het salamanders houden, en al vele care sheets heb gelezen om te kijken of ik het allemaal wel goed doe, krijg ik het idee dat ik geen P. waltl's heb maar nebulosus heb. Ze hebben namelijk geen oranje/gele puntjes aan de zijkant en lijken toch een iets andere bouw van de kop te hebben, dan P. waltl.

Het beestje is nu ongeveer 8 cm lang (inclusief staart).

Een foto staat hieronder en ik zou graag jullie ideeën horen.



Groeten,
Joost

Alex Kenter

Lijkt mij een gewone Pleurodeles waltl.... :-\

ANDRÉ-ARTHUR

P.waltl,ja dat denk ik ook ..Ik heb nakweekdieren rondzwemmen die zien er eender uit als op de foto ;)..
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

Joost.T

Toch he, ik wist het niet zeker. Vooral omdat ik weinig kon vinden over het uiterlijk van jonge dieren.

De oranje puntjes, wanneer verschijnen die? Of zijn er ook die ze niet krijgen?

ANDRÉ-ARTHUR

Die oranje puntjes zie je duidelijker naarmate het diertje groter en voller wordt.
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

Niels D

Joost, ik snap wat je bedoelt. Het dier op de foto heeft wat bollere ogen, een langwerpige kop en zijn "wangen" hangen niet over zijn mond heen. Zoals anderen al zeiden zijn dit niet alleen de kenmerken van nebulosus, maar ook voor jonge waltl's.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Joost.T