gevlekte akkerslak (Deroceras reticulatum)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Steven DC

In onze tuin zitten gevlekte akkerslakken (Deroceras reticulatum). Wat me opvalt aan deze slakken is dat ze, als de kat weer ergens heeft gepoept waar het niet moet, gretig van de uitwerpselen gaan eten. Het zijn vrij grote slakken die niet geconsumeert kunnen worden door m'n salamanders. Nu zie ik hier 3 voordelen in om deze dieren te introduceren in m'n landbakken.
1. Ze eten uitwerpselen en ruimen dus goed op.
2. M'n salamander kunnen ze niet pakken aangezien te groot zijn en zullen dus niet hun eigen uitwerpselen weer opvreten.
3. De slakken zullen kweken waardoor er wel consumeerbare minislakjes in de bak komen.

Nu heb ik nog geen idee wat de nadelen hiervan kunnen zijn... Maar ik ben er zeker van dat jullie me dat wel zullen zeggen  :D ;D

Kenny

Een volwassen vuursalamander werkt ze naar binnen hoor  ;). In m'n tuin zitten er gigantisch veel.

Heel af en toe ga ik met een potje rond en haal ik de slakken uit het gras om ze in de buitenbakken te flikkeren.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Jeroen.S

Ik vond het heel intressant. Maar nu lees ik :

Van de eerdergenoemde vier naaktslakken is Decoceras reticulatem het meest schadelijk. Als alleseter vreet hij ook van groeiend blad. Hiertoe kruipt hij zelfs hoge planten in. Dit is de naaktslak die men het vaakst in sla en kool aantreft. Doordat deze soort ook van uitwerpselen vreet, kan hij een overbrenger zijn van verschillende virussen, bacteriƫn of eitjes van parasieten.

http://huis-en-tuin.infonu.nl/tuin/53372-biologische-bestrijding-slakken.html.

Ik denk dat dit wel een reden kan zijn om het niet te doen.

Kenny

Nouja dan kan je zo goed als niets voeren wat je uit de tuin haalt. Je mag een beetje uitkijken maar je moet natuurlijk niet gaan overdrijven...in het wild gaan ze ook niet ff kijken of dat dier iets met zich meedraagt.

Kleine huisjesslakken gaan overigens ook goed binnen.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Jeroen.S

Het meeste andere wat je uit de tuin haalt eet wel geen uitwerpselen. Uitwerpselen bevatten natuurlijk behoorlijk wat bacterien. Ik zou het risico gewoon niet willen nemen.

Kenny

En rode mug wordt gekweekt op slachtafval, maden op vlees, wormen vreten zich door (vervuilde) aarde, watervlooien leven in water waar vast ook een hele zooi bacteriƫn te vinden zijn...en zo kan je blijven doorgaan.

Zo'n onderzoeken zijn natuurlijk wel gebeurt uit oogpunt naar de mens toe niet naar dieren. Als jij zo'n slak binnewerkt kan je er vast ziek van worden...wie weet maar dat wil niet zeggen dat andere dieren er ziek van worden.

Nu goed, ieder moet zelf beslissen wat ie z'n beesten te vreten geeft maar met zulke zaken hou ik me alvast niet bezig.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

bouffonne

dan kies ik dan toch voor de zeker een escargot voor mijn dieren (zegt een vegetarier) ;D

Steven DC

Volledig met Kenny eens. Die vuursalamanders in de ardennen kijken er ook niet naar dat die lekkere slakken net een everzwijnenstront hebben afgeschraapt... Krijgt een volwassen Vuursalamander deze volgroeide slakken binnen?? Ze worden toch aardig groooot.... Het is zacht en het regent, dus ik trek zo meteen nog eens de tuin in... Ik ga ze ook bij m'n jonge vuursalamanders zetten. Die zullen wreed veel moeite moeten doen om zo'n slak nog maar op te tillen  ;D

Niels D

Ik word altijd zo moe van die discussies op caudata/frogforum e.d. over wildvang voedseldieren. Ze doen zo panisch. Ik vraag me af of dat ze denken dat de salamanders en kikkers in het wild zelf hun voedsel kweken.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Jeroen.S

Je hoeft niet panisch te worden Niels. Daar zijn forums nou eenmaal voor. Ik ga ook niet ontkennen wat er gezegd wordt. Ik zeg alleen dat ik het persoonlijk liever laat zitten. Ik zeg niet dat niemand dat niet moet doen. Zoals Kenny al zegt,  Ieder moet zelf beslissen.

Niels D

Sorry, nu ik het terug lees kan het de indruk wekken dat ik het over jou heb Jeroen, maar dat is niet zo. In andere discussies gingen ze namelijk veel verder door op dit onderwerp en werden er veel meer zaken bijgehaald. Mijn excuses dat ik wat frustratie, die ik elders heb verkregen, vervolgens hier liet blijken. Kusje om het goed te maken?!

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Jeroen.S

Dan wel een kusje van je vriendin. ;D  Nee Thanks Niels ik waardeer je excuses. :)

Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl