aqua-terra voor de nieuwe tijgers

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bouffonne

Hoi,
vandaag terra bak van 100x50x50 gekregen.(nee nog niet de Hagen Exo Terra Glas Terrarium, die komt later)
het is een mooie stevige afgewerkte bak, met een water hoogte van maar liefs 16 cm.
Hier wil althans probeer ik een mooi aqua-terra voor de nieuwe tijgers gaan maken.
Bij deze bak zaten nog de nodige losse apparaten bij o.a is mist/fog maker.
Is het dan wel zo handig om deze ook bij de tijgers te plaatsen, je krijgt dan toch een lucht vochtigheid van 100%.
Is/wordt dit niet te vochtig?
Ik wil alleen maar het beste voor deze beestjes
De inrichting van de bak zelf wordt 1/3 water en 2/3 land, met v.n.l beplanting van mossen en varens.
Er komt ook een waterloop, wat ik zelf ga maken.
De afwerking ga ik deze keer met repti-wall.
Met een 5 liter emmer heb ik voldoende voor deze bak.(ik wil toch eens van dit wondermiddel gebruik van maken)
De verlichting wordt uiteraard met led-tubes gedaan, 1 warmwit, 1.rode en 1 blauwe voor de nacht.
Kan e.v.t nog een dimmer er tussen zetten omdat de tijgers, niet graag fel licht willen.
De opbouw van de bak wil ik in ieder geval met jullie gaan delen en er telkens foto's van gaan plaatsen.
Foto van het terrarium volgt later ;D

Monique

Wat gaaf ben benieuwd maar wordt vast prachtig
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Thibaut Vds

Boufonne is hier eigenlijk nog van geworen? Heb mezelf in Houten ook een pot repti-wall aangeschaft voor een paludarium dat ik ga maken, en zou het wel leuk vinden resultaat te zien van iemand anders  ;D
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

bouffonne

Ik ben nog bezig met  het klussen van het piepschuim .
Moet er eerst te vrede mee zijn
Zolang nog niets is vast gekit, kan je altijd veranderen.
Ik wil er in ieder geval een waterval in en een z.g holle heuvel, zodat ik dan toch genoeg diepte kan krijgen zodat de tijgers zich goed kunnen ingraven
Het wordt in ieder geval 2/3 land en 1/3 water.
Het watergedeelte zal min of meer een vorm van een beekloop worden
Ik wil niet hebben dat de tijgers kunnen verdrinken.
heb op het vivarium een 2-tal mooie voorbeelden gezien bij Dutch Rana
Daarmee ben ik nu nog een beetje aan het experimenteren.
Maar zodra ik er tevreden mee ben zal ik van de setup foto;s gaan plaatsen ;D ;D ;D

Thibaut Vds

Ik begin morgen ook met het piepschuim, het resultaat zal worden voor vuurbuikpadden.
Denk dat ik ook lang zal zitten aan het prutsen, wil er een prachtbak van maken  ;D
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

bouffonne

dat bedoel ik er ook dus mee
Zolang niets is vast gekit kun je altijd veranderen.
het zijn nu nog grove piepschuim vormen die ik nog moet gaan verfijnen.
Ik heb mij op de beurs zo'n mini-brandertje gekocht, daar kun je heel fijn mee werken.
Een nep stronk ben ik ook nog van plan om te maken van piepschuim.
Die heb ik ergens op internet gezien

Thibaut Vds

Welke lijm gebruik ik om de isomo platformpjes te maken etc? Is namenlijk 1ste leer dat ik effectief zelf een achterwand maak.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

bouffonne

Ik gebruik de Simson 007 is een soort aquariumkit
Met andere kit kreeg ik er gaten in i.p.v lijmen.
Een tip misschien voor jouw ;D
wanneer je delen tijdelijk op elkaar wilt hebben (zonder te lijmen) om te kijken hoe het is/wordt kun je gewoon (tijdelijk)schroeven.
Hierdoor krijg je een beter overzicht.
Vind je het goed, kun je delen merken zo dat je ze dan goed kunt vast kitten.
Je kunt ook eventueel stukken nog bewerken met pur, maar dan moet je de rest wel al vast gekit hebben anders werkt het niet.
Voordeel van pur is dat het heel makkelijk te snijden is wat te veel is.
De rest schuur ik met een fijne korrel schuurpapier tot je de gewenste vorm hebt

Thibaut Vds

Om te kijken als iets mooi is ga ik het denk ik met naaldjes of tandenstokers tijdelijk vastmaken. Ging zowiezo met pur schuim werken om bloempotjes in de achterwant te verwerken. Heb nu toch hele week vakantie dus tegen einde van de week is het piepschuim geheel misschien wel af  :D
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

bouffonne

Ja, ik zou afgelopen week 1 week vakantie gekregen hebben, maar was door te veel ziekteverzuim van andere weer ingetrokken >:(
Anders was ik waarschijnlijk al een heel stuk verder met de bak

Thibaut Vds

Hoop dat de repti-wall z'n geld waard zal zijn kennelijk moet je dagelijks 2-3x sproeien om scheuren te vermijden, nadat hij is uitgehard. ook ben ik nog niet zeker als ik humus gebruik als bodem of gewoon de bodem ook wat met kurk maak en bedek met repti-wall. Aangezien Vuurbuikpadden toch niet graven.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

bouffonne

Het hoef maar wat vochtig te blijven
Je hoef het echt niet nat te sproeien.
Als je een mistmachine gebruikt blijft het ook vochtig
Een andere collega van de aquarium-vereniging heeft nu een dikke 3 jaar een bak met reptiwall.
De wand is helemaal begroeid
Hier zitten pijlgif kikkertjes in, maakt dan wel gebruik van een sproei instalatie

Thibaut Vds

Ga niet werken met sproei instalatie  ;) Nuja de bodem is een zorg voor later, eerst de isomo etc.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

bouffonne

Je hebt verschillende soorten bodemsubstraten wat je er voor kunt gebruiken
Maar je zou ook gewone cocopeat kunnen gebruiken.
Als je bang bent dat het te nat zou gaan worden, zou je eerst een laag hydrokorrels leggen, met daarover wat worteldoek en daarop de cocopeat of een ander substraat,
ik zelf wil het gedeelte wat onderwater komt behandelen met epoxy gemengd met grof aquariumzand
en grotere kiezel
Het landgedeelte wordt dan met repti-wall gedaan wat kan begroeien,
Ook ik zet er wat potjes in voor varens en zo
maar het gedeelte waar de tijgers zich kunnen ingraven vul ik met reptibark