Kunstmatig voer, jou mening??

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoe sta jij tegenover het voeren van kunstmatig voer aan salamanders?

Ik gebruik ook kunstvoer
Ik gebruik het niet en zal het ook nooit gebruiken
Als er goede ervaringen mee zijn, wil ik het best wel proberen
Kunstvoer aan salamanders??? Jij bent gek!!
Iets anders, verklaar aub?

Steven DC

Ik ben al een tijdje bezig met het "testen" van kunstmatig voer bij salamanders. Testen in de zin van " het geven en zien wat de resultaten zijn". Tot nu toe ben ik erg tevreden over het resultaat. De dieren zijn levendig en zien er fantastisch uit. De gebruik momenteel "aquatic newt food" en "floating turtle sticks". Nu merk ik dat er mensen zijn die het ook proberen en danken voor "de goede tip" en er zijn mensen die er eerder een afkeer van lijken te hebben. Ik ben benieuwd naar de meningen van de forumleden.

alibombali

Bij mij krijgen de salies misschien 10 verschillende soorten levend voer....
Dan eten ze niet zo makkelijk ''blikvoer''...

alphamale

Ik heb het geprobeerd, maar hier wordt het niet gegeten. Ik ben er absoluut niet op tegen, maar levend voer wordt hier beter geaccepteerd. Het kweken van voedsel hoort voor mij overigens ook bij de hobby. Misschien dat ik het nog een keer ga proberen echter.

Steven DC

Ik heb "iets anders" gekozen omdat ik moest stemmen om de resultaten te kunnen zien ;)

joost.v.wijk

40 jaar geleden was men ook zo sceptisch over honden- en kattenbrokken. Nu is het totaal niet meer weg te denken. Ook bij vogels zie je al een jaar of 10, zgn. palletkorrels in plaats van een zadenmengeling. En visvlokken, schildpadsticks, leguanen- en baardagamenpallets? Die zijn er ook al heel lang. En axo's die steur- of forellenpallets eten? Waarom dan niet voor salamanders? Er zijn veel beginnende liefhebbers die een salamandertje in leven houden met visvoer (droog). Als dit gegeten wordt, is een uitgebalanceerde korrel een kleine stap.
Ik zou het best willen proberen als er goede ervaringen zijn, maar ik zou het wel gebruiken als bijvoer.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

MartinS

Citaat van: joost.v.wijk op oktober 07, 2011, 06:53:01 PM
40 jaar geleden was men ook zo sceptisch over honden- en kattenbrokken. Nu is het totaal niet meer weg te denken. Ook bij vogels zie je al een jaar of 10, zgn. palletkorrels in plaats van een zadenmengeling. En visvlokken, schildpadsticks, leguanen- en baardagamenpallets? Die zijn er ook al heel lang. En axo's die steur- of forellenpallets eten? Waarom dan niet voor salamanders? Er zijn veel beginnende liefhebbers die een salamandertje in leven houden met visvoer (droog). Als dit gegeten wordt, is een uitgebalanceerde korrel een kleine stap.
Ik zou het best willen proberen als er goede ervaringen zijn, maar ik zou het wel gebruiken als bijvoer.

Volledig mee eens! Als bijvoer zou ik het ook wel toepassen echter zou mijn hoofdvoer altijd uit levend voer bestaan. Daarbij vind ik het natuurlijk gedag veel te leuk om naar te kijken.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

alphamale

Het zou wel enorm praktisch zijn om ze gewoon wat salamanderbrokken te voeren. Misschien komen er dan ook wel legkorrels!

Steven DC

Om even aan te tonen dat het bij mij momenteel goed gaat met deze voeding, zet ik even wat foto's neer. Zowel de T. cristatus als de L. italicus  en larven krijgen als hoofdvoer de aquatic newt food. Met de winter in aantocht zorg ik wel dat de dieren ook wat extra vetten krijgen door af en toe wasmotlarven en enchytreën te voeren. De dieren zien er goed uit, de larven groeien echt goed... Ik heb een tijdje enkel en alleen aquatic newtfood en turtle sticks gevoerd aan m'n cristatus om te zien wat dit voer deed. Het bleek allemaal goed te gaan, maar aangezien ik ervan overtuigd ben dat afwisseling een noodzaak blijft en m'n dieren niet wil schaden om een test uit voeren geef ik nu weer afwisselend voer. Wel ben ik ervan overtuigd dat deze kunstvoeren een zeer goede en gemakkelijke aanvulling zijn op hun dieet! Voor kleine larven kan ook aquatic frogfood gegeven worden. Dit zijn kleinere pellets dan aquatic newtfood.


















Niels D

Die zien er gezond uit Steven. Die brokken zijn zo gek nog niet.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Thibaut Vds

Waar kan je dat ergens kopen, lijkt me handig als je larven hebt.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

Steven DC

Citaat van: Thibaut Vds op november 05, 2011, 11:48:19 AM
Waar kan je dat ergens kopen, lijkt me handig als je larven hebt.

In dierenwinkels die Zoomed als leverancier hebben, kunnen dit altijd bestellen indien ze het niet in voorraad hebben. Sommige winkels hebben bv enkel en alleen Sera ofzo, dus zoeken naar de juiste winkel. ;)

Jef Janssens

Ik gebruik als bijvoer,steurkorrels werkt prima.
Het hoofdvoer bestaat nog steeds uit levend voer,maar in deze "korrels" zit gewoon een hoop extra voedingsstoffen die ze anders niet binnen krijgen.Het werkt trouwens niet bij de "aktief jagende" soorten.

Steven DC

Citaat van: Jef Janssens op november 05, 2011, 02:23:02 PM
Ik gebruik als bijvoer,steurkorrels werkt prima.
Het hoofdvoer bestaat nog steeds uit levend voer,maar in deze "korrels" zit gewoon een hoop extra voedingsstoffen die ze anders niet binnen krijgen.Het werkt trouwens niet bij de "aktief jagende" soorten.

Over welke soorten spreek je dan zoal Jef?

Jef Janssens


Steven DC